منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةالتسجيلدخول

( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)

انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
Anas Hamed
أزهري متميز
أزهري  متميز

( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالخميس أكتوبر 11, 2007 6:13 pm

الدليل الثاني /

قوله تعالى : ( وَالْقَوَاعِدُ مِنْ النِّسَاءِ اللاتِي لا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ) سورة النور / 60

وجه الدلالة من الآية على وجوب الحجاب على المرأة ما يلي :

أن الله تعالى نفى الجناح وهو الإثم عن القواعد وهن العجاوز اللاتي لا يرجون نكاحاً لعدم رغبة الرجال بهن لكبر سنهن بشرط أن لا يكون الغرض من ذلك التبرج والزينة . وتخصيص الحكم بهؤلاء العجائز دليل على أن الشواب اللاتي يرجون النكاح يخالفنهن في الحكم ولو كان الحكم شاملاً للجميع في جواز وضع الثياب ولبس درع ونحوه لم يكن لتخصيص القواعد فائدة .

ومن قوله تعالى ( غير متبرجات بزينة ) دليل آخر على وجوب الحجاب على الشابة التي ترجو النكاح لأن الغالب عليها إذا كشفت وجهها أنها تريد التبرج بالزينة وإظهار جمالها وتطلع الرجال لها ومدحها ونحو ذلك ، ومن سوى هذه فنادر والنادر لا حكم له .

الدليل الثالث /

قوله تعالى ( يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ) الأحزاب / 59

قال ابن عباس رضي الله عنهما : " أمر الله نساء المؤمنين إذا خرجن من بيوتهن في حاجة أن يغطين وجوههن من فوق رؤوسهن بالجلابيب ويبدين عيناً واحدة " .

وتفسير الصحابي حجة بل قال بعض العلماء : إنه في حكم المرفوع إلى النبي صلى الله عليه وسلم .

وقوله رضي الله عنه : ويبدين عيناً واحدة إنما رخص في ذلك لأجل الضرورة والحاجة إلى نظر الطريق فأما إذا لم يكن حاجة فلا موجب لكشف العين .

والجلباب هو الرداء فوق الخمار بمنزلة العباءة.

الدليل الرابع /

قوله تعالى : ( لا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلا أَبْنَائِهِنَّ وَلا إِخْوَانِهِنَّ وَلا أَبْنَاءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلا أَبْنَاءِ أَخَوَاتِهِنَّ وَلا نِسَائِهِنَّ وَلا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا ) الأحزاب / 55 .

قال ابن كثير رحمه الله : لما أمر الله النساء بالحجاب عن الأجانب بين أن هؤلاء الأقارب لا يجب الاحتجاب عنهم كما استثناهم في سورة النور عند قوله تعالى : " ولايبدين زينتهن إلا لبعولتهن "
http://www.islamway.com
Anas Hamed
أزهري متميز
أزهري  متميز

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالخميس أكتوبر 11, 2007 6:14 pm

ثانياً : الأدلة من السنة على وجوب تغطية الوجه .

الدليل الأول /

قوله صلى الله عليه وسلم : " إذا خطب أحدكم إمرأة فلا جناح عليه أن ينظر منها إذا كان إنما ينظر إليها لخطبة وإن كانت لاتعلم " رواه أحمد . قال صاحب مجمع الزوائد : رجاله رجال الصحيح .

وجه الدلالة منه : أن النبي صلى الله عليه وسلم نفى الجناح وهو الإثم عن الخاطب خاصة بشرط أن يكون نظره للخطبة ، فدل هذا على أن غير الخاطب آثم بالنظر إلى الأجنبية بكل حال ، وكذلك الخاطب إذا نظر لغير الخطبة مثل أن يكون غرضه بالنظر التلذذ والتمتع ونحو ذلك .

فإن قيل : ليس في الحديث بيان ماينظر إليه ، فقد يكون المراد بذلك نظر الصدر والنحر ؟

فالجواب : أن كل أحد يعلم أن مقصود الخاطب المريد للجمال إنما هو جمال الوجه ، وما سواه تبع لا يُقصد غالباً فالخاطب إنما ينظر إلى الوجه لأنه المقصود بالذات لمريد الجمال بلا ريب .

الدليل الثاني :

أن النبي صلى الله عليه وسلم لما أمر بإخراج النساء إلى مصلى العيد قلن يا رسول الله إحدنا لا يكون لها جلباب فقال النبي صلى الله عليه وسلم : " لتلبسها أُختها من جلبابها " . رواه البخاري ومسلم .

فهذا الحديث يدل على أن المعتاد عند نساء الصحابة أن لا تخرج المرأة إلا بجلباب وأنها عند عدمه لا يمكن أن تخرج . وفي الأمر بلبس الجلباب دليل على أنه لابد من التستر والله أعلم .

الدليل الثالث :

ما ثبت في الصحيحين عن عائشة رضي الله عنها قالت : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يصلي الفجر فيشهد معه نساء من المؤمنات متلفعات بمروطهن ثم يرجعن إلى بيوتهن ما يعرفهن أحدٌ من الغلس . وقالت : لو رأى رسول الله صلى الله عليه وسلم من النساء ما رأينا لمنعهن من المساجد كما منعت بنو إسرائيل نساءها " . وقد روى نحو هذا عبد الله بن مسعود رضي الله عنه .
Anas Hamed
أزهري متميز
أزهري  متميز

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالخميس أكتوبر 11, 2007 6:15 pm

والدلالة من هذا الحديث من وجهين :

أحدها : أن الحجاب والتستر كان من عادة نساء الصحابة الذين هم خير القرون وأكرمهم على الله عز وجل .

الثاني : أن عائشة أم المؤمنين وعبد الله ابن مسعود رضي الله عنهما وناهيك بهما علماً وفقهاً وبصيرة أخبرا أن الرسول صلى الله عليه وسلم لو رأى من النساء ما رأياه لمنعهن من المساجد وهذا في زمان القرون المفضلة فكيف بزماننا !!

الدليل الرابع :

عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلاءَ لَمْ يَنْظُرْ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ فَكَيْفَ يَصْنَعْنَ النِّسَاءُ بِذُيُولِهِنَّ قَالَ يُرْخِينَ شِبْرًا فَقَالَتْ إِذًا تَنْكَشِفُ أَقْدَامُهُنَّ قَالَ فَيُرْخِينَهُ ذِرَاعًا لا يَزِدْنَ عَلَيْه " رواه الترمذي وصححه الألباني في صحيح الترمذي .

ففي هذا الحديث دليل على وجوب ستر قدم المرأة وأنه أمرٌ معلوم عند نساء الصحابة رضي الله عنهم ، والقدم أقل فتنة من الوجه والكفين بلا ريب . فالتنبيه بالأدنى تنبيه على ما فوقه وما هو أولى منه بالحكم وحكمة الشرع تأبى أن يجب ستر ما هو أقل فتنة ويرخص في كشف ما هو أعظم منه فتنة ، فإن هذا من التناقض المستحيل على حكمة الله وشرعه .

الدليل الخامس :

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ الرُّكْبَانُ يَمُرُّونَ بِنَا وَنَحْنُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحْرِمَاتٌ فَإِذَا حَاذَوْا بِنَا سَدَلَتْ إِحْدَانَا جِلْبَابَهَا مِنْ رَأْسِهَا عَلَى وَجْهِهَا فَإِذَا جَاوَزُونَا كَشَفْنَاهُ " رواه أبو داوود (1562) .

ففي قولها " فإذا حاذونا "تعني الركبان " سدلت إحدانا جلبابها على وجهها " دليل على وجوب ستر الوجه لأن المشروع في الإحرام كشفه فلولا وجود مانع قوي من كشفه حينئذٍ لوجب بقاؤه مكشوفاً حتى مع مرور الركبان .

وبيان ذلك : أن كشف الوجه في الإحرام واجب على النساء عند الأكثر من أهل العلم والواجب لايعارضه إلا ما هو واجب فلولا وجوب الاحتجاب وتغطية الوجه عند الأجانب ما ساغ ترك الواجب من كشفه حال الإحرام وقد ثبت في الصحيحين وغيرهما : أن المرأة المحرمة تنهى عن النقاب والقفازين .

قال شيخ الإسلام ابن تيمية : وهذا مما يدل على أن النقاب والقفازين كانا معروفين في النساء اللاتي لم يُحرمن وذلك يقتضي ستر وجوههن وأيديهن .

هذه تسعة أدلة من الكتاب والسنة .
Anas Hamed
أزهري متميز
أزهري  متميز

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالخميس أكتوبر 11, 2007 6:15 pm

الدليل العاشر :

الاعتبار الصحيح والقياس المطرد الذي جاءت به هذه الشريعة الكاملة وهو إقرار المصالح ووسائلها والحث عليها ، وإنكار المفاسد ووسائلها والزجر عنها .

وإذا تأملنا السفور وكشف المرأة وجهها للرجال الأجانب وجدناه يشتمل على مفاسد كثيرة ، وإن قدر أن فيه مصلحة فهي يسيرة منغمرة في جانب المفاسد . فمن مفاسده :

1ـ الفتنة ، فإن المرأة تفتن نفسها بفعل ما يجمل وجهها ويُبهيه ويظهره بالمظهر الفاتن . وهذا من أكبر دواعي الشر والفساد .

2ـ زوال الحياء عن المرأة الذي هو من الإيمان ومن مقتضيات فطرتها . فقد كانت المرأة مضرب المثل في الحياء فيقال ( أشد حياءً من العذراء في خدرها ) وزوال الحياء عن المرأة نقص في إيمانها وخروج عن الفطرة التي خلقت عليها .

3ـ افتتان الرجال بها لاسيما إذا كانت جميلة وحصل منها تملق وضحك ومداعبة كما يحصل من كثير من السافرات ، والشيطان يجري من ابن آدم مجرى الدم .

4ـ اختلاط النساء بالرجال فإن المرأة إذا رأت نفسها مساوية للرجل في كشف الوجه والتجول سافرة لم يحصل منها حياءٌ ولا خجل من مزاحمة الرجال ، وفي ذلك فتنة كبيرة وفساد عريض ، فقد أخرج الترمذي (5272) عَنْ حَمْزَةَ بْنِ أَبِي أُسَيْدٍ الأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ وَهُوَ خَارِجٌ مِنْ الْمَسْجِدِ فَاخْتَلَطَ الرِّجَالُ مَعَ النِّسَاءِ فِي الطَّرِيقِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِلنِّسَاءِ اسْتَأْخِرْنَ فَإِنَّهُ لَيْسَ لَكُنَّ أَنْ تَحْقُقْنَ الطَّرِيقَ ، عَلَيْكُنَّ بِحَافَّاتِ الطَّرِيقِ . فَكَانَتْ الْمَرْأَةُ تَلْتَصِقُ بِالْجِدَارِ حَتَّى إِنَّ ثَوْبَهَا لَيَتَعَلَّقُ بِالْجِدَارِ مِنْ لُصُوقِهَا بِهِ " حسنه الألباني في صحيح الجامع ( 929 )

volcano love
أزهري متميز
أزهري  متميز

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالخميس أكتوبر 11, 2007 7:16 pm

فى البداية احب اشكرك على الموضوع يا اخ احمد
ورايى بصراحة ان النقاب فضيلة وليس فريضة علاوة على ذلك انى شايف ان الخمار يكفى المراة لسترها وحفظها وعفتها
فى ناتس بتقول ان النقاب فى هذا الزمن اصبح فريضة لانة زمن الفتن
ممكن رد بسيط ان البنات واللى بيتعرضولة من الشباب فى شباب بيقولو ان لبس البنات وشكل البنت وهيئتها هو اللى بيحفزهم على ارتكاب المعصية او الرذيلة
عاوز ااقولك ان فى بنات عمرهم 7 سنوات و11 سنة بيتعرضوا لهذة الحوادث وفى نساء عمرهم60 سنةايضا يتعرضوا لهذة الامور
عاوز ااقولك اننا تطرفنا لمشكلة الخمار افضل ام النقاب هل النقاب فريضة ام فضيلة؟
من وجهة نظرى ان الخمار كافى جدا لحفظ البنت من الشبهات
والرسول صلى اللة علية وسلم قال الوجة والكفين
دة كان رايى بوضوح
مع احترامى للجميع
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالخميس أكتوبر 11, 2007 7:47 pm

واضح انك زعلتى يا أسمــــــــــــاء وانا والله مقصدش انى ازعلك بس ازاى يعنى النبى يقود جيش ويحارب اليهود علشان يهودى حاول انه يكشف وجه امرأه ودماء الملسين تسفك من أجل هذا.

وانتى بكل بساطه تقولى مش مقتنعه بالموضوع اساسا.

كلمه مش مقتنعه دى اصلا اهانه ليا قبل اهانه لأى حد تانى لأن اى كان ده موضوعى وانا اللى كاتبه ولما تقولى مش مقتنعه.بكلامى دى اهانه ليا شكرا

على زوؤك Sad Sad
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالخميس أكتوبر 11, 2007 7:52 pm

اولا النبى مقلش الوجه والكفين ولو كن قال فمنين هيجى الخلاف اصلا

ثانيا :يا ريتك تجيب لى اى دليل يبين ان النقاب فضيله ومتتكلمش الا بدليل.

ولو اطلعت على ردى على نور هتعرف حكم النقاب كويس جدا . شكرا على ردك
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالجمعة أكتوبر 12, 2007 4:04 am

ماشاء الله على المواضيع الى تفرح
مواضيع هادفه تفيدنا
كده فعلا نبقى منتدى الفكر والابداع الازهرى

انا مش لاقى اى شىء اضيفه يا احمد بس بجد عاوز اقولك ربنا يوفقك
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالسبت أكتوبر 13, 2007 2:45 pm

شكرا يا كابوكا وانت بجد بالكلمتين دول صدقنى كأنك قلت حاجات كتيره اوى.

شكرا يا كابوكا.
د.هانى
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالسبت أكتوبر 13, 2007 3:42 pm

ايه ياكابوكا التوقيعات الحلوه دى
وراييى فى موضوع النقاب اغلب اهل العلم الثقات ماليش دعوه بغير الثقات على الجواب والشيخ الالبانى قال انه ليس بواجب وهذا عند امن
الفنته اما الان فنحن فى زمان فتن والشيخ الالبانى عليه رحمه الله كان ينقب بناته وزوجاته فاغلب اهل العلم على وجوب النقاب والادله فى ذلك كثيره ومتعدده علماء الازهر يقولو اللى عايزنه فهم احلو فوائد البنوك وغير ذلك من المحرمات فالحق ابلج والباطل لجلج
اما اللى بتقولك مش مقتنعه وهيعطلنى وكلام من ده فذلك هوى فى النفس وهناك فرق بين الاحكام الشرعيه وبين الهوى
لو واحده مش قادره تلبسه ماتقولش مش مقتنعه لا تقول انا مقتنعه وهو واجب وانا مقصره وادعو لى
اتمنى من الله ان يوفق الجميع الى مايحب ويرضى ردى اتأخر بس حظكم كده
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالسبت أكتوبر 13, 2007 6:07 pm

اللــــــــــــــــــه اللــــــــــــــــــــــــــــــه .

بسم الله ما شاء الله عليك يا هانى وربنا يجازيك كل خير بصراحه ردك جميل ورائع.

شكرا ليك يا صديقى العزيز
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالأحد أكتوبر 14, 2007 6:46 pm

تحياتى وتقديرى الشديد جدا لصديقى وحبيب قلبى أنس على ردوده الحميله

اللى شجعت ناس كتييييييييييير .

أرجوا من بقيه الاعضاء المشاركه .ونشوف رأيهم

على رأى أنس يا (تقنعنى يا أقنعك)ههههههههههههه.
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالجمعة أكتوبر 19, 2007 11:34 am

طيب انا هقول رأيى
وز الخلاف فى الرأى ما بيزعلش يعنى هنتكلم براحه
انا طبعا مش هقرأ الاربع صفح ردود لان صعب بس هقول رأيى ممكن يكون متفق مع حد و مش متفق مع حد تانى و ده عادى و طبيعى جدا

اولا انا مش منتقبه لكن فى نفس الوقت لو حصل و حد مثلا اتقدم و طلب منى انى انتقب
حسب كلامه و حسب اقناعه ليه بوجهة نظره ممكن انتقب و ممكن لا

بس انا عاوزة اتكلم فى نقطة تانيه
انا النقاب مش فرض و انا مقتنعه جدا بكده

انا ليا واحده صاحبتى و من اعز اصحابى فعلا بحبها جدا فى الله
لما سألتها انمتى انتقبتى ليا او ايه السبب اللى خلاكى تنتقبى ؟؟؟؟
قالتلى انا قرأت فى تفسير القران و الايات اللى بتتكلم عن الحجاب بتقول ان المواه لا يرى منها الا وجهها و كفيها
و بعد كده قرأت تانى فى تفسير اخر و كتب تانيه بتقول انه فرض
فأنا انتقبت احتياطا يعنى لو سنه فأنا عملت حاجه ازيد و لو فرض فأنا عملته و اديته الحمد لله

قلتلها بصى لو قرأتى الحجاب الشرعى فى أى كتاب هتلاقيه معروف و وصفه معروف
لكن النقاب سنه و حاجه ازيد من الفرض و انا لو لبسته هلبسه عشان انه سنه
و شىء ازيد من الفرض و طاعه اكبر لربنا

نقطة ان الشباب بصلها و ان البنت اللى مش منتقبه انا حسيت بصراحه منك يا احمد انت و انس ان مثلا اللى مش منتقبه دى واحده مثلا متبرجه

يعنى ايه كل الناس تبصلها و صاحبك يعرفها و ابن خالك يعرفها
مش عارفه انتو بينتو البنت اللى مشس منتقبه زيها زى اى واحده تانيه مفيش فرق

النقاب طبعا حاجه رائعه و انا اغلبيه اصحابى منتقبات
لكن انكم تتعاملوا على ان النقاب هو اللى فرض و اللى مش منتقبه دى تركت فريضه هتتحاسب عليها زيها زى الصلاة زى ما قال انس فده اللى بجد صعب

انا لو فعلا كان النقاب كده و فريضه بالشكل ده انا كنت استصعبته بصراحه

لكن لما اخده على انه سنه و حاجه لو عملتها هتقربنى اكتر من ربنا
ممكن ساعتها لما انتقب اكون لبسته عن حب و اقتناع

عموما الموضوع كبير و باين من الصفح ما شاء الله ان النقاش طويل
و ربنا يسهل و اقرأ الردود بسرعه كده

شكرا يا احمد ع الموضوع
و اسفه على التاخير و التطويل

زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالجمعة أكتوبر 19, 2007 6:14 pm

شكرا  يا  هنـــــــــــد ..بس انتى بتقولى ان النقاب سنه .ورأيك زى رأى نور.ورأى معظم

البنات اللى شاركوا برأيهم فى الموضوع بس انا مش هقول لك دورى على ردود كل الاعضاء..لالالالالا..انا عايزك بس تقرأى ردودى على  امينه ونوووور...

وانتى  هتقتنعى بأن النقاب فرض زيه زى الصلاه ..لانهم جابوا ادله على انه سنه وانا بحول الله ومدده وطوله رديت على الادله دى واثبت وجوب النقاب وممكن تشوفى ردودى انا  بس وتكفى ان شاء الله..وعلى فكره من ضمن هؤلاء اللى اقتنعوا (امينه)اللى كانت مقتنع انه سنه والحمد لله الان انتقبت بعد طبعا ما اقتنعت.بوجوبه.

عموما هدانى الله واياكم للطريق الصحيح.بس انا عايزك تمشى ورا الدليل مش ورا هواكى ..وانا واثق طبعا انك هتتبعى الدليل.وفى انتظار الرد..
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالجمعة أكتوبر 19, 2007 6:41 pm

و الله يا احمد انا مش بمشى ورا هوايا ولا حاجه
و ما ينفعش ابدا اى حد يمشى ورا هواه فى السنه و الفرض و الدين عموما
لازم ناخد الادله و الاحاديث و القران و نمشى بيهم كلهم و ربنا يعيننا على ده امين يا رب

ثانيا امينه لبست النقاب احتياطا و تقربا اللى الله اكتر لكن انا مكلماها بنفسي و قالتلى انا عارفه انه مشس فرض و انا لبسته زياده على الفرض اخد ثواب اكبر يعنى
و ربنا يكرمها و يثبتها يا رب

انا قر"أت فى التفسير انهارده الصبح و فسر الايه اللى فى سورة النور "الا ما ظهر منها" قال انه المقصود الوجه و الكفين
ازاى بقى انتو تقولوا ان النقاب فرض و زيه زى الصلاه
يعنى اى واحده مش منتقبه هتتحاسب عليه زيه زى الصلاه
مفيش اى دليل بيقول الكلام ده
و حتى لو فيه بعض العلماء و المفسرين قاله انه فرض
ففى كتير غيرهم قاله انه فضيله
و مش معنى انك مقتنع بالرأى اللى بيقول انه فرض اللى هو الرأى الاصعب تفرضه على الناس اللى اخده بالرأى اللى بيقول انه فضيله و سنه

ده رأى بصراحه يا احمد انه فضيله و مش فرض
و الخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه

مشرف المنتدى العام
مشرف المنتدى العام
علاء المصرى22

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالجمعة أكتوبر 19, 2007 8:38 pm

الله عليكى يا هند
تسلم ايدك يا شيخة
http://www.tawkatonline.com/
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالجمعة أكتوبر 19, 2007 9:04 pm

ربنا يكرمك يا علاء
شكرا ليك على موافقتك لكلامى
جزاك الله خيرا

زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالجمعة أكتوبر 19, 2007 10:50 pm

شكرا يا هند  بس  انا مش هرجع واقول لك هتيلى الادله اللى قالت انه سنه  وارجع اعيد كلامى تااااااااااااااانى

انا  بطلب منك انك تطلعى على ردى على نور اللى قالت انه سنه وبصراحه قالت كلامها

على ادله مع العلم انك مش جايبه ولا دليل .بس هى تعتبر جابت كل الادله على انه سنه

وانا رديت عليها.على الادله اللى جبتها.كل اللى طلبه منك انتى وعلاء اقرأى كلامى بس وبلاش كلام الاعضاء علشان متعبكيش...

بس  هفكرك بحاجه ضغيره (فى حاجه فى الدين اسمها  فضيله)

اللى اعرفه وكلنا  نعرفه احكام الدين هى(واجب_مستحب_مكروه _حرام_سنه)..

وبصراحه كلمه فضيله مسمعنهاش الا من علماء مصر فقط..

اما موضوع ان امينه اقتنعت بالنقاب ولا  لأ..فده شيئ ميهمنيش .بس أظن بعد الادله اللى جبتها ولسه فى حد بيقول فضيله فمعلش يعنى .ده هوااااااااااااااا

واللى عنده دليل  يجييبه وانا هرد عليه وبالحق..لان معظم اللى جايب ادله جايب ادله ضعيفه..

ولو سمحت متجبيش دليل الا لما تطلعى على ادله اختك نور وتشوفى ردى عليها اختصااااااار  للوقت...
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالسبت أكتوبر 20, 2007 11:59 am

طيب يا احمد انا قرأت ادلة نور و ردك عليها

لكن ردك ما كانش فيه الادله القاطعه اللى بتقول ان النقاب فرض
و انا هجيبلك ادله اخرى من كتاب "فتاوى معاصرة" الجزء التانى للدكتور يوسف القرضاوى

الكتاب عامل فصل كبير جدا و عنوانه "هل النقاب واجب؟"

اتوجه للدكتور يوسف سؤال من بنات محجبات السؤال ده و بطريقه رائعه فعلا ربنا يكرمهم صعب انى انقل الصيغه لان السؤال طويل و الموضوع اطول لكن هنقل مقتطفات بسرعه من الفصل كله ....

بدأ فى المقدمة بكلمة رائعه جدا و هى " سيظل الاختلاف قائما ما دام فى الناس من يأخذ بشدائد ابن عمر و من يأخذ برخص ابن عباس و ما دام فيهم مكن يصلى العصر فى الطريق و من لا يصليها الا فى بنى قريظة"

"و من رحمة الله بنا أن هذا النوع من الاختلاف لا حرج فيه ولا اثم و المخطىء فيه معذور بل مأجور اجرا واحدا بل هناك من يقول لا مخطىء فى هذه الاجتهادات الفرعيه بل كلّ مصيب"

الكلام واضح لحد دلوقتى و اعتقد انه مقبول و كويس

الدكتور يوسف القرضاوى بيقول " و أود أن ابادر هنا فأؤكد حقيقه لا تحتاج الى تأكيد لانها عند اهل العلم معروفه غير منكورة مشهورة غير مهجورة و هى ان القول بعدم وجوب النقاب و بجواز كشف الوجه و الكفين من المرأة المسلمة امام الرجل الاجنبى غير المححرم لها هو قول جمهور الفقهاء منذ عصر الصحابه رضى الله عنهم فلا وجه اذن للضجة المفتعله و الزوبعه المصطنعه التى اثارها بعض المخلصين من غير اهل العلم و بعض المتشددين من طلبه العلم ضد ما قاله الداعيه الاسلامى الكبير الشيخ محمد الغزالى فى بعض كتبه او بعض مقالاته كأنما اتى ببدع من القول او جديد من الرأى و ما هو الا قول الائمة المعتبرين و الفقهاء المعدودين كما سنبين بعد "

طيب بسرعه هقول رأى الائمة الاربعه فى النقاب :-

مذهب الحنفيه:-
ففى كتاب الاختيار من كتب الحنفيه...
"ولا ينظر الى الحره الاجنبيه الا الى الوجه و الكفين ان لم يخف الشهوة و عن ابى حنيفه انه زاد القدم لان فى ذلك ضرورة للأخذ و الاعطاء و معرفه وجهها عند المعامله مع الاجانب لاقامة معاشها و معادها لعدم من يقوم باسباب معاشها.
و الاصل فى ذلك قوله تعالى " ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها "
و القدم مختلفين عليها يعنى مش موضوعنا ...

مذهب المالكيه:-
و فى الشرح الصغير للدردير المسمى " اقرب المسالك الى مذهب مالك"

"و عورة الحرة مع رجل اجنبى منها _اى ليس بمحرم لها_ جميع البدن غير الوجه و الكفين .و أما هما فليس بعورة".

اللى عاوز يكمل الاراء اللى بدور حول نفس الحكم يرجع للكتاب لان الفصل و الاراء طويله و كبيرة معليش اسفه

و فى مذهب الشافعيه:-
و قال الشيرازى صاحب" المهذب"من الشافعيه

و أما الحرة فجميع بدنها عورة الا الوجه و الكفين لقوله تعالى " ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها" قال ابن عباس :وجهها و كفيها.

و فى مذهب الحنابله:-
و فى مذهب الحنابله نجد ابن قدامه فى" المغنى" يقول :

"لا يختلف المذهب فى انه يجوز للمرأة كشف وجهها فى الصلاة و انه ليس لها كشف ما عدا وجهها و كفيها و فى الكفين روايتان."

طيب ده رأى الائمة الاربعه رضى الله عنهم و كلهم متفقين على ان المرأة كل بدنها عورة الا الوجه و الكفين و منهم اللى قال القدم كمان
و هكملك الفصل ان شاء الله بس فى رد تانى عشان بس اجمع الادله الواضحه و المختصرة ان شاء الله عشان ما اطولش عليكم

انا بحاول اقلل الرد و اقصره على قد ما اقدر و الله بس الرد بيطول برضه اسفه على التطويل
و جزاكم الله خيرا
و الاختلاف فى الرأى امر طبيعى جدا و من ايام عهد الرسول صلى الله عليه و سلم و فيه اختلاف ما دام فى امور فرعيه او امور فيها اختلاف فى الاراء.

زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالسبت أكتوبر 20, 2007 1:09 pm

واللة انا اللى عرفتة من بعض الكتب والادلة ان الحجاب فرض كالصلاة كمان هناك حديث صحيح يقول ان صلاة الانثى لاتقبل الا بالخمار يا جماعة انا مش عاوز ادخل فى مناقشات طويلة وعريضة بس انا بينى وبين نفسى كزوجتى لازم لازم تلبس النقاب ومحدش يشوفها غيرى
المهم يا جماعة احنا ازهرية وطبعا عارفين ان الدين يسر وليس عسر
ومش كل حاجة تكون بتعصب
بس بجد اللى عرفتة من كتب الشيخ محمد حسان وممكن احمد ساهر يكون يعلم بذلك الكلام ان المراة او البنت عندما يفرض عليها الحجاب او النقاب تقول لابد من الاقتناع الاول طب يا جماعة ماهو شىء ليس بحرام حتى لو كان الاختلاف على انة فرض او سنة طيب لية مش نحرص علية وكل شىء بثوابة
انا بس مش هاتكلم كتير بس بجد الحجاب كويس جدا للبنات وخصوصا بنات الازهر بجد انا لما بارى بنت بالحجاب باحس انها كالبدر واللة مش بهزار اصل حتى لو الواحد هيرتبط ببنت هل يرتبط ببنت مش محجبة او بنت لاتعلم شىء عن امور دينها بالطبع لا بل هيحبث عن فتى محجبة وتعرف دينها كويس لانة عاوز يعمل بسنة النبى حتى لو هو مش يعرف كدا بردك كرجل هيحبث عن بنت محجبة
دة راىء الشخصى وكلا لية وجهة نظر بس انا بجد باشكر احمد ساهر على انة طرح الموضوع للمناقشة وربنا يجعلة فى ميزان حسناتة
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالسبت أكتوبر 20, 2007 3:22 pm

مع احترامى وتقديرى الشديد جدا جدا..للشيخ  يوسف القرضاوى ..بس العلماء حطوه فى كفه الميزان..

ممكن تطلعى على كتاب(القرضاوى فى الميزان)للشيخ الالبانى..ولا شك ان الالبانى كان من اعلم اهل الارض فى زمانه..ولا اختلاف فى ذلك..مع العلم انه  هو ه قال(اقصد الالبانى

..القرضاوى لم يصل الى درجه طويلب العلم..يعنى تصغير لكلمه طالب..ولم يعترف له بالفضل اصلا ..بل هاجمه فى امور عده وقد سمعت ذلك بنفسى..باختلاف  شهاده الشيخ الالبانى للشيخ(ابى اسحاق الحوينى)لما قال:خذوا من بعدى الحديث من الحوينيى المصرى

وايضا شهاده الشيخ بن عثيمين للشيخ حسان وغيره....المقصود ان  اعلم اهل الارض كالالبانى وابن عثيمين وابن باز..هؤلاء ماداموا شهدوا بالفضل لاحد فانا اخذ منه وبلا شك..اما ان حذرونا من احد فأنا ابتعد عن طريقهم وايضا بلا شك..

الشيخ القرضاوى يا هند اجاز ان المسلم يرث من الكافر وهذا قرأته بعينى..واجاز  امور يشيب منها العقل..المهم..ابسط دليل على كلامى الادله اللى انتى جايباها..

انتى قلتى ان مذهب الحنابله اجاز (الوجه والكفين)طبعا كذب ..لان الامام بن حنبل قال المراه كلها عوره حتى ظفر المراه عوره ولك ان ترجعى لصحه كلامى..وعلى فكره انتى مفيش ولا دليل نسبتيه للائمه انتى نسبتى الادله على طلابهم ..

وبعدين يا هند انا مبنكرش ان فى خلاف بين اهل العلم ..انا عايزك تشوفى هم استدلوا بأيه..واحنا بنستدل بأيه واكتبى دليل انتى مقتنعه بيه ومتجبيش اراء لأحد لأنهم مش حجه على الاسلام.. وانتى بعقلك  اكيد هتميزى بين الادله..وبفكرك انتى مجبتيش ادله ..

انتى جبتى اراااااء ودى مش ادله.
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالسبت أكتوبر 20, 2007 3:51 pm

شكرا  يا داااااااااااااعى على كلامك بس انا عايزك تكون مقتنع ابللى بتقوله ...شكرا يا صديقى
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالسبت أكتوبر 20, 2007 3:54 pm

بفكرك يا هند النبى مش هيقود جيش لمحاربه المشركين واليهود من اجل امرأه حاول احد

اليهود كشف وجههابالقوه وهى أبت..فنظم جيشا لمحاربه اليهود ..

هل يعقل ان تسفك دماء المسلمين من أجل (فضيله فى الدين)؟؟

لا والله..

والله والله والله النقااااااااااااااااااااب وااااااااااااااااااااااجب.
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالسبت أكتوبر 20, 2007 5:29 pm

يا احمد ما انا عارفه ان ديه اراء مش ادله و انا قلت كده فى اول الرد
و فى اخر الرد كتبت انى هجمع بعض الادله و هكتبهالك ان شاء الله

و بعدين اليهود حاولوا يكشفوا وجه المرأه !!!!!!!؟؟؟؟؟
عموما انا هدور برضه على القصه دى و هقرأها تانى
لانى لما سمعنها و قرأتها ما كانش عشان كشف وجهها و الله اعلم
ممكن تكون انت صح
بس انا هقرأها تانى ان شاء الله
و هجيبلك الادله برضه علىا عدم فرضية النقاب

مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)   ( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟) - صفحة 3 Emptyالسبت أكتوبر 20, 2007 6:30 pm

اولا بجد انا بشكرك يا احمد على انك اتحت ليا فرصة انى افتح كتب و اقرأ كتب للأسف اول مرة اقرأها او ابحث فيها بجد فجزاك الله خيرا

ثانيا قصه بقى اليهود اللى انت بتتكلم عنها دى انا هنقلهالك من كتاب " هذا الحبيب محمد صلى الله عليه و سلم " تأليف (ابو بكر جابر الجزائرى)

بيقول فى غزوة بنى قينقاع هجيبلك من اول القصه علطول
و مضت ايام قلائل و جاءت امرأة مسلمة بجلب لها فباعته فى السوق و مالت الى صائغ يهودى لتشترى منه مصاغا فجلست و حوله يهود فعابوا عليها لستر وجهها و طالبوها بكشف وجهها فأبت ذلك حفاظا على عفتها و صيانة لشرفها من ان تبذل وجهها ينظر اليها غير محارمها فما كان من احد اولئك اليهود -عليهم لعائن الله- الا ان غافلها و ربط طرف درعها من اسفله بطرف خمارها فلما قامت انكشفت """عورتها""" فصاحت واكشفتاها فسمعها رجل مسلم فهب اليها فرأى ما بها فضرب اليهودى ضربه قتله بها و قام اليهود فاشتدوا على المسلم فقتلوه فمات شهيدا رضى الله عنه و ارضاه و من هنا بدأت الغزوة

يعنى يا احمد الغزوة اللى النبى صلى الله عليه و سلم غزاها مع اولئك اليهود كانت بسبب انكشاف عورتها و ليس انكشاف وجهها

صحيح هى كانت منتقبه لكن الغزوة لم تقم الا من اجل انكشاف عورتها

و لسه للردود بقيه ان شاء الله

( ياشباااب ترضى تلبس حبيبتك النقاب.وانتى يا اختاه تقبلى؟؟؟)
صفحة 3 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية