منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

احداث 11سبتمبر

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
د/نور
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
د/نور

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالأربعاء سبتمبر 12, 2007 3:46 pm

من يومين وانا علي موقع قناة الجزيره لقيت استفتاء عما اذا كانت احداث 11سبتمبر عادت بالنفع علي الدول العربيه ام لا
انا احترت جدا من السؤال ده لان كل اجابه سواء نعم ام لا ليها نقاط بتدعمها
عايزه اعرف وجهة نظر الشباب العربي في الموضوع ده مع توضيح وجهات النظر
وانا هقول رايي في الاخر حتي لا اؤثر علي راي اي من الاعضاء
زائر
زائر

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالأربعاء سبتمبر 12, 2007 4:16 pm

ايه ده يادكتورة
انتى داخلة جامد اوى
حبة حبة علينا يادكتورة
احنا ف السياسة ع قدنا ياستى
لان الموضوع ده داخل فيه سياسة برضه
مش كده واللا ايه
انا مش خايف ولا حاجه
بس هنعمل ايه ف مجتمعنا اللى بيفرض علينا اننا منعرفش حاجه ف السياسة
بس هحاول اتجرأ واتكلم ف السياسة
شوفى يادكتورة
كلنا كعرب ومسلمين حاسين بالذل من ستين سنه من بداية اسرائيل
وبعديها التدخلات المستمرة من الغرب ف شئونا الداخلية وف غزوها الثقافى والدينى للى بتحاول عن طريقه تمحى بيه هويتنا
ودايما ينظرو لينا نظرة دونية
غير حملات التبشير وخلافه
غير خططهم الاستراتيجيه لنهب ثروات العرب والسيطرة ع موقعهم الجغرافى اللى بيحسدونا عليه
حرب اسرائيل وتدميرهم لفلسطين طول السنين اللى فاتت طبعا بمباركة من امريكا
غير بأه يادكتوره انتى عارفه راى حكامنا اللى مغلوبين ع أمرهم
وعجزنا احنا الشعوب اننا نسترد كرامتنا
بعد دا كله
رايك انتى ايه ف احداث سبتمبر
لأ ومش بس كده
ف مقاومة حزب الله فسرائيل السنة اللى فاتت ولقنهم درس مش هينسوه ورد لنا شوية من كرامتنا
ورايك ايه برضه ف مقاومة طالبان لامريكا ف افغانستان مهما كان هدفهم
د/نور
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
د/نور

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالأربعاء سبتمبر 12, 2007 4:28 pm

يعني انت شايف ان العرب استفادو من وراء احداث 11سبتمبر؟؟؟؟؟؟

انا منتظره اشوف اراء باقي الاعضاء وبعدين هعلن رايي
د/نور
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
د/نور

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالأربعاء سبتمبر 12, 2007 4:30 pm

انا متشكره ليك لانك الوحيد اللي عبرني في المنتدي ده
زائر
زائر

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالأربعاء سبتمبر 12, 2007 4:53 pm

يادكتورة متزعليش
لسه محدش شاف الموضوع
بس بصراحة مواضيع جريأة وكويسة ومنتظرين اراءك ومتتأخريش علينا
د/نور
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
د/نور

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالخميس سبتمبر 27, 2007 3:37 pm

انا اسفه اذا كنت اتاخرت في الرد لكن انا كان نفسي اسمع اصوات غيري
المهم الموضوع ليه شقين:
1) نقدر نقول ان احداث 11سبتمبر ساعدتنا كمسلمين اننا نرفع صوتنا والكل يسمعنا وردت لينا اعتبارنا بمعني اننا بننتقم لحقنا المهدر وبندوقهم من نفس الكاس اللي بيشربونا منه وهو كاس المرار والذل والانكسار الذي نتجرعه كل يوم وليله
كمان كما يقال الغرب بدا يلتفت للاسلام يعني بدا يبحث عنه ويشوف ايه الدين ده وبيدعي لايه وسمعنا كمان ان ناس كتير اعلنو اسلامهم
2)اما الشق التاني فكلنا شايفين ان العرب والمسلمين كلهم دفعو الثمن غالي لان الحكومات الغربيه اعلنت الحرب الشرسه علي الاسلام والمسلمين وزي ما احنا شايفين العراق ادمرت تماما والعرب كلهم اتخلو عنها وكمان افغانستان في الموقف نفسه كل يوم تفجيرات وقتل واعتقالات وغيره
والدور الان علي سوريا وايران ولبنان والله اعلم مين تاني بعد كده

هما دول وجهتين النظر اللي حيروني مبقيتش عارفه احداث 11 سبتمبر عادت علينا كمسلمين بالنفع ولا لا
زائر
زائر

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالخميس سبتمبر 27, 2007 6:06 pm

كتبت رد الوقتى ومش عارف ليه ما اتسجلش
هعيده تانى

حقيقى يانور أنا فرحت لما لقيتك فتحتى المواضيع الجدية دى

لانى فعلا كل يوم بأشوف المنتدى ملقاش اللى يشجع ع المشاركة

وبيتهيألى رأيك طلع مشابه أو زى رأيى ف أحداث 11 سبتمبر

ياريت تعيدى فتح المواضيع الجيدة اللى زى دى

وكل سنة وانتى طيبه
د/نور
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
د/نور

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالخميس سبتمبر 27, 2007 10:05 pm

وانت طيب وربنا يعود عليك الايام بخير
وان شاء الله هحاول اكتب دايما عن المواضيع والاحداث الحياتيه الهامه اللي بنعاصرها
زائر
زائر

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالإثنين ديسمبر 10, 2007 8:03 pm

السلام عليكم انسه نور \
\ انا الطير الحزين
\اسمى ابراهيم
سمعتى انتى اخر اخبار سبتمبر
عن موت اكتر من انسانه بريئه واكتر من ملاك ازهرى فى حادثه الازهر الجديد وعن اكثر من 120 حاله خطر اقول ايه ولا ايه
\انتو ممكن تقولو دمى تقيل بس ربنا يعلم انا النار الى فيا اد ايه
\وكل الى اقدر اقوله ان ربنا يصبر اهليهم ارجو سماع دعاء حضراتكم
زائر
زائر

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالإثنين ديسمبر 10, 2007 8:08 pm

ممكن اكلم الحديث مع حضرتك واقل نعم ام لا
كل الى انا اقدر اقوله ان احداث 11 سبتمبر هتعم بالخير ام الضرر
هتعم بالخير ازاى والمعيشه غليت والناس حالها ربنا يعلم بيه
اقل مثال الشبسى العائلى بقا ب 3 جنيه ونفس الكميه وكمان مش بيكسب
وانا سامع ان رغيف العيش هيبقى بخمسين قرش او نص جنيه الله اعلم
وانا من راى
\لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
وبجد مشكور كلامك كتييييييير اوى اوى
زائر
زائر

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالثلاثاء ديسمبر 11, 2007 2:08 am

اولا يا اخت نورأنا أسف انى تأخرت..بس والله لو كنت اعرف ان الموضوع ده موجود كن وبلا فخر هكون اول واحد هشارك فيه..

انتى طبعا فاكره انك أثرتى موضوع 11 سبتمبر قبل كده فى المنتدى وتكلمتى عن حركه طالبان واسامه بن لادن..وطبعا كان من رأيك انك رافضه الموضوع ده والفكر ده..يعنى احنا عارفين رأيك من قبل ما تقوليه..

ثانيا اسمحيلى ارد على الاخ الطائر الحزين اللى احزننى برده وقال انه حزييييييييين علشان كيس الشيبسى والعيش..وكأن هؤلاء هم الاله الذى يطعم

ويسقى..كمان هفكرك يا نور بحاجه صغيره..اولا موضوع اعلان الحرب على العراق وغيرها دى اصلا خطه قديمه فى ذهنهم ..ودى كلام علماء التاريخ لما قالوا انها ناويه على العراق وبعدها سوريا وكده...فالنيه مبيته..

موضوع افغانستان فطبعا هم بيضربوا فى افغانستان من قبل الحادثه دى..

يمكن بعدها شددوا الامن شويه علشاااان حركه تنظيم القاعده..

بس انا عايز اسألك انتى واخويا الطائر الحزين...

(انتو موافقين اننا ننضرب وننهان ونتسب ده كله ونسكت علشان خاطر كيس شبسى ورغيف عيش)

اماااااااااال ازاااااااااى هننتصر وهنتقدم..لازم هنضحى بحاجه وهنخسر حاجات علشان نرتفع عليهم وننتصر عليهم..(والجهاد ما هو الا بذل ارواح

واموال وكل شيئ من اجل نصره الدين)..

بالنسبه لرأى اظن واضح من كلامى

يكفى ان حركه طالبان فى اقل خطاب ليها وتتعود وتهدد(يقف العدو خلف الجدران ينتظر اين ستأتيه الضربه)ويعيضوا فى زعر وخوف..

ازاااااااااى رأينا احنا الشباب يوافق راى مجمع الكنيست بتاعهم او يوافق راى هؤلاء الاعداء..ازاى هم يقولوا هنضربكم ومحدش يفتح فمه واحنا لما نقول هنضربكم اولادنا يقفوا ضدنا..

واخيرا هسأل سؤال بعد 11 سبتمبر بالله عليكم كل شيخ وصغير

وكل فتاه وشاب فى العرب الاسلامى مذا قال(هل احزنه ما حدث)..عليكم الجواب؟
د/نور
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
د/نور

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالأربعاء ديسمبر 19, 2007 2:32 pm

يا احمد انت عشان جديد في المنتدي محضرتش الموضوع أول ما أنا طرحته ولو كنت موجود ساعتها وقرأت رايي بعنايه كنت هتعرف انها مجرد تساؤلات وليس رأي قاطع
ولأنها ظنون وتساؤلات عرضت الموضوع في المنتدي عشان اجمع وجهات النظر واحاول اقرب بينها واكون فكره عامة تكاد تكو صحيحة لكن الأعضاء اتضح انهم لا اهتمام لهم بالأمور السياسية فأغلق الملف بعرض وجهتي النظر عسى ان يفكر احد فيهما ويدلي برأية
وعشان تبقي عارف انا من أقوي المؤيدين للجهاد الاسلامي لان ده الحل الوحيد عشان نرجع كرامتنا
لكن الخلاف حول الهدف الحقيقي لطالبان شخصيا هل هو (اسلامي)أم (من منطلق صهيوني)بمعني تحقيق اغراض دنيئة شكلها العام اسلامي لكنها لا تمت للاسلام بصلة اعتقد رايي اصبح واضح جدا

ملحوظة موضوع (الطالبان طرحته مع موضوع 11 سبتمبر يعني مش مكرر وطبعا انت معاك العذر انك ما اخدتش بالك لانك مكنتش معانا في المنتدي ساعتها)
زائر
زائر

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالخميس ديسمبر 20, 2007 4:07 am

اولا انا تابعت كل الردود اللى فى موضوعك اللى فات..يمكن بقى انا جاهل

ومبعرفش أميز..لكن تقدرى ترجعى للموضوع وتشوفى رأيك كان أيه..

موضوع بقى الهدف الرسمى لحركه طالبان هل هو دينى أو لأ؟

أنا هسألك انتى يا مسلمه..هم من يوم ما نشأت القاعده دى هل أذو المسلمين او

العرب فى حاجه ولا كل تخطيطهم فى الانتقام من المشركين ومش كده وبس

دا المشركين اللى أذوا المسلمين..

مثلا أحداث الانفجار اللى حصلت فى سينا فى مصر أعترف بيها شويه شباب

لا يفقهوا أى شيئ ولا ينتسبوا لأى جماعه والعلماء ردوا عليهم رد شديد..

وقالو انهم أخطأوا..انما حركه طالبان فكل هدفها دينى وكل ضربتها تكون فى

رأس العدو الكافر..ده أكبر على دليل على الهدف يا نور هانم..

وبعدين انتى من نفسك كده..جماعه عدونا بيخاف منها ومش بيحبها احنا بقى

نحبهم ولا نكون مع اعدائنا..مثل بسيط جدا حزب الله فى لبنان بالرغم من انه مذهب شيعى وفى تسجيلات لحسن نصر الله لسب الصحابه لكن بنحبهم

علشان أعدائنا بيكرهوهم..ياريت نفكر صح شويا يا نور..شكرا
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالسبت يناير 05, 2008 1:42 pm

انا اولا معجبه جدا بتفكيرك يا د نور و شخصيتك بجدخصوصا ان محدش بيتطرق للمواضيع السياسيه و يناقشها كد زى ما بتعملىفبجد احييكى على مواضيعك و كلامك ثانيا راى الاستاذ احمد ساهر رائع بصراحه و انا موافقاه فى كل كلمة الا بس على نقطة السيد حسن نصر الله لانى اول مره اسمعها منه بصراحه فمعرفش اذا كانت صحيحه ام لا غير كده انه قال انها متسجله بالصوت يعنى برضه مش موثوق منها .... 11 سبتمبر عادت على المسلمين اعتقد بالنفع اولا كلنا فرحنا لما سمعنا الخبر ثانيا ده لو حركة جهاديه عربيه اسلاميه هى اللى عملت التفجير ده فعلا اعتقد انه شرف للعربمش عشان عملوا كده لا عشان امريكا تعرف اة تحط فى اعتبارها ان فى ناس فايقه و صاحيه فى العرب مش كلهم نايمين و مش كلهم هيسكتوا ثالثا شوفى اسلم و ما زال بيسلم كام واحد بسبب هذه التفجيرات و الحمد لله عدد المسلمين بيزيد يوم عن التانى اكتر و اكتر فى الاخر انا بصراحه مش بتابع السيايه كويس للأسف بجد فيعنى كتبت على قدر ما اعرف شكرا ليكى تانى ع الموضوع يا نور
زائر
زائر

احداث 11سبتمبر Empty
مُساهمةموضوع: رد: احداث 11سبتمبر   احداث 11سبتمبر Emptyالإثنين يناير 21, 2008 3:17 pm

شكرا ليكى يا ست هند على موافقتك راى بس موضوع حسن نصر الله

انا ما قلت اخيتى ان فى تسجيلات صوت انا قلت تسجيلات فقط

لكن ان شاء الله صوت صوره ولك ان تطلعى على اليوتيوب بنفسك وتشوفى

بس ده ميمنعش اننا نقف بجانبهم ونتمنى لهم النصر على عدونا

لكن قول النبى فيهم(هم اخطر على المسلمين من الكفار)

وهناك بعض الاماكن قتلوا فيها كل رؤس الاسلا مثل(بخار) وغيرها

فالشيعه الد عدو للسنه والاسلام لكن نكون معهم ولا ريب ان ادى ذلك لقهر عدونا.

احداث 11سبتمبر
صفحة 1 من اصل 1