منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله
 
الرئيسيةالتسجيلدخول

 

 شعللها شعللها.. ولعها ولعها!

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
د.هانى
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 255
تاريخ التسجيل : 09/08/2007
العمر : 32
الموقع : www.raddadi.com

شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Empty
مُساهمةموضوع: شعللها شعللها.. ولعها ولعها!   شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Emptyالسبت أغسطس 18, 2007 12:57 am

حارة مصرية/ نهار داخلي وخارجي

بعد أن قامت "أم ممدوح" بمسح كل بلاط الشقة، تمسك الجردل الممتلئ بالمياه "اللي مش ولابد" ثم تتجه نحو البلكونة وهي تتحرك في بطء شديد بفعل وزنها الثقيل قبل أن تصل إلى سور البلكونة وهي "تنهج" بشدة ثم ترفع الجردل وتلقي بكل ما فيه من أعلى "تششششششششششش" بالضبط فوق رأس الأستاذ "عبد الحميد" الذي كان خارجا للتو مرتديا بذلته الوحيدة النظيفة الأنيقة متجها إلى عمله..

يصرخ "عبد الحميد":
يارب.. أستغفر الله العظيم.. ليه بس كده يا ست.

"أم ممدوح" وقد تدلى نصف جسدها السمين خارج سور البلكونة حتى تكاد تسقط منه:
غصب عني والله يا أستاذ "عبد الحميد".. ماخدتش بالي.

يظهر فجأة في الكادر "حسونة" القهوجي الذي يدخل في الحوار لتهدئة النفوس:
ماخدتيش بالك إزاي يعني.. مش تبصي قبل ما تحدفي الميه الغريبة دي.. وبعدين أستاذ "عبد الحميد" يروح شغله إزاي دلوقت؟!

عبد الحميد:
خلاص يا "حسونة" أمري لله أطلع ألبس الجلابية وأقولهم إني لسه جاي من الحجاز حالا!

يتدخل"حسانين" البقال في الحوار.. برضه عشان يهدي النفوس:
جلابية إيه بس يا أستاذ "عبد الحميد".. ده حقك.. لازم "أم ممدوح" تجيب لك بدلة جديدة.. إن ماكانش ترفع عليها قضية تعويض ورد شرف.. أمال.. دي بدلة ياناس!

يتطوع أستاذ "صابر" المحامي الذي كان سائرا بالمصادفة في الشارع واستمع إلى الحوار ليدلي بدلوه هو الآخر:
أيون.. تاخد تعويض وأنا مستعد أرفع لك قضية وأجيب لك حقك في 7 سنين بس.. ولو رفضت تدفع ندخلها الأحداث.. دي جناية.. دي شبهة جريمة قتل.. افرض الميه كان فيها حشرات ضارة ولا بكتيريا "يرسينيابيستيس" اللي بتجيب الجمرة الخبيثة.. تموت كده في "جردل"!

يخرج د."بركات" بالبالطو الأبيض من صيدليته العتيقة ذات الأبواب الخشبية المهكعة وهو يقول في هدوء:
الكلام ده مظبوط.. أنا لسه عاطي لواحد دلوقت دواء مقاوم لإنفلونزا الطيور لأن واحدة جارته رمت عليه برضه شوربة فراخ!.. اتفضل يا أستاذ "عبد الحميد" عشان أكشف عليك ولو ثبت إن عندك الجمرة الخبيثة هاكتب ورقة موثقة بكده عشان تنفعك في القضية.. بس ما تنساناش لما تاخد فلوس التعويض بقى.. هاهاها.. اتفضل اتفضل!


***

وزي ما أنت شايف كده
الناس اللي بتحب الخير كتير قوي!
من أول "حسونة" القهوجي لغاية د."بركات" الصيدلي..
وعد إنت ما بينهما وما بعدهما!!
هتكتشف إن كتير من المصريين أصبح يرفع شعار "شعللها شعللها ولعها ولعها" وهي أغنية غناها مطرب شعبي في التسعينيات وكأنه كان بيوصف حال ناس وطنه!

أغلب الناس ماعادتش زي زمان بتقرب النفوس من بعض وتحاول تطيب الخواطر وتلم المواضيع..
لأ.. بيدوروا على البنزين بيتباع فين ولو بالتمن الغالي ويحطوه فوق النار!

الغريب إن "شعللها.. ولعها".. مش موجودة بس في تفاصيل الحياة اليومية..
في الشارع "الخناقات اللي بتحصل فيه كل يوم" وفي البيت "الخلافات بين أفراد الأسرة الواحدة" وفي الأتوبيس "الصراع الدائم للحصول على كرسي وللتهرب من الكمسري" والشغل "الزنب والمقالب اللي بتعملها الناس في بعض عشان ده يطلع فوق ده" والمدرسة والجامعة "الواد ده بيعاكس البنت بتاعتك.. ماتسيبهوش لازم تقطعه!"

ده الموضوع وصل لما هو أخطر
- رغم إن اللي فات خطير طبعا-
وصل لموضوع الأديان!

يعني إنت مثلا لو اشتريت أي جورنال في الفترة اللي فاتت هتلاقي عناوين ساخنة جدا مثل:
"جماعات لتنصير المسلمين"..
"4 شباب مسلمين يختطفون مسيحية ويغتصبونها"..
"صراع الإنجيل والمصحف في القاهرة"..

حاجات تخض...!!



هو صحيح مش لازم نخبي راسنا في الرمل ونعمل نفسنا إنه "هييييييييه" مافيش حاجة!

بس الأكيد والمؤكد برضه إن استخدام أسلوب "شعللها ولعها" مش بيحل أي مشكلة
بل بالفعل وزي ما بيقول المثل العربي "يزيد الطين بلة"


والسؤال هنا..
من الخناقات في البيوت والشوارع لغاية المشكلات الطائفية
إيه اللي اتغير في سلوك المصريين؟

وليه أصبحوا متربصين لبعض..
كل واحد متحفز للتاني ومستني له على الواحدة؟..

وليه أصبحوا ميالين لإشعال الأمور وتوليعها
ومش بيسعوا إلى التهدئة والمصالحة
– مع المحافظة على الحقوق والكرامة طبعا-

تفتكروا إزاي ممكن نرجع لصفاتنا الأصلية الطيبة؟

وإزاي نبطل نشغل أغنية
"شعللها شعللها.. ولعها ولعها"؟

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جومانة
أزهري متميز
أزهري  متميز
جومانة

عدد المساهمات : 573
تاريخ التسجيل : 12/08/2007
العمر : 30

شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Empty
مُساهمةموضوع: رد: شعللها شعللها.. ولعها ولعها!   شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Emptyالسبت أغسطس 18, 2007 1:03 am

اشعاال الفتن والتوقيع بين الناس .. داء وطبع خبيث فى النافس
يمكن بيحس بنفسه شوية لما يعمل كدة
وبيفرح لما يشوف الدنيا ولعت بسبب كلمة شيطانية منه..
زى ماحضرتك بتقول يا دكتور مش لازم نقول كله تمام
ونصور القسيس بيسلم على شيخ الازهر
بس كمان مش لازم ندخل الديانة فى كل مشكلة
لازم نظهر نفوسنا اكتر من كدة
ودة بيبدأ من التربية والنشأة..
لو الطفل متربى على انه ميدخلش فى حاجة مالوش فيها
ويفهم ان الفتنة بين الناس داء سئ
ويتعاقب لو عمل كدة
اعتقد هانربى جيل احسن ونفوش انقى واطهر
موضوعك مثير
مشكور يا دكتور هانى
جومانة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
د.هانى
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 255
تاريخ التسجيل : 09/08/2007
العمر : 32
الموقع : www.raddadi.com

شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Empty
مُساهمةموضوع: رد: شعللها شعللها.. ولعها ولعها!   شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Emptyالسبت أغسطس 18, 2007 1:07 am

هههههههههههههههههه لحقتى تقراى ماشاء الله عليكى ده انا لسه حاطط الموضوع حالا ثانكس على ردك على رأى .............
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
DiaBiaN
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
DiaBiaN

عدد المساهمات : 406
تاريخ التسجيل : 12/08/2007
الموقع : Amr diab st Elmansoura

شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Empty
مُساهمةموضوع: رد: شعللها شعللها.. ولعها ولعها!   شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Emptyالسبت أغسطس 18, 2007 3:49 am

استيكانس كدة يا هانى

و فرمط لى دماغك

علشان هقول لك حاجة مهمة





شعللها شعلل ولعها ولع

شهيصها شهيص برجلها برجل


ما انت طلعت اهون زى القهوجى

اللى ولعها

نروح نضرب القهوجى يعنى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.amrdiabstreet.com
زائر
زائر



شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Empty
مُساهمةموضوع: رد: شعللها شعللها.. ولعها ولعها!   شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Emptyالسبت أغسطس 18, 2007 12:13 pm

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ايه الحلويات دى كلها يادكتور
نفسى اعرف انت بتجيب الناس دى منين
على العموم كله شعللها ولعها للمنتدى
ههههههههههههه
مشكووووووووووووووووور
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sally
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
sally

عدد المساهمات : 172
تاريخ التسجيل : 10/08/2007

شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Empty
مُساهمةموضوع: رد: شعللها شعللها.. ولعها ولعها!   شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Emptyالسبت أغسطس 18, 2007 1:36 pm

[size=18]طيب مااحنا فيها اهو يا دكتور

يعنى مثلا انا اعرف واحد كدا يعنى
داخل موضوع ويقول ثانكس على راى ناس..........
دا بقى مش شعللها شعللهاMad Mad[/size]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
د.هانى
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 255
تاريخ التسجيل : 09/08/2007
العمر : 32
الموقع : www.raddadi.com

شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Empty
مُساهمةموضوع: رد: شعللها شعللها.. ولعها ولعها!   شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Emptyالسبت أغسطس 18, 2007 3:04 pm

Laughing Laughing هههههههههههههههه اه صحيح واحد انا اعرفه بيشعللها وبيقول ثانكس على راى ............... شكل الناس دول اتعقدم من الكلمه دى بسبب الواحد ده على العموم ثانك يو على مشاركتكم وردودكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نورهان
أزهري متميزجدا
أزهري متميزجدا


عدد المساهمات : 1000
تاريخ التسجيل : 28/02/2008

شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Empty
مُساهمةموضوع: رد: شعللها شعللها.. ولعها ولعها!   شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Emptyالجمعة مارس 21, 2008 7:52 pm

ههههههههههههههههههههههه
موضوع هايل يا دكتور
شكر ليك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sakr
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 293
تاريخ التسجيل : 20/03/2008

شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Empty
مُساهمةموضوع: رد: شعللها شعللها.. ولعها ولعها!   شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Emptyالجمعة مارس 21, 2008 8:00 pm

موضوع ممتاز
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

عدد المساهمات : 1368
تاريخ التسجيل : 12/08/2007
العمر : 31

شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Empty
مُساهمةموضوع: رد: شعللها شعللها.. ولعها ولعها!   شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Emptyالجمعة مارس 21, 2008 8:03 pm

بجد موضوع رائع جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

و مهم جدا فى الايام دى حقيقى



اغلب مواضيعك بتبقى عن الاخلاق يا دكتور هانى و بتلقى متميزة جدات بجد

جزاك الله خيرا



حقيقى عجبتنى جدا فكرة الموضوع و طريقته

_________________
شعللها شعللها.. ولعها ولعها! 103943120
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
د.هانى
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 255
تاريخ التسجيل : 09/08/2007
العمر : 32
الموقع : www.raddadi.com

شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Empty
مُساهمةموضوع: رد: شعللها شعللها.. ولعها ولعها!   شعللها شعللها.. ولعها ولعها! Emptyالجمعة مارس 21, 2008 8:57 pm

اغلب مواضيعك بتبقى عن الاخلاق يا دكتور هانى و بتلقى متميزة جدا
شكرا يانور على مرورك الطيب
وبالفعل من اسمى الاشياء فى الدنيا الاخلاق خاصه ان احنا نفتقدها اليومين دول
موضوع ممتاز
اشكرك ياسكر على زوقك وردك

ههههههههههههههههههههههه
موضوع هايل يا دكتور
شكر ليك
شكرا على ردك واهتمامك بالموضوع يانورهان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
شعللها شعللها.. ولعها ولعها!
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى جامعة الأزهر :: المنتدى العام :: فضفضه-
انتقل الى: