منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله
 
الرئيسيةالتسجيلدخول

 

 عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
علاء المصرى22
مشرف المنتدى العام
مشرف المنتدى العام
علاء المصرى22

عدد المساهمات : 2231
تاريخ التسجيل : 09/09/2007
العمر : 32
الموقع : مصر هى أمى بعد أمى

عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Empty
مُساهمةموضوع: عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!   عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Emptyالأحد نوفمبر 18, 2007 4:14 pm

لم يتسبب داعية إسلامى معاصر فى إحداث كل هذا الكم من الانقسام حوله بين مؤيد ومعارض مثله ، ولم يستطع أحد قبله أن يصل إلى الشباب من كافة الطبقات ، وأن يكون محبوبهم الأول بدلا من الفنانين والرياضيين .

إنه الداعية عمرو خالد الذى أصبح وباقتدار نجما فى سماء الدعوة الإسلامية رغم حب الحب البعض الواضح له وكره آخرين !

تعدى حدود المكان والزمان فصار حديث الشرق والغرب حتى وصف بأنه ظاهرة غير مسبوقة كما وصفته صحيفة الإندبندنت البريطانية ، وأكدت أنه لفت الانتباه بشدة إليه خلال السنوات الماضية ، فى ظل تأثيره الذى وصفته بالهائل .

واستشهدت الصحيفة فى تقريرها حول الداعية الشهير بما زعمته عن أن سيدة فلسطينية في الضفة الغربية تمارس الرياضة في منزلها لأن عمرو خالد قال : إن رشاقة الفتيات مهمة لهن.

وقالت : إن هذا دليل أن آلاف الفتيات في العالم العربي أو الإسلامي الناطق بالعربية يتابعون ما يقوله عمرو خالد.

سيرة حياته تشير إلى أنه ولد في 5 سبتمبر 1967بمصر ابنا لأحد الأسر التى تتمتع بوضع مالى ميسور فى بلد تعانى الغالبية العظمى من سكانه من الفقر ، وهو ما يجعل البحث عن لقمة العيش الهم الأساسى الذى يشغل سكانه منذ اللحظة الأولى التى يفتحون فيها أعينهم على الحياة .

تدرج حياته لم يكن ينبئ بهذه الشهرة الواسعة حيث حصل على بكالوريوس التجارة من جامعة القاهرة عام 1988. وعمل بأحد مكاتب المحاسبة لمدة سبع سنوات، ثم افتتح مكتب محاسبة خاصًا به ،وحصل على ليسانس الدراسات الإسلامية. وهو فى طريقه الآن لنيل درجة الدكتوراه في الإسلام والتعايش مع الغرب من جامعة ويلز ببريطانيا وهو متزوج ولديه طفلان.

أما عن علاقته بالدعوة الإسلامية فقد بدأت فى وقت مبكر للغاية حيث بدأ اهتمامه بالإسلام منذ الصغر ، وكان جده عبدالخالق الزهيري يروي له قصص الأنبياء ، والتى كان لها تأثير بالغ على حياته وعلى تكوينه و صبغته بالإسلام منذ البداية.
عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 96249169
بداية المشوار

بدأ مشواره الدعوى بإلقاء الدروس في نادي الصيد في حي الدقي في القاهرة والذى يقصده الأثرياء وعلية القوم ، وذلك قبل أن ينتقل إلى مسجد المغفرة في حي العجوزة حتى ازدحم المسجد ولم يتحمل، فانتقل منه إلى مسجد الحصري في مدينة 6 أكتوبر، وهناك ذاعت شهرته بقوة، وبدأ الشباب المسلم يحضر دروسه قادمين من أماكن بعيدة .

كما بدأت دروسه في ذلك الوقت تذاع على القنوات الفضائية وخاصة على قناة اقرأ الفضائية حتى أصبح معروفاً في سائر الدول العربية والإسلامية.

أعد وحاضر في مصر محاضرات عامة و لقاءات لمدة سنتين من 2000 إلى 2002 ، و وصلت أعداد الحاضرين إلى 35 ألفًا ، و أعد و حاضر فى دورات متخصصة لأكثر من 40 إعلاميًا عربيًا في بيروت في مارس 2003 ، و أعد و حاضر دورات تدريبية متخصصة في كيفية إعداد برنامج تلفزيوني تفاعلي لمذيعي شبكة البي بي سي الإنجليزي.

أعلنت مجلة تايم الأمريكية عن قائمتها السنوية والتي تضم أهم 100 شخصية الأكثر تأثيرا في العالم ، وتم اختيار الداعية عمرو خالد ضمن أهم 100شخصية في العالم لهذا العام لما أثرى به المجتمع من أنشطة دعوية تخطت نطاق الوطن العربي ، ولدعوته المستمرة لنبذ العنف والطائفية والالتزام بالمنهج الوسطي في الدعوة.

وعلى الرغم من الانتقادات التي توجه للداعية عمرو خالد، إلا أن اختياره جاء على أساس نجاحه في جذب جمهور كبير من الشباب العربي حوله و التفاعل معه في قضايا عديدة, لذلك وصفته مجلة تايم بأنه أحد أبرز الشخصيات المؤثرة في الشباب على مستوى العالم العربي.

ويذكر أن قائمة أهم 100 شخصية الأكثر تأثيرا لهذا العام ضمت عددًا قليلا جدا من الشخصيات العربية مثل الملك عبد الله بن عبد العزيز آل سعود عاهل المملكة العربية السعودية.

سهام وورود

منتقدوه يقولون:إنه يخاطب طبقة معينة من المجتمع ويقولون : إن أحاديثه لا تخلو من معاني برجوازية حيث أن أغلب حضوره هم من أبناء الطبقات الغنية، وتعرض لانتقادات أخرى بسبب أشياء ظاهرية كعدم اطلاقه اللحية و لارتداء البدلة العصرية .

وأُخذ عليه استشهاده بأحاديث نبوية يشوبها بعض الضعف في روايتها في بدايات رحلتة الدعوية، لكن اللافت هو عدم اكتراثه بمنتقديه كما أن كل هجوم على شخصه أدى لذياع صيته أكثر وأكثر، وجمع حوله الكثير من الشباب، المسلم وغير المسلم، لما تميز به خطابه من تسامح ودعوة للفهم الصحيح للإسلام.

تعرض لضغوط أمنية بسبب تأثيره القوي في الطبقات الراقية وذياع صيته الذي أقلق البعض، فطُلب منه التوقف عن الدعوة وأن يقصر نفسه على العمل المحاسبي، فسافر في نفس اليوم إلى إنجلترا، حيث تابع دعوته من هناك، وواصل تقديم برنامجه الشهير.

تفعيل دور الشباب

فى حين يقول محبوه إنه نجح في السنوات الأخيرة في تفعيل دور الشباب العربي في مجال التنمية من خلال برامجه و محاضراته المنتشرة في كثير من الدول العربية والأجنبية ، وذلك من خلال طرح مشروعات تنموية في المجالات المختلفة خاصة في مجال البطالة والصحة ومحاربة المخدرات وتشغيل الشباب في إطار لم يسبق له مثيل من قبل من خلال داعية إسلامي، وكذلك تجنبه اتخاذ مواقف طائفية أو متطرفة تجاه أي فكر، وعرضه لفكرة التعايش وتقبل الآخر بشكل وسطي دون التفريط في الحقوق أو الهوية مما جعل دعوته مقبوله لدى الجمهور العربي خاصة الشباب.

حصل على عدد كبير من الجوائز من بينهاجائزة اليوم العالمي للامتناع عن التدخين من منظمة الصحة العالمية في مايو 2004 نظراً للمجهودات الكبيرة في برنامج "صناع الحياة" ، وتم اختياره الشخصية الثانية المحلية الأكثر شعبية بعد رئيس جمهورية مصر العربية في استفتاء نظمته مجلة "الشباب" إحدى المجلات الشهيرة في مصر سنة ، 2003وحصلعلى ميدالية الاستحقاق الذهبية من رئيس جمهورية اليمن تقديراً لجهوده وجهود صناع الحياة عام 2005.

مع الوقت يواصل تحليقه فى سماء الحياة والدعوة الاسلامية مؤكدا أن باستطاعة الانسان أن يحقق النجاح طالما كان مقتنعا بقضيته وبفكرته الإسلامية ، فالطريق مفتوح لنصرة الدين أمام كل المسلمين خاصة الشباب منهم إذا شاءوا .

_________________
عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 800074270

عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 367450908


http://www.tawkatonline.com/ وقع الآن على مبادىء التغيير الـ 7 .... الفرصة جت لغاية عندك لتشارك فى التغيير



عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 173613772
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.tawkatonline.com/
زائر
زائر



عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!   عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Emptyالأربعاء نوفمبر 21, 2007 11:13 pm

اخى وحبيبى علااااء المصرى..بشكرك على مجهودك وبحيك لحبك الشديد

لعمرو خالد..بس واضح انك جبت له شهاااااده فضل.وتقدير..من اناس لا

يعترف لهم اى احد الا المخنثون(مجلة تايم الأمريكية )

كنا نسعد لو كنت قد اتيت له بشهاده فضل واحده من امثال(الالبانى او بن عثيمين او غيرهم)وهنا لا يستطيع احد ان يتفوه بكلمه..

*انت تقول ان المعترضين عليه معترضين على لحيته وقميصه..

يا علاء ما (محمد هدايه)مش ملتحى وبيلبس بدل عصريه عادى..ومحدش اعترض عليه ليه؟.محمد هدايه لما أتسأل عن حكم اللحيه اقر بوجوبها..بالرغم
من انه مش ملتحى.بس ما انكر الحق..وموضوع الاحاديث الضعيف والمكذوبه.فطبعا دى زله كل عالم وده مش عيب..ومحمد حسان اول حياته

كان له احاديث ضعيفه وكتير بس لما تبين له الحق..احرق كل هذه الشرائط

ومنع تجوالها فى السوق وبين الحق..انما عمرو خالد يرد عليه العلماء بأن هذا

خطأ وهو يعلم ولايعترف بخطأه..بغض النظر عن الاختلاط.الموجود فى برامجه..انا لا اعلم رجل دين قط يجلس الشباب والنساء فى مكان واحد الا هو

وبغض النظر عن اباحته للغناء.وكلامه عندى بصوته لو عايز تسمعه ابعتهولك..وبغض النظر عن اباحته للذهاب للمسرح وتعجبه بها..ناهيك عن

افعاله مع النصارى وايضا كلامه عندى صوتا..
*بل والادهى ان يقول ان الختان جريمه فى حق المرأه المسلمه..والله لااعلم

عربيا مسلما لا اقول عالما قال هذا الكلام الا هو..والكلام موجود صوت وصوره ان شئت..ارسله لك.

ماهناك عالم قط الا وعلق عليه ورد عليه.بل وحذر الشباب من الانقياد له فى

كل شيئ..بل عندى مقطع له يستهزأمن افعال الصحابه ويستهزأ من كلماتهم حتى لا تقول هؤلاء هم اهل السنه فقط الذين يقولون هذا كأبى اسحاق وغيره

فأليك رد الاستاذ وجدى غنيم الذى كان من اكتر المعجبين له فى البدايه.رد عليه ردا قاسيا حتى انه تبرأ منه وقال انا بريئ مما تقول..واشهد الله انى قد

حذرتك ونبهتك يا عمرو لكن غرتك الدنيا والنجوميه..

انا اتحدااااااااااااااااااااااااااك لو وقع اى شااااااااب فى مسأله فقهيه ان يستشير

عمرو خالد..فهو معجب بكلامه واسلوبه.انما لا يستأمنه على فتواه..

واخيرا خير القول فيه قول محمد حسان..قال نأخذ منه فىالرقائق فقط كالموت

وهكذا انما لا نأخذ منه فى العقائد الدينيه..

شكرا علاء على الموضوع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

عدد المساهمات : 1368
تاريخ التسجيل : 12/08/2007
العمر : 31

عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!   عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Emptyالخميس نوفمبر 22, 2007 1:58 pm

شكرا يا علاء جدااااااا موضوعك رائع
و فعلا استاذ عمرو خالد تألق جدا بالرغم من كل الهجوم اللى حواليه
احمد انت كتبت فى الاخر كلمة كانت تكفى جدااااااااا بدل ما تكتب كل الكلام اللى قبله
انا بصراحه بدايق جدا لما بلاقى حد بيعيب فى داعيه معين الناس او بعضهم
معجبين بفكره خلاص ما ينفعش انا عشان تفكيره مش عاجبنى اقعد بقى اقلل من شأنه
و ده اللى حاصل و اللى مخلّى كتير من المسلمين مش عارفين يتاعيشوا مع بعض
ولا قادرين يتقبلوا بعض بالرغم من انهم مسلمين لكن سبحان الله
و بعدين عمرو خالد عاوز يعمل تنميه عاوز يعمل نهضه بشريه
و هو دايما بيقول كده يبقى ما يجيش بقى لما يغلط فى حاجه فقهيه نحاسبه عليها لان هو اصلا مش بتاع فقه ولا فتوى و هو قال كده بنفسه و علطول بيقول كده
انا مش بتا فتوى ولا بفتى فى اى مسأله انا عاوز اعمل نهضه يبقى ازاى بقى تقول انه ما بيعترفش بغلطه
و بعدين واحده مره بتقولى انا بضايق ان دروسه بتبقى مختلطه طب ماشى ما انا كمان بدايق
بس يا ستى خدى منه الكلام الصح خدى منه افكاره الرائعه فى التنميه و النهضه اللى عاوز يعملها
و سيبك من الحاجات اللى بضايقك
انا فى الاخر بشكرك يا علاء على موضوعك جدا
و جزاك الله خيرا

_________________
عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 103943120
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زائر
زائر



عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!   عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Emptyالخميس نوفمبر 22, 2007 9:56 pm

الاخت هند ..لو سمحت

احنا ممكن نترك اى واحد يتكلم فى اى شيئ الا دييييين الله عزوجل..

موضوع انه عايز يعمل نهضه او غيره..امااااال فتواه بتاعت المسرح اللى عندى بصوته دى بتعمل ايه..وفتواه بتاعت الاغانى دى بتنيل ايه..وانبهاره

بمسرحيات عادل امام وغيره واعترف انه مش بيقوم من ادامها وممكن يروح ويحضر لها عادى..

موضوع ان مينفعش حد يرد..طيب يا ستى انا لسه حشره صغيره انما

العلماء الكبار زى ابو اسحق وغيرهم وكمان وجدى غنيم..اظن ان الناس دى

اعقل منى ومنك..ويعرفوا امته يسكتوا وامته يتكلموا..وهم بنفسم اللى علقوا

عليه..يبقى وانا سااااكت ومبفتحش فمى اقول سمعا وطاعا لهؤلاء لأنهم

هم العلماء.ومتقدرتش بنت زيك تقف ادامهم وتعلق عليهم وتقول مينفعش تردوا عليه..موضوع انه قال انا مش مفتى ولا عالم هو فعلا قال كده بس

لما اتسأل عن الغناء وغيره تكلم..وبالتالى الشباب خدت منه.علشان هواها.

موضوع انى اخد منه محدش انكر انى اخد منه.لكن مادام له بديل ونفس اسلويه ايه المانع اسمع لغيره مادام موثوق بعلمه..زى محمود المصرى وحازم شومان وغيرهم...عموما انا استحاله اسمع لعالم حرم الختان وقال انه

جريمه فى حق المرأه والاسلام..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
علاء المصرى22
مشرف المنتدى العام
مشرف المنتدى العام
علاء المصرى22

عدد المساهمات : 2231
تاريخ التسجيل : 09/09/2007
العمر : 32
الموقع : مصر هى أمى بعد أمى

عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!   عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Emptyالجمعة نوفمبر 23, 2007 11:58 am

حبيبى الساهر
لو حصل ان واحد قابلك فى الشارع ووقفك ..!!!
واللى وقفك دة متعرفش اخلاقه عامله ازاى ومظهره مش اسلامى خالص
وقالك انا عندى نصيحه ليك وطلع ورقه من جيبه مكتوب فيها
حديث او أية قرأنية فيها إفادة لك ...
حتقبلها منه ولا حتقوله انت منظرك مش كويس ومنظرك مش اسلامى ؟؟؟

عمرو خالد كدة مع الفارق فى التشبيه طبعا ً
عمرو خالد ما هو الا شخص يقرأ فى الكتب وبعدين يجى فى التليفزيون ويقول للناس الكلام اللى قرأه ... على أمل ان يحد يتأثر بكلامة ويغير من نفسه ويبقى احسن من الاول
يعنى مهواش مفتى ولا شيخ ولا فذ اسلامى .. ودة ميقللش من شأنة
بالعكس دة فى مشايخ ميجوش حاجة جنب عمرو خالد لانهم مشايخ فالصوا
يعنى منظر خارجى فقط .. لحية ... وعمامة ... وقميص

لاحظ انى لما توجهت لحد بنقد ما ذكرتش اسمه علشان مفضحهوش

وبعدين يعنى ..
كام واحد اهتدى على ايد الاستاذ عمرو خالد
كام واحد كان بيدخن وترك التدخين بسبب الاستاذ عمرو خالد
كام واحد كان بيزنى وترك الزنا بسبب الاستاذ عمرو خالد
كام واحدة كانت متبرجة وتركت التبرج بسبب الاستاذ عمرو خالد
كام واحد وواحد كانوا بيسمعوا اغانى وتركوا الاغانى بسببه
وكام ... وكام ... وكام ................. الخ
يعنى كل دة مش خير يعنى كل دة مش فى مصلحة الاسلام
يعنى المفروض نقولة جزاك الله خيرا ونساعدة على كدة
وبعدين الناس اللى بيتكلموا فى حق الاستاذ عمرو خالد عمرهم فى مرة اتكلموا فى حق ممثل داعر ولا ممثله كاسية عارية ولا حاكم ظالم ...
ولا عمرهم قالوا كلمة حق على الملأ
ولا يجيوا فى الفارغة ويتصدروا
عمرهم اتصلوا بعمرو خالد وقالوا له احنا بنحيك على اسلوبك المقنع للشباب
بس فى شوية اخطاء عندك ياريتك تغيرها .. وينصحوه بالحسنى
ولا يجوا من وراه وينهشوا فى لحمه

الموضوع كبير اوى يا احمد

والاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية
ورأى خطا يحتمل الصواب وراى غيرى صواب يحتمل الخطا

_________________
عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 800074270

عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 367450908


http://www.tawkatonline.com/ وقع الآن على مبادىء التغيير الـ 7 .... الفرصة جت لغاية عندك لتشارك فى التغيير



عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 173613772
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.tawkatonline.com/
علاء المصرى22
مشرف المنتدى العام
مشرف المنتدى العام
علاء المصرى22

عدد المساهمات : 2231
تاريخ التسجيل : 09/09/2007
العمر : 32
الموقع : مصر هى أمى بعد أمى

عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!   عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Emptyالجمعة نوفمبر 23, 2007 12:01 pm

شكرا ليكى جدا جدا يا هند
على تأييدك للموضوع

ربنا ينفع بيكى ويجعلك من انصار الاسلام

_________________
عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 800074270

عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 367450908


http://www.tawkatonline.com/ وقع الآن على مبادىء التغيير الـ 7 .... الفرصة جت لغاية عندك لتشارك فى التغيير



عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 173613772
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.tawkatonline.com/
زائر
زائر



عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!   عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Emptyالجمعة نوفمبر 23, 2007 8:45 pm

اولا اخى علاء لا انا ولا غيرى اعترضنا على.الزى وانت لو قرأت كلامى هتتأكد اننا مش معترضين على الزى وضربت مثل محمد هدايه الداعيه..

2-موضوع ان العلماء للى ردوا عليه..دول اكتر ناااااس تعرضوا للاعتقالات

بسبب ردك فى الحق..انت مسمعتش الرد على مسلسل عمرو بن العاص..وذكروا الممثل حرفيا..انت مسمعتش الرد على شيخ الازهر..انت

مسمعتش الرد على المفتى..وكتيييير فى دروسهم ردوا على فنانات كأمثال

نانسى وغيرها..وردوا على الحكااااام..بس للأسف انت اللى مش متابع الا

اناس معينه.

3-موضوع كام واحد بطل اغانى وكده..تعالى وقول لى كااااااام بنت انتقبت

بالحجاب الشرعى السليييييم على يد عمرو خال..اللى أتسأل عى التونك وقال عادى..وكاااااام شاااااب التحى كما امره نبيه..على يد عمرو خالد..اللى لما سأله شاب عن حكمها مقلوش اسأل اهل العلم..لالالا قال له دى سنه وملهاش

لزوم دلوقتى..هو عمره ما صرح بتحريم الغناء بل بالعكس ابدى ساعدته بالغناء..وانه بيحب يسمع اغانى فى اوقات الفراغ..انا اتحدااااااك ان فى شااااب تابع عمرو خالد..وفكر يطلب العلم الشرعى على يد العلماء..

وبرجع افكرك ان اللى ردوا عليه ردوا على من هو اعلى منه شاننا وسلطانا

فالحق ليس امام ناس وناس..وانا اذكر ملره الشيخ عبد الملك الزغبى ..سب

رئيس الجمهوريه علنا فى مسجد الجمعيه الشرعيه بالمنصوره..وقال عليه رأس الافعى..وردوا على ابطاااال فيلم الام المسيح..وردوا على نجيب محفوظ..وسلمان رشدى..وصحيفه روزاليوسف.وغيرها وغيرها..انت
مش بتشوف الا اللى على هواك يا علاء سامحنى..وراجع كلماتك قبل ما تتكلم..وبكرر عمرو خالد اعتراضنا عليه فى فتوايه اللى بتودى فى داهيه انما هو لو مصلح بس..فعاااااادى..وكلنا بنحب ابراهيم الفقى..مع انه مش ملتزم

شكليا خالص.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

عدد المساهمات : 1368
تاريخ التسجيل : 12/08/2007
العمر : 31

عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!   عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Emptyالأحد نوفمبر 25, 2007 10:32 am

بص يا احمد الموضوع ده صب جدا الاتفاق فيه على رأى
زى بالظبط النقاب اللى العلماء مختلفين عليه حكميا
بس فى الاخر هقولها و هعديها على طول استاذ عمرو خالد راااااااااائع فى سرد قصص الصحابه
و سرد سيرة الرسول صلى الله عليه و سلم رااااااااائع فى عمل نهضه كبيرة فى الامة و الدليل على كده صناع الحياه راااااااااائع فى اشياء كتيرة جدااااااااا لحد دلوقتى مفيش عالم قدر يحقق
الانجازات و التطورات اللى عملها استاذ عمرو خالد فى النواحى اللى اتكلمت فيها فى الاول
يعنى فى الاخر انا عن نفسى بسمع منه الدروس بتاعته اللى بتحكى عن الائمة و الصحابه و..و...
و سيبك من الحاجات التانيه الغلط من وجهة نظرك و نظر العلماء
يعنى ناخد منه الصح و نعمله اعتقد دى ما فيهاش حاجه
و شكرا يا علاء تانى ع الموضوع
و شكرا يا احمد على متابعتك

_________________
عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 103943120
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زائر
زائر



عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!   عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Emptyالأحد نوفمبر 25, 2007 12:09 pm

يااااااااااااااخت هند محدش اعترض تماااااااااما..على اسلوبه ودعوته وكلامه

بس.ملوش انه يفتى بقى لانه ليس اهلا للفتوى باعتراف العلماء.

موضوع انه عمل انجازات فده حقيقى وبأعتراف العلماء برده..

بس لازم نقول الحق..وانا قلت نسمع بس مش فى كل حاجه حاجات وحاجات

وبجد لو سماعك لعمرو خالد هو اللى خلاكى بالاخلاق دى..فنا بشكر عمرو

خالد على الحسنه الوحيده دى.بس انا متأكد انك مش من نشات عمرو خالد[img][/img]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

عدد المساهمات : 1368
تاريخ التسجيل : 12/08/2007
العمر : 31

عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!   عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Emptyالأحد نوفمبر 25, 2007 6:14 pm

اقتباس :
وانا قلت نسمع بس مش فى كل حاجه حاجات وحاجات

بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــس كده
خلينا متفقين على النقطة دى
فى حاجات نسمعله فيها فعلا زى ما قلت و فى حاجات لا
هو ده كل كلامى اللى قلته من الاول و انت ما شاء الله جبتها باختصار
حكاية سماعى لعمرو خالد انا و الله بسمعله فى البرامج الكويسه اللى بيعملها
بس برضه فيه ناس كتير كويسه و بسمعلها مش شرط هو
و الله الناس الكويسه كترت اوى الحمد لله
بس ربنا يهدينا كلنا يا رب و نطبق كلامهم
شكرا ليك يا استاذ احمد على ردك

_________________
عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 103943120
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
علاء المصرى22
مشرف المنتدى العام
مشرف المنتدى العام
علاء المصرى22

عدد المساهمات : 2231
تاريخ التسجيل : 09/09/2007
العمر : 32
الموقع : مصر هى أمى بعد أمى

عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!   عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! Emptyالأحد نوفمبر 25, 2007 6:27 pm

الله عليكى يا استاذه هند

ربنا يزيدك يا شيخة

_________________
عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 800074270

عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 367450908


http://www.tawkatonline.com/ وقع الآن على مبادىء التغيير الـ 7 .... الفرصة جت لغاية عندك لتشارك فى التغيير



عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!! 173613772
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.tawkatonline.com/
 
عمرو خالد ..... تفوق رغم الهجووووم!!!
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى جامعة الأزهر :: المنتدى العام :: أخبار وأحداث ومقالات-
انتقل الى: