منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله
 
الرئيسيةالتسجيلدخول

 

 مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

عدد المساهمات : 2172
تاريخ التسجيل : 16/11/2007
العمر : 31
الموقع : الاســــــــــــــــكنــدريه *نجمه مـــ صـــــ ر*

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!   مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Emptyالخميس فبراير 07, 2008 10:04 pm

تال


يقول المثل العامي: "ضربتين في الراس توجع".


لكنني لا استطيع أن أجزم أن هاتين الضربتين قد أوجعتا رأس النخبة الحاكمة في مصر،

لأن رأسها في مسألة الحرية والديمقراطية وتداول السلطة أنشف من حجارة الجرانيت التي شيد بها أجدادنا أهرامات الجيزة والمعابد العظيمة علي طول النهر العظيم!

فلم تمض بضعة أيام علي ضربة البرلمان الأوروبي بقراره عن حقوق الإنسان في مصر،



حتي



انهالت الضربة الثانية من بيت الحرية في تقريره السنوي عن الحرية في العالم، وأدرج مصر في خانة



"الدول عديمة الحرية"

، مثل بورما وكمبوديا ولاوس وجزر المالديف والصومال وغينيا وأنجولا وتشاد..و..



هل تتخيلون أن مصر أقدم دولة في التاريخ تصنف مع هذه الدول دون أن نشعر بالخجل؟!.

هل تصدقون أننا أقل "حرية" من موريتانيا، وليبريا، وسيراليون والجابون وتنزانيا وإثيوبيا و..و.. دون أن نقتل أنفسنا كمدا وخزيا؟!



بل إن حكامنا وزمرة المنافقين حولهم لا يضيعون فرصة أو برهة دون أن يخرجوا علينا شاهرين ألسنتهم وأقلامهم ودفوفهم وطبولهم ومزاميرهم يعايروننا بما نحن فيه ويتباهون بما صنعوه في السنتين الأخيرتين كرما وفضلا منهم

، وإذا تعجبنا وسألناهم عما فعلوه أو جدواه في تغيير حياتنا،

ينهالون علينا تقديحا وذما وسبا باسم "الدفاع عن الوطن ومصالحه العليا"، ويجرسوننا باعتبارنا «ناكرين للجميل»،

لم نقدر المساحة الكبيرة من حرية التعبير التي منحوها لنا ولم نذق مثلها من قبل،

وأننا حاقدون أو جهلة أو في نفوسنا مرض ولم نستوعب مغزي التعديلات الدستورية غير مسبوقة التي تفضلوا بها علينا،

وسمحت للمواطنين "الرعاع" بأن يرشحوا أنفسهم لمنصب رئيس الجمهورية برخصة مشروطة حتي لو فتحت بابا أضيق من خرم إبرة، يستحيل أن يمر منها أي من هؤلاء الرعاع!



ولأن حكامنا في منتهي الديمقراطية،

وهم أكثر حكمة وبصيرة ورؤية وفهما،

وهم الأدري بمصالح الوطن واستقراره وأمنه،

فلم يعجبهم لا قرار البرلمان الأوروبي ولا تقرير بيت الحرية، فكيف لهؤلاء الفرنجة الذين لا يتحدثون لغتنا ولا يؤمنون بديننا ولا يلتزمون بتقاليدنا أن يعرفوا أحوالنا أكثر منا؟!..

وأصلا ما الذي جعلهم يدسون أنوفهم الطويلة الكريهة في شئوننا الداخلية؟!..

هذا شعبنا ونحن أحرار فيه وهو راضٍ بما نصنع أو علي الأقل 99,9 % راضون، وتبقي قلة منحرفة هي التي تعترض وترفض وتصرخ دون أن يشعر بها أحد في الشارع!



ألا يعرف هؤلاء الأوروبيون أن "حقوق الإنسان" مختلفة حسب المكان والزمان، فهي في الغرب لها معني وقيم وتراث وتاريخ غير الذي يعرفه الشرق؟!



ألا يدرك هؤلاء الغربيون الحمقي سواء كانوا أوروبيين أو أمريكان أن الحريات لها تعريف ومفاهيم وعلاقات وقواعد حسب الثقافة والهوية والعادات؟!

هكذا تعامل حكامنا وزمرة الدراويش مع القرار والتقرير..



..

صحيح أننا جميعا نرفض التدخل الأجنبي في شئوننا الداخلية، ولا نريد

..فالحريات وحقوق الإنسان صناعة محلية من الألف إلي الياء، قد نستورد الأفكار ونقلبها علي جوانبها، لكن "التصنيع" لابد أن يكون محليا..بأيدنا وإرادتنا!

لكن..

ألا نستعمل عقولنا قليلا..ونفكر في مصر بعيدا عن حسابات المصالح الشخصية والامتيازات والاستحواذ علي السلطة واحتكار الحكم



ونسأل بجدية

: كيف نقبل أن تظل مصر وشعبها علي هذا النحو الشائن في الديمقراطية والحريات؟!



وتقرير بيت الحرية هو فضيحة بكل المقاييس لنا



فالتقرير وضع أسئلة كثيرة عن أحوال كل بلد، وبناء علي إجاباتها تم التصنيف،

وسوف نضع عددا من هذه الأسئلة أمام من يجد في نفسه الشجاعة من حزب السلطة والحكومة والنظام أن يجيب عنها إجابات صحيحة دون تزوير أو تزييف،

وهو وضميره..لنعرف هل بيت الحرية يضطهدنا أم أن التصنيف المتدني الذي وضعه لنا صحيح؟!

خذ عندك..

1- هل ينتخب رئيس الحكومة أو رئيس السلطة الوطنية في انتخابات حرة ونزيهة؟!

2- هل ينتخب أعضاء البرلمان في انتخابات حرة وعادلة؟!

3- هل قوانين الانتخابات وإجراءاتها عادلة؟!

4- هل يحق للناس أن يتشكلوا في أحزاب أو جماعات سياسية متنافسة بحرية تامة؟..وهل يفتح النظام الأبواب تماما أمام هذه الأحزاب المتنافسة؟!

5- هل هناك تصويت معارض قوي وفيه احتمالات معقولة بأن يزيد ليحصل علي الحكم في الانتخابات؟!

6- هل اختيارات الناس بعيدة عن هيمنة العسكر والقوي الأجنبية والأحزاب الاستبدادية والسلطة الدينية والقوي الاقتصادية المحتكرة؟!

7- هل الجماعات الثقافية والعرقية والدينية أو الأقلية لها كل الحقوق السياسية والفرص المتكافئة في الانتخابات؟!

8- هل الحكومة صالحة ولا ينتشر فيها الفساد؟!

9- هل الإعلام حر ومستقل ويتمتع بكل أشكال حرية التعبير؟!

10- هل الحكومة معرضة للمحاسبة وتعمل بشفافية ووضوح؟!

11-هل هناك حرية أكاديمية؟!، وهل نظام التعليم بعيد عن الضغوط السياسية؟!

هل نكمل أم هذا العدد كاف؟!

إذن كم سؤالا سنجيب عنه بنعم..وكم بـ"لا"..وكم "بين بين"!
بالطبع لن يجتاز نظامنا هذا الاختبار، وسوف يسقط بالثلث

لا اله الا الله

اختكم
سااااااااااره بوسى

_________________
مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 767977589

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 817463781



مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 816525430



--------------
لاتدور فى المنتدى ولا تحتار
أدخل معايا قسم الاخبار
علشان نملى عقولنا بالانوار
نعتق ظلام الجهل ونبقى احرار
ونشوف احداث وقضايا مليانه بالافكار

عايزه اشوفكم فى قسم الاخبار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alazhar.gov.eg
زائر
زائر



مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!   مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Emptyالإثنين فبراير 11, 2008 10:19 pm

هم يبكى وهم يضحك يا ساره
الفراعنه مش كده بنقول على نفسنا
طيب نشرب بقى احنا الشعب ذنب الحكام ولا عزاء للمطحونين امثال سكان العشوائيات الى اتجمدوا فى البرد !!!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمود السعيد
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 154
تاريخ التسجيل : 29/01/2008

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!   مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Emptyالثلاثاء فبراير 12, 2008 3:23 am

بسم الله الرحمن الرحيم

مل اللسان من الكلام
ومااعظم الاسلام
حقيقة ولمن اراد ان يصل الى لب اى امر فى الحياة فليربطه بالدين
بمعنى :ان كل مايحدث فى بلدنا بل فى عالمنا الاسلامى سببه بعدنا عن الدين وعن سنة النبى صلى الله عليه وسلم
ومهما قلنا ومهما فعلنا ومهما حاولنا الاصلاح والله ستبوء محاولاتنا بالفشل
والطريق بين ومرسوم ومعلوم المدى وماحاد عنه الا الظالمون وان للسلطة والمال فتنة مانجى منها الا ذو عقل رشيد
يعنى ماننتظرش من الظالمين الذين يعطلـ اصدى يديرون شئون بلدنا اى اصلاح
انتخابات ايه وبتاع ايه
داأنا عن نفسى حالف انى ماادى صوتى فى اى انتخابات فى البلد دى لاى حد
لان صوتى وصوتك وصوته مالوش قيمه واللهم عاوزينه هو اللى بيمشوه وطبعا الحلو مش بينجح الا الحلو ههههههههه
والطيور على اشكالها تقع
انا نفسى اعرف يعنى ايه مجلس شعب
لنفترض ان مثلا منطقة من المناطق مالهاش نائب هل معنى كده انه مش هيوصلها مثلا مياه ولاكهرباء ولا الخدمات اللى المفروض انها حق شرعى لاى مواطن ومجانا بس عندنا بفلوس
مجلس الشعب ده اول مظاهر الظلم
انا لن انسى منظر الرجل الذى يبيت دوما باحد الحدائق بجانب نافورة المياه وماعليه سوى قطعة قماش ممزقه وخفيفة ورديئة ويلبس فى قدميه شرابا ممزقا وهو الذى يبلغ عمره مافوق الستون عاما
انا لن انسى منظر تلك السيدة التى ليس لها مأوى وتبيت هى وابنتها الصغرى بشوارع المدينة لايسترها حائط او سقف انا لن انسى مشهد الرجل الكبير الذى يمد يديه فى خجل ليطلب اى مساعدة
ان لن انسى منظر ذلك الشرطى الذى يضرب رجل شاب شعره وابيض على وجهه
انا لن انسى ذلك المنظر الذى يهين فيه ضابط امرأة بطريقه مخجله وفاضحه ولايحرك احدا ساكنا
وايضا لن انسى كلمة الشيخ كشك "بيقولوا مصر ام الدنيا ..والنبى قال الدنيا ملعون ملعون مافيها ..يبقا مصر ام الملاعين"

عجبى لمن خاف ان يسأله الله لماذا لم تمهد الطريق للبغله ؟
ومن يترك بشرا فى برك وشوارع وبرد قارس

تعرفى انى كنت مرة فى الشرقيه فعطشت فرحت اشرب من الحنفيه الاقى الميه مالحه ومعظم المناطق فى الشرقيه لسه ماوصلتلهاش الميه وبيشتروا الميه
واحنا بلد النيل كمان والشرقيه كمان قريبه من النيل
بس نقول ايه
اصلها محافظه درجة تالته
حتى البلاد صنفوها

اوبااااااا شفتى بقا ادينى نسيت نفسى
ووصلت للاعدام
شكرا سارة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

عدد المساهمات : 2172
تاريخ التسجيل : 16/11/2007
العمر : 31
الموقع : الاســــــــــــــــكنــدريه *نجمه مـــ صـــــ ر*

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!   مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Emptyالثلاثاء فبراير 12, 2008 11:14 am

اقتباس :
هم يبكى وهم يضحك يا ساره
الفراعنه مش كده بنقول على نفسنا
طيب نشرب بقى احنا الشعب ذنب الحكام ولا عزاء للمطحونين امثال سكان العشوائيات الى اتجمدوا فى البرد !!!!

لا حول ولا قوه الا بالله
والله ياكابوكا الواحد مش عارف يقول ايه احنا مصممين نتمحك فى قدرات الفراعنه بالعافيه
تكلم اى حد ده احنا اصل الحضاره احنا الى عندنا الفراعنه عملو وعملو
مش كل واحد يخليه فى نفسه ويشوف هو عمل ايه لا يتباهى بغيره
ههههههههه
سبحان الله
ربنا يصلح الاحوال
جزااااااااااااااك الله خير ياكابوكا

_________________
مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 767977589

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 817463781



مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 816525430



--------------
لاتدور فى المنتدى ولا تحتار
أدخل معايا قسم الاخبار
علشان نملى عقولنا بالانوار
نعتق ظلام الجهل ونبقى احرار
ونشوف احداث وقضايا مليانه بالافكار

عايزه اشوفكم فى قسم الاخبار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alazhar.gov.eg
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

عدد المساهمات : 2172
تاريخ التسجيل : 16/11/2007
العمر : 31
الموقع : الاســــــــــــــــكنــدريه *نجمه مـــ صـــــ ر*

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!   مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Emptyالثلاثاء فبراير 12, 2008 11:25 am


اقتباس :
مل اللسان من الكلام
ومااعظم الاسلام
حقيقة ولمن اراد ان يصل الى لب اى امر فى الحياة فليربطه بالدين
بمعنى :ان كل مايحدث فى بلدنا بل فى عالمنا الاسلامى سببه بعدنا عن الدين وعن سنة النبى صلى الله عليه وسلم
ومهما قلنا ومهما فعلنا ومهما حاولنا الاصلاح والله ستبوء محاولاتنا بالفشل


والله العظيم جميل الكلام بس مين يسمع ومين يقتنع ومين يطبق
احنا بقينا دوله اسلاميه بلاسم وبس للاسف
لكن كل تصرفاتنا وحياتنا كلها اصبحت بعيده عن الاسلام طبعا الا من رحم ربه


اقتباس :
داأنا عن نفسى حالف انى ماادى صوتى فى اى انتخابات فى البلد دى لاى حد
لان صوتى وصوتك وصوته مالوش قيمه واللهم عاوزينه هو اللى بيمشوه وطبعا الحلو مش بينجح الا الحلو ههههههههه
والطيور على اشكالها تقع


ههههههههههه
فاكرتنى يامحمود بالانتخابات الى فاتت بتاعه تعديل الدستور
والله العظيم يامحمود كل الى راح ادلى بصوته كتب غير موافق
وناس كتييييييييييييير جدااااااا راحت
وبصراحه كنت مقاطعه بس اكتشفنا النتيجه الى بتاكد انعدام النزاهه فى بلدنا
سبحان الله الناس كاتبه لا خرجوها نعم ازاى انا مش فاهمه


اقتباس :
انا نفسى اعرف يعنى ايه مجلس شعب
لنفترض ان مثلا منطقة من المناطق مالهاش نائب هل معنى كده انه مش هيوصلها مثلا مياه ولاكهرباء ولا الخدمات اللى المفروض انها حق شرعى لاى مواطن ومجانا بس عندنا بفلوس
مجلس الشعب ده اول مظاهر الظلم

شوف يامحمود مجلس الشعب مش ظلم كفكره لكن تطبيقها هو الى عين الظلم
يعنى مثلا زمان كان اما احد من الصحابه كان بيعين خليفه كان الخوف بيملاءه قبل الفرحه
لان بيكون حاطط فى اعتباره ان هو هيتحمل امانه بيخشى انه ياثر فيها ولو بسيط
لكن دلوقتى بيتهافو عليها وبيدفعو رشوه كمان علشان يزود ذنوبهم
ربنا الهادى بقى




اقتباس :
انا لن انسى منظر الرجل الذى يبيت دوما باحد الحدائق بجانب نافورة المياه وماعليه سوى قطعة قماش ممزقه وخفيفة ورديئة ويلبس فى قدميه شرابا ممزقا وهو الذى يبلغ عمره مافوق الستون عاما
انا لن انسى منظر تلك السيدة التى ليس لها مأوى وتبيت هى وابنتها الصغرى بشوارع المدينة لايسترها حائط او سقف انا لن انسى مشهد الرجل الكبير الذى يمد يديه فى خجل ليطلب اى مساعدة
ان لن انسى منظر ذلك الشرطى الذى يضرب رجل شاب شعره وابيض على وجهه
انا لن انسى ذلك المنظر الذى يهين فيه ضابط امرأة بطريقه مخجله وفاضحه ولايحرك احدا ساكنا
وايضا لن انسى كلمة الشيخ كشك "بيقولوا مصر ام الدنيا ..والنبى قال الدنيا ملعون ملعون مافيها ..يبقا مصر ام الملاعين"

عجبى لمن خاف ان يسأله الله لماذا لم تمهد الطريق للبغله ؟
ومن يترك بشرا فى برك وشوارع وبرد قارس

تعرفى انى كنت مرة فى الشرقيه فعطشت فرحت اشرب من الحنفيه الاقى الميه مالحه ومعظم المناطق فى الشرقيه لسه ماوصلتلهاش الميه وبيشتروا الميه
واحنا بلد النيل كمان والشرقيه كمان قريبه من النيل
بس نقول ايه
اصلها محافظه درجة تالته
حتى البلاد صنفوها

اوبااااااا شفتى بقا ادينى نسيت نفسى
ووصلت للاعدام

والله مش عارفه اقولك ايه يامحمود
بس يعنى حسبى الله ونعم الوكيل فعلا المناظر دى انتشرت بجد وانا مش عارفه ازاى فى ظل دوله غنيه كده وتكون مليانه فقراء كده
ومعنديش بصراحه الا الدعاء بصلاح الاحوال

جزاك الله خير يامحمود على حديثك و
الله

_________________
مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 767977589

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 817463781



مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 816525430



--------------
لاتدور فى المنتدى ولا تحتار
أدخل معايا قسم الاخبار
علشان نملى عقولنا بالانوار
نعتق ظلام الجهل ونبقى احرار
ونشوف احداث وقضايا مليانه بالافكار

عايزه اشوفكم فى قسم الاخبار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alazhar.gov.eg
محمود السعيد
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 154
تاريخ التسجيل : 29/01/2008

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!   مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Emptyالأربعاء فبراير 13, 2008 12:17 am

sarahbosy كتب:


اقتباس :
مل اللسان من الكلام
ومااعظم الاسلام
حقيقة ولمن اراد ان يصل الى لب اى امر فى الحياة فليربطه بالدين
بمعنى :ان كل مايحدث فى بلدنا بل فى عالمنا الاسلامى سببه بعدنا عن الدين وعن سنة النبى صلى الله عليه وسلم
ومهما قلنا ومهما فعلنا ومهما حاولنا الاصلاح والله ستبوء محاولاتنا بالفشل




والله العظيم جميل الكلام بس مين يسمع ومين يقتنع ومين يطبق

احنا بقينا دوله اسلاميه بلاسم وبس للاسف

لكن كل تصرفاتنا وحياتنا كلها اصبحت بعيده عن الاسلام طبعا الا من رحم ربه
دى مش مسألة اقتناع دى مسألة عقيدة ودين وتربيه وكل حاجه
هو الاسلام من كام الف وميت سنه لسه هيقنع المسلمين بيه
ده دلوقتى بقا المفروض نعلم الناس الصلاة واحنا فى عصر الشيطانت




اقتباس :
داأنا عن نفسى حالف انى ماادى صوتى فى اى انتخابات فى البلد دى لاى حد
لان صوتى وصوتك وصوته مالوش قيمه واللهم عاوزينه هو اللى بيمشوه وطبعا الحلو مش بينجح الا الحلو ههههههههه
والطيور على اشكالها تقع




ههههههههههه

فاكرتنى يامحمود بالانتخابات الى فاتت بتاعه تعديل الدستور

والله العظيم يامحمود كل الى راح ادلى بصوته كتب غير موافق

وناس كتييييييييييييير جدااااااا راحت

وبصراحه كنت مقاطعه بس اكتشفنا النتيجه الى بتاكد انعدام النزاهه فى بلدنا

سبحان الله الناس كاتبه لا خرجوها نعم ازاى انا مش فاهمه
اه منا عارف ان مش هيديله الا شلة المنافقين
وانا عن نفسى لما حد بقا يقوللى لا ده المرة دى جد وصوتك فى مكانه فى مكانه
قلت داحنا زى الغرقان اللى بيتعلق بقشه
وعبد الناصر هينجح يعنى هينجح
ههههههه اصل انا قديم شويه



اقتباس :
انا نفسى اعرف يعنى ايه مجلس شعب
لنفترض ان مثلا منطقة من المناطق مالهاش نائب هل معنى كده انه مش هيوصلها مثلا مياه ولاكهرباء ولا الخدمات اللى المفروض انها حق شرعى لاى مواطن ومجانا بس عندنا بفلوس
مجلس الشعب ده اول مظاهر الظلم


شوف يامحمود مجلس الشعب مش ظلم كفكره لكن تطبيقها هو الى عين الظلم

يعنى مثلا زمان كان اما احد من الصحابه كان بيعين خليفه كان الخوف بيملاءه قبل الفرحه

لان بيكون حاطط فى اعتباره ان هو هيتحمل امانه بيخشى انه ياثر فيها ولو بسيط

لكن دلوقتى بيتهافو عليها وبيدفعو رشوه كمان علشان يزود ذنوبهم

ربنا الهادى بقى







شفتى ده عشان هما عندهم دين كانوا دايما خايفين وبقوا يرفضوا كمان

اقتباس :
انا لن انسى منظر الرجل الذى يبيت دوما باحد الحدائق بجانب نافورة المياه وماعليه سوى قطعة قماش ممزقه وخفيفة ورديئة ويلبس فى قدميه شرابا ممزقا وهو الذى يبلغ عمره مافوق الستون عاما
انا لن انسى منظر تلك السيدة التى ليس لها مأوى وتبيت هى وابنتها الصغرى بشوارع المدينة لايسترها حائط او سقف انا لن انسى مشهد الرجل الكبير الذى يمد يديه فى خجل ليطلب اى مساعدة
ان لن انسى منظر ذلك الشرطى الذى يضرب رجل شاب شعره وابيض على وجهه
انا لن انسى ذلك المنظر الذى يهين فيه ضابط امرأة بطريقه مخجله وفاضحه ولايحرك احدا ساكنا
وايضا لن انسى كلمة الشيخ كشك "بيقولوا مصر ام الدنيا ..والنبى قال الدنيا ملعون ملعون مافيها ..يبقا مصر ام الملاعين"

عجبى لمن خاف ان يسأله الله لماذا لم تمهد الطريق للبغله ؟
ومن يترك بشرا فى برك وشوارع وبرد قارس

تعرفى انى كنت مرة فى الشرقيه فعطشت فرحت اشرب من الحنفيه الاقى الميه مالحه ومعظم المناطق فى الشرقيه لسه ماوصلتلهاش الميه وبيشتروا الميه
واحنا بلد النيل كمان والشرقيه كمان قريبه من النيل
بس نقول ايه
اصلها محافظه درجة تالته
حتى البلاد صنفوها

اوبااااااا شفتى بقا ادينى نسيت نفسى
ووصلت للاعدام


والله مش عارفه اقولك ايه يامحمود

بس يعنى حسبى الله ونعم الوكيل فعلا المناظر دى انتشرت بجد وانا مش عارفه ازاى فى ظل دوله غنيه كده وتكون مليانه فقراء كده

ومعنديش بصراحه الا الدعاء بصلاح الاحوال



جزاك الله خير يامحمود على حديثك و

الله

الدعاء بصلاح الاحوال
احوال ايه اللى تتصلح
دى سنه من سنن الحياه ان مصر تفضل طول عمرها كده
انتى مش ملاحظه ان عمرها ماحكمها واحد كويس وعنده دين
والله مافى اصلاح طالما مافى دين
كمثال الحرامى عندنا لما بيتمسك بيتسجن وبعدين يطلع يسرق تانى او يفرفش باللى سرقه الاول وهربه ولا خباه
مش كان مفروض زى الشرع مابيقول نقطع ايديه
وانا بعقلى المتواضع لما بفكر اشمعنا قطع الايدين فلقيت ان قطع الايدين فعلا هو حل المشكله من الجذور لانه بعد القطع عمره مايعملها تانى
ثانيا الناس اللى تشوف ايديه مقطوعه لو حد بيفكر ولاحاجه عمره مايقدر يعملها والله لو فتحوله بنك مايقدر يمد اايديه
وسبحان الله
واقصد بكده اذا كان حتى الاحكام مش بكتاب الله يبقا منين يجى الاصلاح
والدين مش سبههلله وكلام "ان الله لايغير مابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم"
ودى اخر مرة اتكلم فى احوال بلدى
عشان بجد بيجى فى بالى مناظر وافكار بتعب لما افتكرها
وعشان مصر دى
























































































أمــــــــــــــــــى
ههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

عدد المساهمات : 2172
تاريخ التسجيل : 16/11/2007
العمر : 31
الموقع : الاســــــــــــــــكنــدريه *نجمه مـــ صـــــ ر*

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!   مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Emptyالأربعاء فبراير 13, 2008 12:40 pm


اقتباس :
الدعاء بصلاح الاحوال
احوال ايه اللى تتصلح
دى سنه من سنن الحياه ان مصر تفضل طول عمرها كده
انتى مش ملاحظه ان عمرها ماحكمها واحد كويس وعنده دين
والله مافى اصلاح طالما مافى دين

ايه يامحمود
مهو احنا بندعى علشان الاحوال تتصلح
ومفيش حاجه اسمها ان مصر هتفضل كده على طول
مفيش حاجه بتستمر على حالها
وانت بتقول مفيش اصلاح بدون دين
وده واجبنا اننا نحى الدين
0
0

اقتباس :
واقصد بكده اذا كان حتى الاحكام مش بكتاب الله يبقا منين يجى الاصلاح
والدين مش سبههلله وكلام "ان الله لايغير مابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم"
ودى اخر مرة اتكلم فى احوال بلدى
عشان بجد بيجى فى بالى مناظر وافكار بتعب لما افتكرها
وعشان مصر دىامى هههههههههه

ههههههه
ماشى يامحمود بس انت مفتقد الامل خالص
بس انا بقى بصراحه مش مفتقده الامل
لان احنا النهارده اى نعم ابناء بتتصور اننا مش ممكن نعمل حاجه
انما بكره هنكون اباء وهنكون مسئولين عن نشئ بعدينا نقدر نخرجهم بالصوره الى تشرف الاسلام
علشان كده احنا الجيل بتاعتنا لو اتصلح هنضمن صلاح النشئ
ان شاء الله بعد كده

عمداااااااااااااااا
معلش يامحمود على تطويلى
وجزاك الله خير

_________________
مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 767977589

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 817463781



مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 816525430



--------------
لاتدور فى المنتدى ولا تحتار
أدخل معايا قسم الاخبار
علشان نملى عقولنا بالانوار
نعتق ظلام الجهل ونبقى احرار
ونشوف احداث وقضايا مليانه بالافكار

عايزه اشوفكم فى قسم الاخبار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alazhar.gov.eg
محمود السعيد
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 154
تاريخ التسجيل : 29/01/2008

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!   مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Emptyالأربعاء فبراير 13, 2008 7:04 pm

ههههههه
ماشى يامحمود بس انت مفتقد الامل خالص
بس انا بقى بصراحه مش مفتقده الامل

لان احنا النهارده اى نعم ابناء بتتصور اننا مش ممكن نعمل حاجه
انما بكره هنكون اباء وهنكون مسئولين عن نشئ بعدينا نقدر نخرجهم بالصوره الى تشرف الاسلام
علشان كده احنا الجيل بتاعتنا لو اتصلح هنضمن صلاح النشئ
ان شاء الله بعد كده

عمداااااااااااااااا
معلش يامحمود على تطويلى
وجزاك الله خير

_________________

لا بقا دانا كده مفضوح
انا معقد مش فاقد الامل "هو فيه فرق"
بس هى مواضيعك السبب
تخلونا نفتح فى الكلام والاخر تبقوا متفائلين
ههههه
ربنا يزيدكوا تفاؤل واصلاح
بكره هنبقا اباء
انا عن نفسى مش منتظر بكره "انا معقد وبعقد الناس"
ربنا يرزقنى شوية تفاؤل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

عدد المساهمات : 2172
تاريخ التسجيل : 16/11/2007
العمر : 31
الموقع : الاســــــــــــــــكنــدريه *نجمه مـــ صـــــ ر*

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!   مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Emptyالجمعة فبراير 15, 2008 9:38 pm

اقتباس :
بقا دانا كده مفضوح
انا معقد مش فاقد الامل "هو فيه فرق"
بس هى مواضيعك السبب
تخلونا نفتح فى الكلام والاخر تبقوا متفائلين
ههههه
ربنا يزيدكوا تفاؤل واصلاح
بكره هنبقا اباء
انا عن نفسى مش منتظر بكره "انا معقد وبعقد الناس"
ربنا يرزقنى شوية تفاؤل



ااااااااااااااااااااااااامين يارب
ربنا يرزقك بشويه امل يامحمود يارب
وربنا يزيدنا تفاؤل
هههههههههه

_________________
مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 767977589

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 817463781



مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! 816525430



--------------
لاتدور فى المنتدى ولا تحتار
أدخل معايا قسم الاخبار
علشان نملى عقولنا بالانوار
نعتق ظلام الجهل ونبقى احرار
ونشوف احداث وقضايا مليانه بالافكار

عايزه اشوفكم فى قسم الاخبار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alazhar.gov.eg
محمود السعيد
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا


عدد المساهمات : 154
تاريخ التسجيل : 29/01/2008

مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!   مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!! Emptyالجمعة فبراير 15, 2008 11:28 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم امييييين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
مصر ترسب في امتحان الحريات!!!!!!!!
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى جامعة الأزهر :: المنتدى العام :: أخبار وأحداث ومقالات-
انتقل الى: