منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي

بوسى كات
sarahbosy
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Empty
مُساهمةموضوع: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالخميس ديسمبر 20, 2007 8:10 am

لال

*أزيكم يا حبايبى..ازيكم يا بنات يا مظلومات يا ضعيفات..وازيكم يا شباب ياعفاريت

بصراحه احنا الاتنين مظلومين فى الموضوع ده..أيه بقى الحكايه؟

سمعونا بقى الصلاه على النبى..بس بالله عليكم تعلوا صوتكم بالصلاه عايز اسمعها"

دى قصه بنت مسلمه يعنى اخت لينا.(ومن لم يهتم بامر المسلمين فليس منا)

شوفوا بقى ايه اللى حصل للمسكينه دى بس قبل ما أحكى عايز أعرف

ســــــــؤال للبنات؟

*لو أتحطيتى فى الموقف ده هتعملى أيه؟

ســــــــؤال للصبيان انت يا واد يا راجل يا شهم هتعمل أيه لو أتحطيت فى الموقف ده؟

أدى القصه..بسم الله

قصتي وتفهموها كويس طبعا قصتي عاطفيه جدا ونوع من الرومانسيه
انا فتاه في العمر الزهور عمري 19 وفي بدايه دراستي جامعيه في مستوى الاول في تخصص علم النفس وكانت عندي صديقه من
احسن الاصدقاء لي بل افضلها عليهم وفي نفس الوقت هي كمان تفضلني على جميع الاصدقاء ومعي في نفس التخصص اكيد طبعاالان انا وصديقتي من يوم حنا في مرحله الابتدائيه الى ثانويه وحتي في جامعه معنا Sad
طبعا القصه هي ان صديقتي لها علاقه عاطفيه مع ابن عمى وايضا في نفس الوقت تربطني علاقه صله(مش حب).ركزوا. مع شاب وهو ابن عمي المهم صديقتي تحب ابن عمي لادرجه الجنون وتغار عليه حتى من نفسها ودرجه الغيره مثل البركان او المد والجزر
ايضا ابن عمي يحبها كثير مره وكان ابن عمي وصديقتي يتبادل الاحايث عن طريق الهاتف او الجوال ويقومون برسال المسجات او يقوم احدهما في الزياره في البيت علشان يشوفوا بعض طبعا بدون أنفراد يكونوا العائله كلهم مجتمعين طبعا اهل صديقتي واهل ابن عمي عارفين في قصه الحب بينهما
طبعا صديقتي كانت تحكي لي كل الاشياءاللى بتحصل بينهما او تشكي لي الامهما وهموهما انا اقوم بدوري انا اخفف عنهم الهموم او اذا حصل اي خلاف او مشاكل انا اكون همزه الوصل لهما اقوم بالاصلاح بينهماحتى تعود الحياه الي طبيعتها وتعود المياه الي مجاريهاحتى ترضى صديقتي و تقوم وتشكرني وأناأكون في منتهى الفرح والسرور وانا ارى في عيون صديقتي.بفرحها بالعوده الى حبيبها قبل ان تحكي لي
وجاء يوم الذي تخرج فيه ابن عمي من الجامعه وقد تعين في وظيفه في شركه البترول واالنفظ وكان الاهل متشوقين اعلاان الخطوبه الرسميه بالعكس انا وصديقتي وابن عمي متشوقين اكثر وجائت صديقتي تخبرني الخبر عن اعلان خطوبتها وهي في كامل فرحه وقمت انا امزح معها وقلت لها اني سوف اكون شاهده على الزواج وردت علي صديقتي وهي تضحك تقول لا انتي سوف تكوني من يكتب عقد النكاح يعني مليك
وجاء اليوم الذي لم يكون في الحسبان والد ابن عمي يعني (عمي) انه وافق على زواج ابن عمي ولكن ماذا حدث ؟؟قال عمي الي ابنه هيا بنا نذهب الي بيت عمك يعنيي(بيتنا) وماذا حدث في بينتا ولما جاء ابي ودخل عمي وابنه على ابي قال عمي انا أطلب يد بنتك طبعا عمي يقصد( انا )عروسا لأبنى
كانت صدمه قويه على ابن عمي طبعا ابن عمي لم يتكلم ولم يرد على ابيه وقال ابن عمي انت تامر يا ابي سوف اتزوج من ابنت عمي .هو طبعا قال كده لأنه متأكد انى هرفض ولما جاء ابي واخبر امي في موضوع خطوبتي طبعا اكيد هتفرح كثير لما تسمع متل هذا الخبر ولما جاءت امي واخبرتني عن خطوبه ابن عمي لي
قمت اصرخ في اعلى صوتي Sad مستحيل Sad مستحيل Sad ان يحصل هذا الزواج اكيد في شيء غلط في موضوع اكيد انتي تقصدى من احد أولاد عمي بس مش ابن عمي هذا وقالت امي انه هو. طبعا رفضت الزواج منه كيف اقبل به و انا اعرف علاقته مع صديقتي اخبرت امي بقصته حتى لا تلح علي في موافقه
وعلمت صديقتي في امر خطبتى وقمت بالاتصال بهاو انا اقول لها اني في ورطه ساعديني ارجوكي يا صديقتي ساعدينى يا أختى Sad وقالت لي حاولي ان تصري على عدم الموافقه وقمت انا باصرار بعدم المواقفه الا ان عمي مصرزواج ابنه مني
طبعا ابن عمي لا يرفض قرار من ابيه..لأن عمى هذا كبير بالسن ويعانى من مرض شديد ونخاف جميعا على غضبه وزعله من أجل صحته..
وقمت مره ثانيه بالاتصال بصديقتي اخبرها اني لا استطيع المقاومه اهل وعمي وابي وطبعا تبكي وانا اب Sad كي من اجلها Sad
وقالتلي اقبلي به (ابن عمك) انه من نصيبك انت ..وليست انا Sad Sad
وأقول لها وانا أبكى كيف اقبل به وهو يحبك انتي وكيف اقبل بأن اكون معه في سقف واحد وغرفه واحده وسرير واحد وكيف انجب اطفال منهو انا اعرف ان هو يحبك انتي وليست انا
انا في حيره من امري كيف اقبل في الزواج من ابن عمي وانا ارى صديقتي امامي كل صباح في جامعه..فنحن أصدقاء من الصغر بل أكثر من الاخوات الاشقاء..
اخبروني من اختار الزواج من ابن عمي ام اختار صديقتي..وتعرض حياه عمى للخطر.
مع العلم ان صديقتي تثق فى ومخلصه لي وكيف اخونها Sad ..كيف.؟
يا اخواني واخواتي ارجوا منكم الرد السريع منكم

Sad .... Sad ..... Sad .... Sad ..... Sad ..... Sad ..... Sad .... Sad ..

أنا عارف اننا فى عيد بس معلش لازم نشوف حل للأخت دى..
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالخميس ديسمبر 20, 2007 11:19 am

Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

على اد ما هيا صعبانه عليا اوى على اد منا مكنتش معاها خالص انها تكون واسطه ما بين ابن عمها وصديقتها

اصلى دى ما تمشيش يابخت من وفق راسين فى الحلال هههههههه

لا ده مكانش توفيق خالص منها ولا هيا كانت بتحب صديقتها لانها لو بتحبها بجد بجد مكانتش تسمح لابن عمها انه يفضل فتره كده يكلمها من غير ارتباط باسم الحب

هيا كانت المفروض من اول لحظه تنصح صديقتها ان لازم ارتباط الاول وتفهم ابن عمها كمان انه لو بيحبها يرتبط بيها على طول

فانا مش شايفه انها بتحب صديقتها اوى يعنى

وعلشان كده مش شايفه انها لو تزوجت ابن عمها هتبقى خيانه لان مكانش فى ارتباط علشان نقول فى خيانه

والله اعلمممممممممممممممممممم بالحقيقه
http://www.alazhar.gov.eg
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالخميس ديسمبر 20, 2007 1:12 pm

دى اولا مش حيانة ولا حاجة وبعدين هى لو هتعمل كدا وهتوافق دة عشان ترضى اهلها وخصوصا ان عمها تعبان ورضا الاهل من رضا الاب بعدين لو هما فعلا اصحاب اوى عادى ابن عمها ممكن يتجوز الاتين ودة من حقة والا بقى هما مش بيحبوا بعض
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالخميس ديسمبر 20, 2007 4:07 pm

أولا شكرا ليكى يا ساره يا مشرفانى بردودك..ههههههههههههههه

ثانيا بحيكى على ردك اللى فعلا كان مشابه لرأيى بس بينى وبينى انا حليت

اللغز ده بأن الاهل عارفين انهم بيحبوا بعض..يعنى شبه رسمى..

وكمان لغيت فكره الرسايل وكلام الحب اللى بدون صفه رسميه ده..وبكده من

حقه انه يحبها ويبلغ بنت عمه انه بيحب صاحبتها..وهى كمان من حقها انها

تعجب بشخصيته وكمان تحبه وتبلغ صديقتها لكن بدون مواجهه بين الاتنين

المشكله دلوقتى فى البنت هتعمل ايه وهى متأكده ان الاتنين عايزين بعض..

منتظر الرد..
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالخميس ديسمبر 20, 2007 4:10 pm

شكرا كتير ليك يا محمد على ردك الجميل..بس برده انت بتحكم على

البنت انها تخسر صديقتها اللى بتحبها ومعاها من الصغر..وبرده

حلك بتاع انه يتجوزهم هم الاتنين ياااااااااااااحبيبى هو الواحد قادر يتزوج واحده علشان يتزوج اتنين..وبرده مش حل..

عموما بشكرك على مجهودك وردك اللى شايف ان مفيش غيره..ههههههه
بوسى كات
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
بوسى كات

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالخميس ديسمبر 20, 2007 5:31 pm

هيه صعبانه عليا جدا جدا وفعلا الاختيار صعب اوى انها ترضى اهلها ولا ترضى صحبتها بس المفروض برده ابن عمها مش يوافق على ده ويقوله انا مش بحبها ويصارح باباه بلبنت الى هوه بيحبها ويقوله انا بحب ديه مش بحب بنت عمى
وبعدين هيه كمان المفروض تفضل تصر على موقفها الى وانها مش توافق عليه خالص علشان الحياه بعد كده هتبقى مستحيله مستحيله مستحيله معهم تماما علشان هما الاتنين مش بيحبوا بعض خالص ولا هيعرفوا يعيشوا مع بعض خالص
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالخميس ديسمبر 20, 2007 6:23 pm

ههههههههههههههههه
واللة الموضوع دة بيخلينى اموت من الضحك بيفكرنى بموضوع واحد زمليى ههههههههه
بس يلا بقى علية العوض ولا اللى بيحبها طلعت بتحبة ولا حتى البنت اللى كانت وسطة خير بينهم عرفت تقربهم من بعض
عاية العوض
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالجمعة ديسمبر 21, 2007 8:07 pm

والله يا بوسى هانم عندك حق وفعلا الاختبار صعب أوى..بس المشكله مش فى ترضى أهلها بس لالالالالالا..المشكله فى انها تعرض حياه عمها للخطر.

عموما الحارس هو الله..وقادر على انه يحميه..وبرده تستخير ربنا وتشوف

بس ده كله كفااااااايه انك شاركتى بردك يا ست بوسى وبشكرك جدا جدا جدا

على مرورك شكرا ليكى
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالجمعة ديسمبر 21, 2007 8:11 pm

شكرا يا محمد وعموما ربنا يصبر صديقك ويهديه ويرزقه الزوج الصالح

بس أهمحاجه هو كماااااااااان يكون صاااااااااالح علشان ربنا يرزقه بأنسانه صالحه..
snow tears
أزهري جديد
أزهري جديد
snow tears

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالجمعة ديسمبر 21, 2007 8:57 pm

السلام عليكم
انا لو كنت مكان البنت دى عمرى مهتجوز ابن عمى لانه اولا هحس انه زى اخويا
تانيا لو اتجوزته هبقى عارفه ان روحه مع واحده تانيه وعايش معايا جسد بس واكيد مفيش واحده تستحمل كده
تالت حاجه هشجع ابن عمى يكلم ابوه يساله ليه وايه الى خلاه يعمل كده ويغير رايه
رابعا مفيش زواج بالاكراه ولو اتجوزته هيبقى هو مكره وانا بالتالى هبقى مكرهه
خامسا هبقى خنت صحبتى لان حتى لو مكانش بينهم ارتباط رسمى كان في بينهم حب او حتى اعجاب وانا مش ممكن افكر فى واحد صحبتى بصتله
ود راى وده اللى انا هاعمله لو انا فى مكانها
وشكرا على عرض الموضوع
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالجمعة ديسمبر 21, 2007 9:03 pm

اللــــــــــــــــــــــــــــه..ماشاء الله يا اسراء

انا قلت عليكى من الاول انك كلامك سابق سنك بكتير..

وكلامك منسق ومرتب ماشا الله عليكى..بجد ربنا يزيدك..

بالنسبه بقى لحلك فواضح كده ان ده هو الصح يا اسراء وبحيكى على اخلاصك

كفااااااااااايه بس انه رد اسراء هانم..وشكرا جدا جدا على ردك يا اسراء
yasmein
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
yasmein

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالسبت ديسمبر 22, 2007 5:04 am

أنا فعلا مع رأي إسراء
بس أنا لي تعليق خاص بيا على القصة
أولا أنا شايفة بالنسبة لعمها فالأعمار بيد الله ولكل أجل كتاب
ثانيا الشخص ده أنا في رأي إنه ضعيف لايتحمل مسؤلية لايستطيع الرد لا يتحمل المقاومة فلو البنت اتجوزته (بنت عمه ) هتبقى خسرت صاحبتها وخسرت زوج كويس وخسرت راحة البال والطمأنينة
ثالثا الصديق المخلص لايعوض بسهولة
رابعا هذا الرأي مع تجاوز الأخطاء اللي وردت زي الكلام في التليفون والرسائل
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالسبت ديسمبر 22, 2007 5:12 am

يااااااااااااااااه..ايه الكلام الجامد ده يا ياسمين..بجد انتى واسراء ربنا يكملكم

بعقلكم ورد فى منتهى الحزم بحيكى يا ياسمين على ردك الجميل ده..وبجد

والله انا بنبهر بالشخصيه بتاعتك ..ربما يثبتك ياياسمين واهم حاجه متغبيش علينا كتير المنتدى بتوحشيه..ومنتحججيش بالامتحانات..

وشكرا مره تانيه على مرورك وردك..
yasmein
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
yasmein

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالسبت ديسمبر 22, 2007 5:23 am

ربنا يخليك بجد يا استاذ احمد ادعيلي عشان انا لو مجبتش درجات حلوة بجد انا هتصدم اوي فادعيلي ان ربنا يعني على المذاكرة
بوسى كات
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
بوسى كات

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالسبت ديسمبر 22, 2007 8:47 pm

عادى يا احمد ولا يهمك الموضوع حلو والقصه بصراحه احلى
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالأحد ديسمبر 23, 2007 6:03 am

احمد انا كنت عاوزك على الايميل ممكن معلش كلمنى النهاردة ضرورى او حدد وقت ونتكلم ضرورى الموضوع كبير عشان خاطر ربنا
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالأربعاء ديسمبر 26, 2007 10:33 am

يعنى سبحان اللهاى حاجه بتحصل غلط ما بين الطرفين قبل الزواجيا اما بتيجتها السيئه طبعا بتبان ساعة الزواج او بعده و الحالتين كوارث يعنى هما الاتنين بيحبوا بعض و هو مش جاهز وقتها ما ينفعش يقعدو يتقابلوا حتى لو مع الاهل اهى مقابلاتهم دى خلتهم متمسكين ببعض اكتر و يحبوا بعض اكترمع ان ما ينفعش يعملوا كده الا لما يحصل ما بينهم اى ارتباط رسمى و لو حتى خطوبه على الاقل يعنى بصراحه التلاته غلطانين و التلاته ما اتخذوش خطوات صح و ترضى ربنا من الاولو صاحبتها كمان هى للأسف اللى كانت الوصله ما بينهم و كانوا فرحانين طبعا بكده لكن للأسف الموضوع ما مشيش زى ما هما عاوزين يعنى صاحبتها دى هى اكبر ضرر فى الموضوع كله انا من رايى ان صاحبتها دى ما توافقش على الزواجمش عشان صاحبتها لأ عشان ما تظلمش نفسها و تقع فى مشاكل اكتر من كده بعد كدهو ساعتها هى الخسرانه و مش هتعرف تعيش حياه كويسه بعد الزواج و فى الاخر بقول بجد هى دى نتيجة العلاقات اللى بتحصل قبل الزواج و اللى ما بتعملش حاجه ولا بتكون سبب الا انها بتجيب المصايب و خلاصو ربنا يغفر ليهم و يغفر لينا و يتوب علينا كلنا امين يا رب
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالأربعاء ديسمبر 26, 2007 10:59 am

ماشاء الله يا هند ردك كله حكمه وعقل ربنا يزيدك..وانا معاكى فى كل كلمه انتى قلتيها فى العلاقات الغير مشروعه قبل الزواج ودى نتيجتها

بس والله يا اختى الفاضله انا بقول لو مثلا هو اعجب بيها.وهى كمان اعجبت بيه وده طبعا مفيش اى ديانه تحرم ان الانسان يعجب بأنسانه

لكن حرم ازاى نصل للأنسانه دى بطريقه غير مشروعه..فنقول هو اعجب بيها وهى اعجبت بيه لسيما حبته وحبها كمان لكن بدون الرسايل

والكلام الفاضى ده..يبقى برده هنفضل فى مشكله ومش هنطلع منها..وعايزين لها حل..ارجو انك تفهمى وجه نظرى..وبالتالى نشوف

حل تانى..شكرا ليكى يا اخت هند
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالأربعاء ديسمبر 26, 2007 3:50 pm

يعنى حضرتك مش ردت عليا
ممكن لوسمحت تكلمنى انا عاوز منك طلب
خير الناس انفعهم للناس
يا احمد مش كدا ولا اية
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالجمعة ديسمبر 28, 2007 9:51 pm

أحمد ساهر كتب:

المشكله دلوقتى فى البنت هتعمل ايه وهى متأكده ان الاتنين عايزين بعض..

منتظر الرد..

اولا اسفه جدااااااااااا على تاخير الرد بس معلش ياحمد والله مفتحتش المنتدى خالص

وشوف ياحمد انا مش شايفه مشكله دلوقتى

يعنى انت حلتها بان كانت المشاعر واضحه للجميع وبالتالى فهيا يعنى مش هتقبل ابدا انها توافق على واحد بيحب واحده تانيه

وبعدين الحيره ملهاش اى اساس خالص
هيا ليه محتاره كده هيا لو رفضت معتقدش ان اهلها يزعلو منها لان السبب واضح ومحدش هيقبل على نفسه كده خااااااااااااااااااااااالص

الحيره ياحمد مش هتكون الا بسبب واحد انها تكون بتميل لابن عمها ده رغم معرفها بحبه لصديقتها
هنا بقى تكون المشكله

انما لو مشارها من ناحيته عادى خالص يبقى مفيش حيره ومفيش كمان مشكله
بس هيا تستخير ربنا فى الاول علشان تكون ملت الى عليها وتجاوب بالرفض للسبب المذكور

ومعلش ياحمد على قد فكرى بقى وبرضه سامعنا رائيك
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالجمعة ديسمبر 28, 2007 10:18 pm

راى كله حكمه وعقل يا ابله ساره وميطلعش الا مش ساره طبعا.وكمان بتقولى.على اد فكرى .يااااااااشيخه بلاش توااااااااااااااضع..

عموما يا ساره احنا بس خايفين على حياه عمها..الللى ممكن يحصل له حاجه لما بنت اخوه ترفض ابنه وكمان متعرفيش المصالح اللى بين الاخ واخوه.

انما لو مكنش مرض عمها كانت هترفض عادى..عموما اناا رأيك دايما مقارب من رأيك يا ساره..وشكرا على ردك بس اتاخر اوى..هههههههههههه
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالجمعة ديسمبر 28, 2007 10:25 pm

هههههههههههههه

ماشى ياحمد

ياحمد الزواج عمره ما كان ليه علاقه بالمصالح يعنى لو عمها ده مش من حقه ان يجبر زواج علشان مصالح وكمان انه يكون عارف ان الطرفين مش متوافقين نفسيا لبعض

عمدا بقى البنوته دى حيرتنا اوى معاها

نقولها تدعى ربنا يفكها من عنده

وجزاك الله خير عن الموضوع ككل حقيقى مضمونه يكاد يكون واقعى وبيحصل كتيييييييير

مشكور ياحمد
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالجمعة ديسمبر 28, 2007 11:01 pm

يااااااااااارب يا ساره بس اهم حاجه ايه اللى مصحيكى لدلوقتى يا استاذه..

قومى نامى وتصبحى على خير.هههههههههههههههه

بس انا مش هنام
نورهان
أزهري متميزجدا
أزهري متميزجدا

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالسبت مارس 22, 2008 7:44 pm

الله على القصه دى بجد
بس الاختيار صعب اوى
والمفروض ان ابن عمها كان يرفض يتقدم من الاول
لكن مادام الموضوع وصل لكدة
فالبنت دى لازم ترفض طبعا
فكل شىء بالخناق الا الجواز بالاتفاق
ازاى هتتجوزوا وهيه عارفة ان قلبه مع واحدة تانيه
انا لو مكانها هرفض ومش هقبل
اما بالنسبه لعمها فمظنش ان الموضوع هيتسبب فى وفاته مثلا
لان الاعمار بيد الله
شكرا على القصة الجميله دى
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي   ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي Emptyالسبت مارس 22, 2008 11:56 pm

ماشاء الله على عقلك يا نورهان..فعلا فعلا فعلا الواحد فخور بيكى وسعيد بيكى

ومنبهر بردودك..ربنا يحفظك ويبارك فيكى..وفعلا ردودك قريب من رأى

ولعل وعسى هو الصواب..

حياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك

ساعدوني على اختيار الزواج اما صديقتي
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-