منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا


منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله
 
الرئيسيةالتسجيلدخول

 

 خواطر مجنون : قصة قصيرة

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
طارق حسن علي
أزهري جديد
أزهري جديد


عدد المساهمات : 10
تاريخ التسجيل : 04/10/2007

خواطر مجنون : قصة قصيرة Empty
مُساهمةموضوع: خواطر مجنون : قصة قصيرة   خواطر مجنون : قصة قصيرة Emptyالأربعاء سبتمبر 03, 2008 8:19 pm

( ........................ لقد هدهدنا الدستور وفقا لنزوات الزعيم الأبدي واتجهنا نحو أبدية الزعيم وكأن ما كان لابد أن يكون وما لم يكن لا يمكن أن يكون . فالسلطان الأوحد أو وحدة السلطان هو الاعتبار الأول أو بالأحرى هو أول اعتبار )

ها ها ها ها ....................... يحموك في كنكة !!!!!
ها ها ها ها ........................قول قول قول قالك القل

( .............. إنهم يقولون لك : إنه ليس لك شيء في حين أنك تحتاج كل شيء . وإن كنت تشكو من بعض الشيء فاصمت حتى لا تشكو من كل شيء . فلا تشأ شيئا لأن المحصلة لا شيء . وإن كان لا يعجبك ياشيء فاخبط دماغك في هذا الشيء ) وأشار المجنون للحائط

أنت بتشتمنا يا مهفوف يابن المهفوفة طب خد

آه آه آه ....... مش آاني مش آاني مش آاني

أمال مين يعني ؟ زكي روستوم
جنون التفكير أو التفكير المجنون هو التفكير النهائي أو نهاية التفكير لا هي لفة الدماغ أو الدماغ اللي بتلف

- أكيد أنا صح وهمما فهموني صح . لا أنا غلط وهمما فهموني غلط . لا أنا صح وهمما فهموني غلط .لا أنا غلط وهمما فهموني صح
- أنا عاقل وهمما عاقلين . لا أنا مجنون وهمما مجانين . لا أنا عاقل وهمما مجانين . لا أنا مجنون وهمما عاقلين .
- بس أنا غلطان وهمما غلطانين . لا أنا مش غلطان ولا همما غلطانين . لا أنا غلطان وهمما مش غلطانين . لا أنا مش غلطان وهمما غلطانين
- أنا آه وهمما آه . لا أنا لاء وهمما لاء . ممكن أكون آه وهمما لاء . وممكن أكون لاء وهمما آه
- إحنا هنا . لا إحنا هناك . لا أنا هنا وهمما هناك . لا أنا هناك وهمما هنا
- بس الرئيس هو الوطن . لا لا الوطن هو الرئيس . لاء الشعب هو الوطن . لاء الوطن هو الشعب
- التعليم صح والطلبة ناجحين . لا التعليم فاشل والطلبة فاشلين . لا التعليم صح والطلبة فاشلين . لا التعليم غلط والطلبة ناجحين
- أنا بحب مصر ومصر بتحب أولادها . لا أنا مش بحب مصر ومصر مبتحبش ولادها . لا أنا بحب مصر ومصر مبتحبش ولادها . لا أنا مش بحب مصر لكن مصر بتحب وبلادها ..... آه . آه . آه

أمسكوه . أمسكوه
خلوا بالكم أحسن يرجع تاني

هيرجع تاني إزاي بعد الطوبة اللي خدها في نافوخه

- ما لك ؟ جرى أيه ؟ إيه اللي جرالك ؟ هودا حالك ؟

- خد نفس عميق أيوه إحساس بارد . برد إحساسك

- عش مع الجمود . دا الجمود هو اللي عايش . ما لك ؟

- عايز تفرض تفكيرك إفرض تفكيرك خانك ؟

- بتفكر في هموم بلدك لا تخل بلدك في اهتمامك .

- متفكرش اقعد بمزاج راااايق أيوه روق مراااجك .

- اتكلم بس في الهايفة يا عم خل الهيافة كلامك

- الناس نفاقا أسيادك وفي ضميرك أنت سيد ناسك

- حق عدل مبادئ يا عم دوووس حقق أحلامك

- شفت نصحي مشى أموره قلب عيشه اتجوز عقبالك

- خرج المجنون عن صمته وصاح : أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ثم استسلم للنوم وكأنه يستعد لعلقه جديدة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
خواطر مجنون : قصة قصيرة
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى جامعة الأزهر :: ركن المبدعين والهواه :: الشعر والأدب-
انتقل الى: