منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
lazez2007
أزهري فعال
أزهري  فعال
lazez2007

اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Empty
مُساهمةموضوع: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالخميس سبتمبر 20, 2007 4:50 am

علي غرار أهرام الجيزة‏,‏ farao أهم عجائب الدنيا‏,‏ تستعد مدينة ديساو الألمانية لتشييد أكبر هرم حديث‏,‏ للغرض نفسه الذي من أجله بني ملوك الفراعنة المصريون farao أهرامهم‏,‏ وهو أن تكون مقبرة ملكية‏..‏ الفارق الوحيد أن الهرم الجديد‏,‏ أو هرم ديساو الألماني سيضم رفات ملايين المواطنين العاديين الذين يرغبون في أن يدفنوا بداخله‏,‏ مقابل دفع مبلغ‏700‏ يورو فقط‏,‏ أو بدون مقابل لغير القادرين‏!!‏ farao

وذكرت صحيفة ديلي تليجراف البريطانية‏,‏ التي أوردت الخبر‏,‏ أن السلطات الألمانية رصدت مبلغ‏90‏ ألف يورو لإعداد دراسة جدوي لمشروع إقامة الهرم الذي سيصبح أكبر من هرم خوفو ـ في حالة بنائه ـ إذ سيصل ارتفاعه إلي‏1600‏ قدم‏,‏ ويقوم بالدراسة فريق من الاقتصاديين والمهندسين والفنانين‏,‏ علي أن يبدأ العمل في بناء الهرم الألماني ابتداء من أول‏2008.‏ afro

من جانبه‏,‏ يعتقد جينس ثايل‏,‏ أحد المسئولين عن المشروع‏,‏ أن الهرم الجديد سوف يصبح أكبر نصب تذكاري في العالم‏,‏ ومن المتوقع أن يصل حجم الكتلة الخرسانية الواحدة من بنائه مترا مكعبا واحدا‏,‏ وعددها‏40‏ مليون كتلة‏,‏ وسيتكلف إنشاؤه‏13,2‏ مليار جنيه استرليني‏.‏ farao

بقي أن هرم خوفو استغرق بناؤه‏20‏ عاما‏,‏ أما الهرم الجديد‏,‏ وباستخدام أحدث تكنولوجيا البناء‏,‏ فسوف يتم بناء‏492‏ قدما فقط منه‏,‏ أي أقل من ثلث الهرم الكامل في غضون الأعوام العشرين المقبلة‏! farao farao farao

لذيذ ورايق بس مش مضايق
lol! farao farao farao
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالإثنين سبتمبر 24, 2007 6:10 am

اولا اهلا بيك فى المنتدى

ثانيا..انا مش عايزك تشغل قتك وبالك بالحاجات الهايفه دى يا اخى 0
سبحاااااااااااان الله يعنى الانبياء يدفنوا تحت الارض وبيتعملش عليهم قباااااااااااب والفاعنه والملك خوفو اطهر من الانبياء 0اهراامات ايه اللى شغلاك يا خى اشغل وقتك بحاجه افضل0اوعى تزعل منى انا اخ ليك وبحب انصحك ولا انت منهم (ولكن لا تحبون الناصحين)0احمد ساهر
بليلة بالمكسرات
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
بليلة بالمكسرات

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالإثنين سبتمبر 24, 2007 12:48 pm

لا مش معاك يا احمد دى بردو ثقافه عامه لازم نعرف كل الحجات المحيطه بينا دى معرفه واكيد هتفيد بردو
شكرا يا عبد العزيز على موضوعك
volcano love
أزهري متميز
أزهري  متميز

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالإثنين سبتمبر 24, 2007 9:24 pm

مشكور يا لذيذ يارايق
هى سفن اب تقربلك ياض
يا لذيذ يارايق
منور يا مان
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالثلاثاء سبتمبر 25, 2007 1:42 am

اول مره نختلف يا بليله وان شاء الله هتكون أخر مره 0ماشى يا ستى نكون على درايه باللى بيحصل حولينا بس ندور على المواضيع المهمه برده وخاصه انا لا اعترف بالاهرامات اصلا وعايز اعرف رأيك فى انك بتعترفى بالاهرامات ولا لا؟؟وحاسبى على ردك لان دى حاجه بعيده عن الدين اصلا0عايز اعرف رايك ممكن0
lazez2007
أزهري فعال
أزهري  فعال
lazez2007

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالأربعاء سبتمبر 26, 2007 4:35 pm

شكرا يا احمد والله دى نصيحة كويسة بس انا عاوز اوضحلك شيئ مهم انك تدور وتعرف كل شئ يعنى خذ شيئ من كل شيئ ولا تاخذكل شيئ عن شيئ اوك انت قولت الزعل مرفوع صح ومعرف حاجة واحد تكفى الا عن الدين لابد ان تعرف كل شئ فى الدين لا هذا ديننا وشكر ا
lazez2007
أزهري فعال
أزهري  فعال
lazez2007

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالأربعاء سبتمبر 26, 2007 4:36 pm

تشكراتى لكى يا بليلة اوى ومرسى جدا
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالأربعاء سبتمبر 26, 2007 9:04 pm

ماشى يا لذيذ. نصيحه مقبوله يا سيدى وانا تقبلتها من غير زعلى شكرا ليك يا قمر . وربنا يوفقنا. شكرا
lazez2007
أزهري فعال
أزهري  فعال
lazez2007

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالخميس سبتمبر 27, 2007 4:24 am

على فكرة احمد احنا بلديات انا من المنصورة برضة يعنى قرايب انت منين من المنصورة
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالخميس سبتمبر 27, 2007 4:58 am

لا مينفعش اقولها كده يا لذيذ..

كلمنى على الايميل ده

a_saher88@yahoo.com
وان شاء الله نكون اصدقاااااااااااء .وعلى فكره انا استريحت لك اوى اوى
Islam Hamdi
أزهري متميز
أزهري  متميز
Islam Hamdi

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالخميس سبتمبر 27, 2007 12:31 pm

الظاهر ان لذيذ صاحب شركة سفن اب
موضوع اعطلنة لمحة حلوة عن الهرم بتاع المانيا
ههههههههههههههههه
الا هيتبناء بعد 60 سنة
هههههههههههههههههه
http://www.way2allah.com/modules.php?name=live
بليلة بالمكسرات
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
بليلة بالمكسرات

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالخميس سبتمبر 27, 2007 2:02 pm

متخفش ان شاء الله مش هنختلف تانى ههههههه
وانا معاك فى انها بعيده عن الدين علشان مقابر وكده بس الواحد مبيتكلمش على انها مقابر
بيتكلم على الانجاز اللى وصلوله القدماء المصرين فى البناءو الكمياء والفزياء والطب
ده اللى انا اقصده اننا نتابع التقدم فى جميع جوانب الحياه المحيطه بينا مش ننغلق على نفسنا بس كده
king of generation
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
king of generation

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2007 12:27 pm

مشكور يا لذيذ
بس انت مين
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2007 2:30 pm

ماشى يا نبيله خلاص.تنزل المره دى .ههههههههههههه على رأى عبد الفتاح القصرى.ومش هزعلك تانى يا ستى. هقول ايه ما انتى حفيده القدماء المصرين بس برده انتى حفيده امنا عائشه وامنا خديجه .
بليلة بالمكسرات
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
بليلة بالمكسرات

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2007 7:06 pm

بس المره الجايه ...... هتعمل فيا ايه هههههههههههههههههههه
لا عادى انا مبحبش بصراحه الاثار ولا الاهرامات ولا عمرى رحت شفتها اساسا هههههههههه
بس عادى من باب العلم بالشئ
lazez2007
أزهري فعال
أزهري  فعال
lazez2007

مُساهمةموضوع: رد: اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر   اية  رايك  هرم المانيا ولا هرم   مصر Emptyالثلاثاء أكتوبر 02, 2007 2:09 am

شكرا لكم جميعا
انا والله بحبكم فى الله وانشاء الله ربنا يوفنا فى دننا وحياتنا

اية رايك هرم المانيا ولا هرم مصر
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-