منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

فروق نفسيه بين الطفل و الطفله.. Empty
مُساهمةموضوع: فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..   فروق نفسيه بين الطفل و الطفله.. Emptyالسبت نوفمبر 03, 2007 8:01 pm

لال

فروق نفسية

في مرحلة الحضانة rabbit rabbit وحتى خمس سنوات تستطيع الطفلة التركيز في عمل معين لمدة عشرين دقيقة متصلة، في حين لا يتمكن الطفل من التركيز أكثر من ست دقائق.

الطفلة تفضل الرسم والتلوين والأشغال اليدوية، flower في حين أن الطفل يفضل الألعاب التركيبية. scratch

الطفلة تطلب المساعدة عندما تحتاج Embarassed ، في حين أن الطفل يرفض حتى مجرد استشارة أحد بل يعد أكثرعنادا لفرض وتنفيذ ما يراه. Evil or Very Mad Evil or Very Mad

الطفلة تلعب في هدوء، Smile Smile بعكس الطفل الذي يثير الضوضاء والفوضى من حوله بل ويستمتع بها أيضا. Twisted Evil Twisted Evil

الطفلة أسرع في تعلم القراءة والكتابة، study study أما الطفل فإن نشاطه الزائد جسمانيا وعدم قدرته على التركيز لفترة طويلة، يتسببان في بطء تعلمه القراءة والكتابة
علاء المصرى22
مشرف المنتدى العام
مشرف المنتدى العام
علاء المصرى22

مُساهمةموضوع: رد: فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..   فروق نفسيه بين الطفل و الطفله.. Emptyالأحد نوفمبر 04, 2007 1:33 pm

صح والله
الكلام دة واقعى فعلا

الطفلة تلعب في هدوء، بعكس الطفل الذي يثير الضوضاء والفوضى من حوله بل ويستمتع بها أيضا.

جزاكى الله كل الخير استاذة هند
http://www.tawkatonline.com/
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..   فروق نفسيه بين الطفل و الطفله.. Emptyالأحد نوفمبر 04, 2007 3:33 pm

شكرا ليك اخ علاء على متابعتك بجد للمواضيع و مرورك
و جزاك الله خيرا
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..   فروق نفسيه بين الطفل و الطفله.. Emptyالسبت نوفمبر 10, 2007 11:10 pm

هههههههههههه..ماشى يا هند بس انتى كده بتشهدى شهاده خير للبنت بس ..وممكن والله تختلف

من شخصيه لشخصيه..فى بنااااااااااااات عفاااااااااااريت ..مره مع امى عند صديقه ليها.وكان

عندها بنت تجنن بجد ..وفى كمان اطفال صبيان هادين جدا..ومنعزلين..بس الشائع اوى

اللى انتى قلتى عليه بجد جزاكى الله خيرا ..وهنشوف هتتعاملى ازاى مع اطفالك..ههههههههه
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..   فروق نفسيه بين الطفل و الطفله.. Emptyالأحد نوفمبر 11, 2007 12:50 am

الموضوع هااااااااايل يا هند وبعدين هو اخويا احمد زعلان انك مع البنات ليه..هو ماله..ههههههه

بس فعلا والله كلمته اللى قالها بتختلف من شخصيه لشخصيه حقيقيه فعلا..واللى يثبت

انا وهو..هههههههههههههههههه..
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..   فروق نفسيه بين الطفل و الطفله.. Emptyالأحد نوفمبر 11, 2007 10:38 am

اقتباس :
..وممكن والله تختلف

من شخصيه لشخصيه..فى بنااااااااااااات عفاااااااااااريت ..مره مع امى عند صديقه ليها.وكان

عندها بنت تجنن بجد ..وفى كمان اطفال صبيان هادين جدا..ومنعزلين

ههههههههههههههههه انا عارفه و الله
انا عندى جارتى عندها بنت و ولد الواد طيب جدا و مؤدب و هادى و البنت فظيعه و الله تضربه و تعضه بتبهدله و الله مع انها اصغر منه و يا دوب عندها سنه و كام شهر بس عفريته
هى فعلا بتختلف من شخصيه لشخصيه
انا اخويا و اختى الكبار كانو برضه كده اختى عفريته موت و اخويا هادى جدااااااااا يعنى انت عندك حق برضه
بس اساس القاعده هو الموضوع

شكرا على ردك يا احمد

اقتباس :
الموضوع هااااااااايل يا هند وبعدين هو اخويا احمد زعلان انك مع البنات ليه..هو ماله..ههههههه

ههههههههههههه ما ليش دعوه بقى اخوكى و اتصرفى معاه هو اللى بيقول كده هههههههههههه
اقتباس :

واللى يثبت

انا وهو..هههههههههههههههههه..

ههههههههههههههه هو انتى برضه عفريته ولا ايه ههههههههههههه

شكرا ام عبد الرحمن على ردودك الجميله

yasmein
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
yasmein

مُساهمةموضوع: رد: فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..   فروق نفسيه بين الطفل و الطفله.. Emptyالسبت ديسمبر 22, 2007 5:50 am

الطفلة تفضل الرسم والتلوين والأشغال اليدوية، في حين أن الطفل يفضل الألعاب التركيبية.

الطفلة تطلب المساعدة عندما تحتاج ، في حين أن الطفل يرفض حتى مجرد استشارة أحد بل يعد أكثرعنادا لفرض وتنفيذ ما يراه.
بصي هو أنا في الحتة دي العكس
عموما أنا كانوا بيقولوا عليا شعنونة زمان بس مش عشان بعمل دوشة أصل أنا كنت بحب اتكلم كتير وانتاقش مع ناس اكبر مني
ولما عرفت أقرأ كنت بحب اقرأ الكتب الأدبية زي نجيب محفوظ وأختي اللي أكبر مني كانت بتحب تقرأ رجل المستحيل وميكي
هوالصراحة أنا ماكنتش بفهمها قوي بس أخويا الكبير كان بيفهما ليا وبعد كده أقراها تاني عشان أقرأ وأنا حاسة إني فاهمة
عموما موضوعك حلو اوي يا هند
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..   فروق نفسيه بين الطفل و الطفله.. Emptyالسبت ديسمبر 22, 2007 7:12 pm

ماشاءالله عليكى يا سمسمبجد كويس جدا انك كنتى بتقرأى منن صغركبرافوا عليكى و الله شكرا يا سمسم على ردك
شروق الشمس
أزهري مبتدئ
أزهري  مبتدئ

مُساهمةموضوع: رد: فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..   فروق نفسيه بين الطفل و الطفله.. Emptyالخميس أبريل 24, 2008 7:45 pm

موووضوع جميل ورائع
بحكم عملى مدرسه لرياض اطفال
هذه الفروق مش قيا س لكل الاطفال
وشكراااااااا على الموضوع
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..   فروق نفسيه بين الطفل و الطفله.. Emptyالجمعة أبريل 25, 2008 12:07 pm

اقتباس :
بحكم عملى مدرسه لرياض اطفال
هذه الفروق مش قيا س لكل الاطفال

صح اكيد

شكرا لمرور حضرتك فى الموضوع
جزاكم الله خيرا

فروق نفسيه بين الطفل و الطفله..
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-