منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله
 
الرئيسيةالتسجيلدخول

 

 ع المصطبه 00 طرائف الاخبار

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

عدد المساهمات : 2172
تاريخ التسجيل : 16/11/2007
العمر : 31
الموقع : الاســــــــــــــــكنــدريه *نجمه مـــ صـــــ ر*

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Empty
مُساهمةموضوع: ع المصطبه 00 طرائف الاخبار   ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Emptyالسبت فبراير 09, 2008 5:13 pm

أبو عبدالملك



من طراااائف الاخبار
0
0

ع المصطبة
بيان زعيط الحزين
بقلم: عثمان أبوزيد

0

0

عقد مجلس برلمان المصطبة جلسته العادية لمناقشة جدول الأعمال.

الرئيس :
حضرات الإخوة الأعضاء تعلمون حضراتكم ان البلد يعيش اليومين دول في حالة قلق
من اضرابات واعتصامات واحتجاجات
لما يحدث من غلاء وفوضي في كل مكان وأمن مدجج بالسلاح لكل من يرفع صوته
وقد طلب العضو زعيط بإلقاء بيان حول الأوضاع الجارية والموافق يقوم يقف علي راسه بمعني يحط راسه في الأرض ورجله للسما إذا موافقة.

العضو زعيط:
حضرات الإخوة اللي راسهم في الأرض ورجلهم في السما
والله عندكم حق إنكم تمشوا بالمقلوب لان احنا في بلدنا مصر اللي بيضربوا بها المثل أصبحت تمشي بالمقلوب
لاننا لغاية دلوقتي بناكل رغيف العيش في طابور
وبنروح الشغل ماشيين
وساعات حافيين
والعيشة بقت ضيقة خالص وكل يوم اضراب وكل ساعة وقفة احتجاجية علي سلم سيدي مكرم نقيب الصحفيين المحترفين جزاهم الله عنا كل خير
لانه صوت الغلابة المطحونين
والأكادة إن البلد كلها بتضرب عن العمل من أصغر عامل وفراش إلي أكبر حكيم ومهندس
بمعني إن الكل ياعيني فاض بيه الكيل ولقمة العيش بقت غالية علي الكل ف
الراتب هوه هوه ولكن الأسعار اتجننت وأعلنت العصيان ورفضت تنزل عن مستواها
والمشتري غلبان
وآخرة المتمة اضطرت حكومتنا الميمونة أطال عمرها بالعكس
أقصد يعني ربنا يهدها مفيش حل قدامها إلا العودة لنظام بطاقات التموين
يعني كدة بالصلاة علي النبي ربنا يحرسك يا مصر رجعت لأيام حرب هتلر والانجليز
والعالم كله بيتقدم واحنا بنرجع للورا
ويا حسرتاه
وكمان مرة ويا حسرتاه
وكمان مليون مرة يا حسرتاه،
ويظهر لك الدنيا ضلمة ومفيش طاقة نور لعشرات السنين والله يرأف بنا وبأولادنا المساكين العواطلية من دلوقتي حالهم حايبقي طين في طين
والقلب موجوع ومليان لدرجة ان المواطن الغلبان أصبح مفيش قدامه غير بيع كلاويه وفص من كبده علشان يعرف يعيش
وأرجع أقول إيه فايدة الندم ومفيش غير أننا نطلع علي السطوح ساعة مغربية
ونخلي روسنا عريانة
ونقول

حسبنا الله ونعم الوكيل

الرئيس

: لقد صور أخونا زعيط الوضع ببساطة شديدة ونؤيده في كلامه
0
0
0
من طرااااائف الاخبار
ساره بوسى

_________________
ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 767977589

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 817463781



ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 816525430



--------------
لاتدور فى المنتدى ولا تحتار
أدخل معايا قسم الاخبار
علشان نملى عقولنا بالانوار
نعتق ظلام الجهل ونبقى احرار
ونشوف احداث وقضايا مليانه بالافكار

عايزه اشوفكم فى قسم الاخبار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alazhar.gov.eg
زائر
زائر



ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Empty
مُساهمةموضوع: رد: ع المصطبه 00 طرائف الاخبار   ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Emptyالسبت فبراير 09, 2008 8:29 pm

والأكادة إن البلد كلها بتضرب عن العمل من أصغر عامل وفراش إلي أكبر حكيم ومهندس
بمعني إ الكل ياعيني فاض بيه الكيل ملكيش دعوة بالمهندسين لو سمحتى يأنسة سارة شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

عدد المساهمات : 2172
تاريخ التسجيل : 16/11/2007
العمر : 31
الموقع : الاســــــــــــــــكنــدريه *نجمه مـــ صـــــ ر*

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Empty
مُساهمةموضوع: رد: ع المصطبه 00 طرائف الاخبار   ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Emptyالسبت فبراير 09, 2008 8:58 pm


اااااااااااااااااااااااسفه والله يارامى
بس انا مليش دعوه لوم بقى عثمان ابو زيد بصراحه ملوش حل
0
0
0
وبعدين هو غلط فى ايه ده بيقول الى اكبر حكيييييييييييييييم ومهندس
يعنى صنفكم من الفئه الكبيره
هههههههههههههههه

عمداااااااااا هاخد بالى بعد كده لان المنتدى اساسا بتاع كليه الهندسه استعمرو المنتدى

_________________
ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 767977589

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 817463781



ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 816525430



--------------
لاتدور فى المنتدى ولا تحتار
أدخل معايا قسم الاخبار
علشان نملى عقولنا بالانوار
نعتق ظلام الجهل ونبقى احرار
ونشوف احداث وقضايا مليانه بالافكار

عايزه اشوفكم فى قسم الاخبار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alazhar.gov.eg
زائر
زائر



ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Empty
مُساهمةموضوع: رد: ع المصطبه 00 طرائف الاخبار   ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Emptyالسبت فبراير 09, 2008 9:21 pm

هههههههههههههههه المرة دى لفت نظر المرة الجاية انت حرة ههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

عدد المساهمات : 2172
تاريخ التسجيل : 16/11/2007
العمر : 31
الموقع : الاســــــــــــــــكنــدريه *نجمه مـــ صـــــ ر*

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Empty
مُساهمةموضوع: رد: ع المصطبه 00 طرائف الاخبار   ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Emptyالأحد فبراير 10, 2008 11:27 am


لا انا مش بخاف يارامى هتعملو ايه يعنى
هتخرجونى المنتدى يعنى ولا ايه ؟
اوعى تصدق المثل الى بيقول الكثره تغلب الشجااعه

احنا بتوع قانون يارامى احذررررررررر خد بالك بقى



_________________
ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 767977589

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 817463781



ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 816525430



--------------
لاتدور فى المنتدى ولا تحتار
أدخل معايا قسم الاخبار
علشان نملى عقولنا بالانوار
نعتق ظلام الجهل ونبقى احرار
ونشوف احداث وقضايا مليانه بالافكار

عايزه اشوفكم فى قسم الاخبار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alazhar.gov.eg
محمود السعيد
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 154
تاريخ التسجيل : 29/01/2008

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Empty
مُساهمةموضوع: رد: ع المصطبه 00 طرائف الاخبار   ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Emptyالأحد فبراير 10, 2008 2:47 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

الامر اوسع واكبر من ذلك
ياريت تيجى على اد العواطليه وبيع الكلى والكبد
لا وكمان هتوصل للسرقه والقتل
اه والله العظيم ببساطه

يعنى احنا عندنا تعرفوا ان مجموعة شباب سرقوا كابل التليفون الرئيسى
والحرارة فضلت قاطعه يجى 3 اسابيع وبالتالى كمان النت
ههههههه
وواحد صاحبى جى زعلان اوى وبيقوللى شركة الاتصالات خسرت كتير جدا بسبب الكابل ده
قلتله والله العظيم احنا شعب بائس
هههههههه
خسرت مين يابنى
اولا دول حراميه سرقوا حراميه
قاللى ازاى
قلتله شركة الاتصالات مش هتغرم مليم فى تصليح الكابل ولا هتغرم منديل بسبب المده اللى انقطعت فيعها الحراره لانها بالصلاة والسلام على رسول الله كده
هتزود على كل فاتوره 2 او 3 جنيه وطبعا انا كرمتهم جامد
لانهم بيزودوا 20 او 30 جنيه
وهيطلعوا كسبانين "كسبانين جزء كبير من جهنم ان شاء الله "
واكتر شىء بينرفزنى واحد يقوللى ادعيلهم ربنا يهديهم
ربنا ياخدهم واحد وواحده كل حرامى وحراميه
لان الله ان عفى عن تقصير الناس فى حقه جل وعلا فإنه لا يرضى ان يهدر حق الناس
والدعوة المظلوم لاترد فإجابة الله لدعوته"وعزتى وجلالى لانصرنك ولو بعد حين "
واحنا بلد المظلومين

كان معكم الشيخ عبد الحميد كشك

ونشكرك المحدثه ساره بوسى على موافاتها لنا بالاخبار اللى تفتح النفس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

عدد المساهمات : 2172
تاريخ التسجيل : 16/11/2007
العمر : 31
الموقع : الاســــــــــــــــكنــدريه *نجمه مـــ صـــــ ر*

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Empty
مُساهمةموضوع: رد: ع المصطبه 00 طرائف الاخبار   ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Emptyالأحد فبراير 10, 2008 6:01 pm


اقتباس :
واكتر شىء بينرفزنى واحد يقوللى ادعيلهم ربنا يهديهم
ربنا ياخدهم واحد وواحده كل حرامى وحراميه
لان الله ان عفى عن تقصير الناس فى حقه جل وعلا فإنه لا يرضى ان يهدر حق الناس
والدعوة المظلوم لاترد فإجابة الله لدعوته"وعزتى وجلالى لانصرنك ولو بعد حين "
واحنا بلد المظلومين


طيب انت قولتها بنفسك يامحمود دعوه المظلوم لا ترد فميش حاجه يعنى ندعى بالهدايه اهو نكسب ثواب فى شخص ونكون سبب فى خروجه من النار

ربنا يصلح احوالنا يامحمود
بس تصدق بجد اسلوبك قريب جدااااااااا من الشيخ عبد الحميد كشك
فعلا والله


اقتباس :
ونشكرك المحدثه ساره بوسى على موافاتها لنا بالاخبار اللى تفتح النفس
الله يكرمك يامحمود ادخل القسم هتلاقى منها كتييييييييييييييير
هذا هو الواقع
جزاك الله خير على يامحمود






_________________
ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 767977589

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 817463781



ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 816525430



--------------
لاتدور فى المنتدى ولا تحتار
أدخل معايا قسم الاخبار
علشان نملى عقولنا بالانوار
نعتق ظلام الجهل ونبقى احرار
ونشوف احداث وقضايا مليانه بالافكار

عايزه اشوفكم فى قسم الاخبار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alazhar.gov.eg
محمود السعيد
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 154
تاريخ التسجيل : 29/01/2008

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Empty
مُساهمةموضوع: رد: ع المصطبه 00 طرائف الاخبار   ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Emptyالأحد فبراير 10, 2008 11:26 pm

sarahbosy كتب:


اقتباس :
واكتر شىء بينرفزنى واحد يقوللى ادعيلهم ربنا يهديهم
ربنا ياخدهم واحد وواحده كل حرامى وحراميه
لان الله ان عفى عن تقصير الناس فى حقه جل وعلا فإنه لا يرضى ان يهدر حق الناس
والدعوة المظلوم لاترد فإجابة الله لدعوته"وعزتى وجلالى لانصرنك ولو بعد حين "
واحنا بلد المظلومين




طيب انت قولتها بنفسك يامحمود دعوه المظلوم لا ترد فميش حاجه يعنى ندعى بالهدايه اهو نكسب ثواب فى شخص ونكون سبب فى خروجه من النار



ربنا يصلح احوالنا يامحمود

بس تصدق بجد اسلوبك قريب جدااااااااا من الشيخ عبد الحميد كشك

فعلا والله




اقتباس :
ونشكرك المحدثه ساره بوسى على موافاتها لنا بالاخبار اللى تفتح النفس

الله يكرمك يامحمود ادخل القسم هتلاقى منها كتييييييييييييييير

هذا هو الواقع

جزاك الله خير على يامحمود









بسم الله الرحمن الرحيم

معلش اصل انا مابقدرش اضحك على نفسى وادعى لحد من ورا قلبى
مع ان المفروض زى ماقلتى ندعيلهم وده المطلوب
بس عن نفسى مش بقدر فعلا
لانى لما بفكر فى احوال الظالمين بشوف انهم مايستحقوش الرحمه ولا الدعاء
يعنى كمثال الممثلين مااقدرش ادعيلهم لانهم ان تابوا لاحقا فلكم اضلوا وكانوا سببا فى ضلال الكثير
وربنا غفور رحيم
بس انا بشر ومااقدرش ادعى لواحد ظالم "معلش اصل اعصابى وحشه هههههه"

اما عن الشيخ كشك فذاك رجل صدق الله فصدقه الله والدليل حسن خاتمته حيث مات ساجدا لله ويوم الجمعة
واذا دخلتى معظم المواقع الاسلامية كاإسلام واى مثلا وبحثتى عن اسماء الخطباء بحسب ععد الزيارات والتحميلات من صفحته
ستجدى ان الشيخ كشك رقم واحد يليه الشيخ محمد حسان الذى كان دائما يحرص على حضور خطب الجمعة بمسجده وسبب حبى له انه لا يخاف من قول كلمة الحق وافضل الاعمال كلمة حق تقال فى وجه حاكم ظالم
وجزانا الله واياكم واسف جدا ع الرغــ الاطالة
بس انتوا اللى فتحتوا الباب بقا ..استحملوا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

عدد المساهمات : 2172
تاريخ التسجيل : 16/11/2007
العمر : 31
الموقع : الاســــــــــــــــكنــدريه *نجمه مـــ صـــــ ر*

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Empty
مُساهمةموضوع: رد: ع المصطبه 00 طرائف الاخبار   ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Emptyالإثنين فبراير 11, 2008 12:38 pm


لا والله مفيش اطاله ولا حاجه
بس فعلا لو اكلمت عن الناس العظماء دول مش هنخلص وبرده مش هنوفيهم حقهم
وبلا شك ان الشيخ عبد الحميد رحمه الله يفرض على الكل احترامه
كفايه شجاعته وقوله الحق دائما

وان شااااااااااااااء الله يخرج من الجيل ده عظماء مثلهم
اميييييييين يارب

جزاك الله خير يامحمود

_________________
ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 767977589

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 817463781



ع المصطبه 00 طرائف الاخبار 816525430



--------------
لاتدور فى المنتدى ولا تحتار
أدخل معايا قسم الاخبار
علشان نملى عقولنا بالانوار
نعتق ظلام الجهل ونبقى احرار
ونشوف احداث وقضايا مليانه بالافكار

عايزه اشوفكم فى قسم الاخبار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alazhar.gov.eg
محمود السعيد
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 154
تاريخ التسجيل : 29/01/2008

ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Empty
مُساهمةموضوع: رد: ع المصطبه 00 طرائف الاخبار   ع المصطبه 00 طرائف الاخبار Emptyالإثنين فبراير 11, 2008 4:36 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

جزانا الله واياكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
ع المصطبه 00 طرائف الاخبار
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى جامعة الأزهر :: المنتدى العام :: أخبار وأحداث ومقالات-
انتقل الى: