منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

تعالوا نفكر صح ازاى نكون رجالة

كاتب الموضوعرسالة
الداعي ا
زائر

تعالوا نفكر صح ازاى نكون رجالة Empty
مُساهمةموضوع: تعالوا نفكر صح ازاى نكون رجالة   تعالوا نفكر صح ازاى نكون رجالة Emptyالسبت أغسطس 25, 2007 10:52 pm

السلام عليكم يا اجمل واحلى شباب
بصوا ياجماعه عايزين نفكر بصوت عالى وكلنا نسمع بعض
انا بحاول والله اقول واهدى نصيحه من حياتى اللى انا عايشها بمعنى انا لا انا استاذ ولا فيلسوف ولا اى حاجة خالص انا زى زيكم شاب طموح .
يعنى المفروض ان الولد بعد سن ال18 يبدا بجد يحس بابوه وبامه وقد ايه تعبوا عشانه ويبدأ يغير من حياته ..يعنى لو كنت مهمل لازم بقى اهتم لو كنت بحب الصياعه امتى هتمنى ربنا يهدينى ..لو كنت بعتمد على غيرى امتى هعتمد على نفسى..انا هقولكم على مشكله انا كنت فيها ولسه فيها ولكن حاسس انى هبقى شىء باذن الله هبقى حد نفس يوصل لمكانه معينه وبعون الله هبقى اكتر من كدة..كل واحد لازم يقول كدة يا جماعه بدايه الحياه الحقيقه بتبدا من الجامعه هتسألينى ليه هقولك لانها بدايه الحريه اللى لازم يكون ليها حدود انتى متعديهاش..الاحترام والطاعه والسعى هما دول حدود حريتك يعنى انت طموح لكن متتمناش اكتر من اللى بتسعى عشانه مش معنى انك كبرت واخد حريتك هتبدا تتأمر وتتذمر على اهلك والا هتبقى عاق.وكمان اعرف كده عشان تكبر اكتر واكتر فنظر اللى قدامك لازم يبقى فيه احترام كامل عن حب ورضا لكل الناس..ولازم تفكعربيه وامتى هتفكر تستقر.اثناء الجامعه انا اجزم ان اى شاب يقدر يشتغل اى شغلانه يتعود عليها وهقولكم مزيتها ايه مزيتها ياجماعه انك لما تخلص خالص يعنى هتبقى بقالك يجى اربع سنين شغال لو بطلت شغل هتلاقى نفسك هتموت مش هتعرف تقعد على بعضك وساعتها هتسعى بجد ومش هتتكاسل ولا هتسلم للبطاله وهتشتغل لانك اتعود على فلوس فجيبك وفأول سنه بتتعود تصرف وتانى سنه بتتعود تشيل عشان بتفكر فعربيه فموبايل حاجات زى كدة بعد كدة هتفكر تعمل مشروع وتديره واهم حاجة الصبر والمصابره..وعايز اقولك حاجة اوعى تيأس لان اللى بقى حاجة من ولا حاجة مش احسن منك..اخر حاجة تحطها فدماغك اثناء تحقيق طموحك الجواز.انا مش بهمل مبدا الاستقرار لكن لما تقدر تفتح بيت افتحه..انا مش هطول عليك عشان الزهق
الداعي ا
زائر

تعالوا نفكر صح ازاى نكون رجالة Empty
مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نفكر صح ازاى نكون رجالة   تعالوا نفكر صح ازاى نكون رجالة Emptyالأحد أغسطس 26, 2007 12:24 pm

ها محدش عاوز يكون رجل ولا اية

تعالوا نفكر صح ازاى نكون رجالة
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-