منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةالتسجيلدخول

علاج لدغ الحشرات والنحل

كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

علاج لدغ الحشرات والنحل Empty
مُساهمةموضوع: علاج لدغ الحشرات والنحل   علاج لدغ الحشرات والنحل Emptyالسبت أغسطس 18, 2007 12:43 pm

-ينظف مكان لدغة الحشرات
2- يدلك بالثوم المفروم فهو يعمل على تطهير المكان المصاب ويقاوم سموم الحشرة التي قد تمتص إلى داخل الجسم .
أما لدغة النحل فالأنثى منها تتميز بتأثير حامضي لذلك تعالج بمحلول قلوي مثل بيكربونات الصوديم .
أما دبور النحل فيتميز بتأثير قلوي لذلك يعالج بمحلول حمضي مثل الخل أو عصير الليمون

منقول
amina
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
amina

مُساهمةموضوع: رد: علاج لدغ الحشرات والنحل   علاج لدغ الحشرات والنحل Emptyالأحد أغسطس 19, 2007 4:09 am

بجد انا حاسه ان كل المعلومات النهارده بالنسبالى جديده

شكرا يا كابوكا
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: علاج لدغ الحشرات والنحل   علاج لدغ الحشرات والنحل Emptyالأحد أغسطس 19, 2007 7:47 am

العفو يا امينه والله انا بسعى لمصلحه المنتدى يبقى لازم نعمل حاجات كويسه وتفيد الناس

انا سعيد انى قدرت افيدك
ياسمينا
أزهري مبتدئ
أزهري  مبتدئ

مُساهمةموضوع: رد: علاج لدغ الحشرات والنحل   علاج لدغ الحشرات والنحل Emptyالخميس أغسطس 23, 2007 3:55 pm

طيب انا سمعت عن موضوع لوحد قرصته نحله يجيب شويه طينه مبلوله من اى جنينه ويحطها مكان القرصه وبعد ما تنشف الطينه شوكه النحله حتطلع مع الطين الجاف ( ده لو انت بره البيت )
هل ما سمعته سليم ؟
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: علاج لدغ الحشرات والنحل   علاج لدغ الحشرات والنحل Emptyالجمعة أغسطس 24, 2007 12:59 am

اولا مشكوره على المرور
اما بالنسبه لصحه الكلام ده فلو عاوزانى اجاوبك ادعيلى اخش كليه الطب وبعد اما اتخرج اقوللك دا لو انتى فاضيه
هههههههههههه
بليلة بالمكسرات
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
بليلة بالمكسرات

مُساهمةموضوع: رد: علاج لدغ الحشرات والنحل   علاج لدغ الحشرات والنحل Emptyالثلاثاء أغسطس 28, 2007 3:53 pm

كويس والله انا لما كنت بتقرص كنت بحط تلج بس اول مره اعرف موضوع التوم ده بس كويس بعد كده هبقى احطه
ومرسى يا كابوكا
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: علاج لدغ الحشرات والنحل   علاج لدغ الحشرات والنحل Emptyالأربعاء أغسطس 29, 2007 4:17 am

العفووووووووووووو
مشكورين على المرور

علاج لدغ الحشرات والنحل
صفحة 1 من اصل 1