منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
king of generation
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
king of generation

رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله Empty
مُساهمةموضوع: رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله   رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله Emptyالخميس سبتمبر 13, 2007 8:50 pm

ازيكم يا احلى اعضاء عاملين ايه

احيانا ببقى ماشيه فى الشارع وبفكر فى موضوع وربنا يقوم رازقنى بصوره على احدى الحوائط مكتوب فيها نصيحه لما بقرائها بتغير مجرى حياتى وبحس ساعتها وكانها اتلزقت من الاول عشان اقرائها وبتدخل قلبى وكانها رساله ربانيه عشان تحل وتفصل فى امر الموضوع اللى شاغلنى

وعشان كده انا انهارده جبتلكم الموضوع ده عشان كل واحد يدخل ويقدم نصيحه للى بعده عسى ان اللى بعده لما يدخل يكون فعلا محتاجها وتساعده فى اختيار قرار كان متردد فيه

وطبعا اكيد انت ليك ثوابك عند ربنا

يارب يكون الموضوع مفهوم بالنسبه ليكم

ويارب فعلا كلنا نستفاد منه

وانا هبدأ بالنصيحه للبعدى وهقوله

ومن يتقى الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله   رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله Emptyالخميس سبتمبر 13, 2007 9:26 pm

شكرا يا كنج على النصيحه دى

وانا الى بعده انصحه
حافظ على الصلاف فى اوقاتها
د/نور
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
د/نور

مُساهمةموضوع: رد: رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله   رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله Emptyالأربعاء سبتمبر 19, 2007 10:03 am

شكرا يا كابوكا
وانا بقول للي بعدي:
وما نيل المطالب بالتمني ولكن تؤخد الدنيا غلابا
prof.محمد الأزهرى
المراقب العام
المراقب العام
prof.محمد الأزهرى

مُساهمةموضوع: رد: رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله   رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله Emptyالأربعاء سبتمبر 19, 2007 5:19 pm

شكرا يا كنج ع الموضوع الرائع ده ..
شكرا يا محمود شكرا يا نور..

حب لأخيك ما تحب لنفسك
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله   رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله Emptyالإثنين سبتمبر 24, 2007 6:22 am

شكرا على مواضيعم الهاااائله يا ...ما قلنا بلاش كنج دى بالله عليك0

بس واضح انك ماشاء الله بتحب تجمع حسناااااااااااااااات على ظهور غيرك وده ذكااااااااااااء منك0انا هنصجك بنصيحه امير المؤمنين عثمان بن عفانونصيحتى يااااااااارب تعجبكم(جاهد نفسك,وربها وعلمها,واكسرها)قال سليمان بن داود:ان القاهر لنفسه اشد ممن يفتح المدينه وحده0
وقال على بن ابى طالب:ما انا ونفسى الا كراعى غنم كلما ضمها من جانب انتشرت من جانب أخر,من امات نفسه يلف فى كفن الرحمه ويدفن فى ارض الكرامه,ومن امات قلبه يلف فى كفن اللعنه,ويدفن فى ارض العقوبه0شكرا يا جميييييييل على موضوعك0
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله   رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله Emptyالإثنين سبتمبر 24, 2007 6:25 am

اسف يا اخى بس النصيحه الاولى بتاعت جاهد نفسك,وربها وعلمها واكسرها ,دى نصيحتى وليست نصيحه سيدنا عثمان0جل من لا يسهو0وما انا الا حشره بالنسبه لهؤلاء0
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله   رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله Emptyالإثنين سبتمبر 24, 2007 6:26 am

شكرا يا نور وشكرا يا كابوكا على ردودكم ونصايحكم وشكر خااااااااااص لمحمد الازهرى حبيب قلبى0
بليلة بالمكسرات
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
بليلة بالمكسرات

مُساهمةموضوع: رد: رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله   رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله Emptyالإثنين سبتمبر 24, 2007 9:31 am

مش هلاقى احسن من كلام ربنا علشان اقدمه نصيحه
وهيه ايه فى سورة النوررقم(30)
قال تعالى :بسم الله الرحم الرحيم
{قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم ويحفظو فروجهم ذالك أزكى لهم ان الله خبير بما يصنعون *وقل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن على جيوبهن ولايبدين زينتهن الا لبعولتهن او اباءهن او اباء بعولتهن او ابناءهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنى اخوانهن او بنى اخواتهن او نسائهن او ما ملكت ايمانهن او التابعين غير اولى الاربه من الرجال و الطفل الذين لم يظهرو على عورات النساء ولا يضربن بارجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن وتوبو الى الله جميعا ايّه المؤمنون لعلكم تفلحون}
وفى ايه كمان {ولستعفف الذين لا يجدون نكاحا حتى يغنيهم الله من فضله }
**صدق الله العظيم**
ادعو يا جماعه ليا وليكم ان ربنا يقدرنا على تنفيذ اوامره واجتناب نواهييه
د/نور
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
د/نور

مُساهمةموضوع: رد: رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله   رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله Emptyالخميس سبتمبر 27, 2007 10:25 pm

شكرا ليكم كلكم يا جماعه وشكرا ليكي يا بليله
ونصيحتي اليوم هي:
كن كالنخيل عن الاحقاد مرتفعا يرمي بصخر فيلقي اجود الثمر

رساله ربانيه, نصيحه لوجه الله
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-