منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
king of generation
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
king of generation

برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك Empty
مُساهمةموضوع: برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك   برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك Emptyالإثنين سبتمبر 03, 2007 6:53 pm

عـزيزي / عزيزتي برأيكـ ..!!

1 - ما هو السن المناسب للزواج للفتاة ..؟؟
2 - ما هو السن المناسب للزواج للشاب..؟؟
3 - ما هي الفترة المناسبه بين كل من الفتاة والشاب في حال تزوجوا...؟؟

من وجهة نظري أنسب سن لزواج الفتااه من العشرين سنــه ..
أما بالنسبه للشبااب من سن السته وعشرين سنــه ..
والفتره المناسبه بينهم من من أربع إلا
عشر سنوات
king of generation
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
king of generation

مُساهمةموضوع: رد: برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك   برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك Emptyالأربعاء سبتمبر 05, 2007 7:20 pm

فين اراائكم
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك   برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك Emptyالخميس سبتمبر 06, 2007 9:04 am

قصدك الفرق ما بين سن الاتنين
انا رأيى من رأيك فى سن الاتنين يا كينج
بس فرق السن ما بين الاتنين يعنى ما يزدش عن 7 سنين
10 كتير شويه
مشكور يا كينج
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك   برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك Emptyالسبت سبتمبر 29, 2007 4:32 am

عجبا لأمرك يا احمد وعجبا لامرك يا نور الهدى . سبحااااااااااااااااان الله يا أخوانا الشاب لو كان قادر يفتح بيت بدون مساعده اى حد يعنى مثلا باباه فاتحه شركه او عمه فاتح شركه وقدر يشتغل ويتعين فى منصب مرموق معاهم اييييييييييييييه المانع انه يتزوج وهو فى الكليه ولا هيكون لسه عيل.
*البنت بقى فلو جسمها نضج وعقلها نضج فمهما كان سنها فلتتزوج .بس المهم فى البنت انها تقدر توفق بين كليتها وبين بيتها وايضا الزوج انما لو مش هيقدر فبلاش نضحك الناس علينا
*على فكره انا ليا اخت فى اولى كليه ورايحه تانيه وزوجها فى 6 طب وان شاء الله فى انتظار مولود جديد ليهم وعايشين حياتهم طبيعى جدا جدا ومفيش اى ضرر. ممكن بقى تدعولها تقوم بالسلامه لأنها على أخرها.
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك   برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك Emptyالسبت سبتمبر 29, 2007 4:36 am

*أسف نسيت اعلق على موضوع فرق السن انت ناسى يا أستااااااااااااااااااذ يا محترم ويا استاااااااااااااذه يا محترمه ان سيدك النبى تزوج امك عائشه وفرق بينهم ااااااااااااااد ايييييييييييييييه. والفرق بينه وبين امنا خديجه اد ايه .
الموضوع يا حبايبى مش موضوع سن الموضوع انت
فاهم
اللى
ادامك
ولا
لا
انت مستريح لها وحاسس انها هتسعدك وانتى كمان حاسه بكده ولا لا.
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك   برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك Emptyالسبت سبتمبر 29, 2007 2:50 pm

احمد انا بشكرك على وضوحك فى رأيك
بس انت قلت اختك فى اولى كليه و زوجها فى 6 طب يعنى الفرق ما بينهم زى ما انا و كينج بنقول تقريبا
الرسول عليه الصلاة و السلام تزوج فعلا و الفرق كان كبير ما بينهما
بس الموضوع ان ما فيش حد زى الرسول ولا زى السيده خديجة ولا زى السيده عائشة

احنا بنحاول نبقى زيهم و نقتدى بيهم
بس مش معنى كده انت الولد يتزوج بنت اصغر منه بكتير

و ربنا يكرم اختك و تجيب مولود امور ان شاء الله
و انا معاك ان الولد لو قادر يتزوج خلاص يتزوج و البنت كذلك مش متحدده بسن
بس انا فى رأيى اتكلمت على فرق السن اللى اختك و زوجها بينهم نفس الفرق ده
يعنى انت يا احمد عارضت على حاجه احنا ما قلنهاش

و شكرا ليك برضه على متابعتك و ردك
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك   برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك Emptyالسبت سبتمبر 29, 2007 3:00 pm

شكرا يا نور الهدى . بس لازم تعرفى ان كل اللى عمله النبى صلى الله عليه وسلم لاااااااااااااازم نقتدى بيه ونتعلم منه. وبعدين على فكره مش النبى بس اللى عمل كده فى امثااااااااااال كتيره جدا جدا بيثبت ان الموضوع مش موضوع سن الموضوع موضوع عقل وتفاهم.وارتياح نفسى ولعى كل شكرا جدا على ردك. وشكرا على دعاااااااااااائك
king of generation
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
king of generation

مُساهمةموضوع: رد: برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك   برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2007 12:22 pm

شكرا لك يا اخ احمد على مجهودك الرائع وشكرا للاخت نور على ردها ولكن يا اخ احمد احنا بنحاول نقتدى بالرسول ولكن هناك بعض الامور التى من الصعب ان نقتدى بالرسول فيها لاختلاف الازمان اقل حاجة هقولها هل هناك فتاة فى مصرتستطيع ان تتزوج فى سن 9 سنين ومستنى ردك
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك   برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك Emptyالإثنين أكتوبر 01, 2007 2:02 pm

ماشى يا كنج وردى هو ان امنا عائشه اتخطبت فى التاسعه وتزوجت فى ال12 والله اعلم .مش متأكد . أنما بنت تتزوج فى السن ده فموجود كان فى مدرس بيدينى فسافر اليمن وكان بيدرس هناك لابتدائى وهناك لاحظ تغيب فتاه فى المجموعه بتاعته فلما سأل عليها زميلاتها جاوبو ان اليوم فرحها يا استاذ .والكلام ده موجود فى الواحات وحلايب .والعلماء قالوا ان الاماكن شديده الحراره اللى زى اراضى الحجاز وزى الواحات والاماكن الجبليه عامه.سن النضوج عند البنات والصبيان بيكون بدرى شويه .والشبه دى عرضها النصارى وقالو فى نبى محترم يتزوج بطفله فى التاسعه.وطبعا متنساش ان السيده عائشه كانت مخطوبه قبل ما النبى يتقدم لها يعنى دى كانت عادت العرب قديما ومش عاده النبى لوحده.وزى ما قلت فى ناس كده دلوقتى . فالمقصود يا صديقى هو النضوج والجسم يكتمل مش السن . اقتنعت ولا لسه؟
king of generation
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
king of generation

مُساهمةموضوع: رد: برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك   برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك Emptyالثلاثاء أكتوبر 02, 2007 9:46 am

انا بشكرك يا احمد على مشاركاتك الفعالة وان معاك ولكن انا بتكلم فى نطاق مجتمعنا فقط والا ايه وانا بشكرك للمرة التانيه

برايك ما هو السن المناسب للجواز, يلا ادخل وقول رايك
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-