منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )

sarahbosy
البتول
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
البتول
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
البتول

حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Empty
مُساهمةموضوع: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالإثنين مارس 10, 2008 2:36 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا بكتب الموضوع ده بعد تفكير عميق فانا منذ دخول المنتدى وانا سعيده جدا بالصحبه الجميله الى معايا فى المنتدى من الاخوة والاخوات وخصوصا ان الى عرفتنى على المنتدى ساره وهى اقرب انسانه ليا وقريبه جدا من قلبى لكن معرفش ليه من اول ما اشتركت وانا حاسه بضيق فى صدرى والان وانا جالسه مع نفسى اكتشف لماذا الضيق
المعصيه
نعم معصية الخالق تضيق الصدر
دائما كنت اقول لنفسى اعرضى نفسك على كتاب وعندما عرضت نفسى على كتاب الله وجدت انى لا اطبق شريعته
(الاختلاط)اليس ما يحدث فى المنتدى اختلاط بين البنات والشباب فهو ملتقى للبنات والشباب ورغم اننا نجتمع على الخير لكنه يدخله الباطل فانا اكتب موضوع ثم يعلق عليه احد الاخوه الافاضل ثم ارد عليه تعليقا على رده وهكذا
وحوار النساء والرجال لا يجوز الا لضرورة او لسبب محدد ولا اعتقد ان هذه ضرورة كما ان هناك المنتديات الخاصه بالنساء وهى كثيره فلماذا لا اتجه اليها

هذا ما دار بينى وبين نفسى ولهذا قررت ان اترك المنتدى رغم حزنى الشديد لما فيه من الصحبه الصالحه واخص بالذكر صديقتى الغاليه جدا جدا ساره ولكن اذا قضى الله ورسوله امرا ما يكون لنا الخيار فيه
واشكر جدا ادراة المنتدى لما تقوم به من مجهود كبير جدا خاصه رامى وكابوكا
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالإثنين مارس 10, 2008 2:44 pm

أية مريم أنت بتقولي أية عايزا قسم للفتيات نفتح قسم ومتدخليش غير فية إنما تسيبي المنتدي لأ وبعدين المواضيع الدينية ذي الحديث وتفسيرة ياريت تفكري تاني ولوعايزا القسم نعملو مفيش أي مشاكل القسم كان موجود وإتشال لأن محدش كان بيكتب فية وإمسكي إنتي إشرافة لوعايزة بس أي بنت تدخل إنتي مسؤلة عنها
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالإثنين مارس 10, 2008 3:12 pm

مريم بجد انا مش عارفه اقولك ايه
انا كنت هموت من الفرح لما اشتركتى معايا وبجد انتى النهارده ضايقتينى بقرارك ده
عمدااااااا يامريم انا بقول تفكرى تانى
ربنا يخليكى ليا يارب فكرى تانى

ماشى يامريم
http://www.alazhar.gov.eg
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالإثنين مارس 10, 2008 10:05 pm

انا ملك نفسى ولا احد يؤثر على حتى لو كان غير صالح

انا بدعوكى لاعاده التفكير فى القرار ده
صفا مصطفى
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
صفا مصطفى

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالثلاثاء مارس 11, 2008 4:05 pm

ياريت يا مريم تفكرى تانى وتاخدى رئ حد اكبر واعلم منك لان هذا االمنتدى منتدى ازهر وليس للاختلط
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالجمعة مارس 14, 2008 2:24 pm

يــــــــــــــــــــــــــــــــــا اللـــــــــــــــــــــــه

لو أقسمت لك بربى ان ده أسو أ خبر وأسوأ موضوع قرأته فى حياتى

حرام عليكى يا مريم..ليه بتقولى كده..موضوع الاختلاط والكلام ده فده من نبل شخصيتك

ومن التزامك..بس الموضوع مش زى ما انتى متصوره ومتخيله

ولو كان فى حاجه تمس الاختلاط بشيئ فأنتى بريئه من هذه الشبهات

ردى هذا لا يكفينى ولا يكفيكى..بس بجد انتى اتخذتى قرار وانا هتخذ قرار أصعب

عن قريب

حيااااااااااااااااك
ساره
أزهري متميزجدا
أزهري متميزجدا
ساره

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالسبت مارس 15, 2008 1:12 pm

مريم انا لسه مشتركه جديده بس من كلامهم ليكي انا بجد نفسي تفضلي مريم فكري تاني ما دام الكل هنا عاوزك تفضلي يبئي انتي تاركه بصمه مهمه وشخصيه زيك حرام انها تسيبنا وتمشي ارجوكي فكري تاني
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالثلاثاء مارس 25, 2008 2:35 pm

عرفتم لما بنقدم مواضيع جيدة وأعمال جيده
كل الناس بتحبنا إزاي
البتول
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
البتول

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالإثنين أبريل 14, 2008 3:46 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا: احب اشكر جميع الاخوات والاخوة على ما وجته منهم من تمسك بى وحب بقاءى فى المنتدى
ثانيا:كنت قد عدلت عن دخولى الى المنتدى لما رايت فيه من حرمة الاختلاط ولقد سالت عن هذا الامر وكان هذا الجواب كالتالى اكتبه لكم من اجل الله

السؤال:وما اود ان اسال عنه تحديدا هو الاشتراك فى المنتديات المختلطه هو ان اقوم بكتابه موضوع ثم يرد على احد الاخوة بتعليق ثم اعلق على رده وهكذا

الجواب:
أجاب عن هذا السؤال فضيلة الشيخ / د. عبدالواحد بن حمد المزروع سلمه الله ..

الحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله ومن والاه ..

المشاركة في مثل هذه المنتديات ليس فيه شيء إن لم يصل إلى المماسة أوالاتصال المباشر - إن صح التعبير - ما دام الأمر عام ، وفيه جمع من الناس فيظهر أن ليس به بأس ..

لكن الخطورة تأتي من خلال الرسائل الخاص أو الماسنجر أو غيرها ، والتي يكون من خلالها شبهة الخلوة وليست خلوة حقيقة هذا الذي يُفترض المنع منها ، والله أعلم ..

كان هذا هو الجواب حرفيا نقلته اليكم اسال ان يوفقنا للحق اجمعين
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالإثنين أبريل 14, 2008 4:38 pm

البتول مريم نورتي بيتك مرة ثانية وإن شاء الله يكون خير مرحب بيكي من جديد يامريم
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالثلاثاء أبريل 15, 2008 3:10 pm

جزاكى الله خيرا يا مريم على افادتك لينا بهذه الاجابه
و شكرا بجد لانى فعلا كنت عاوزة فعلا ايه الحكم الشرعى للمنتديات اللى زى ديه

شكرا جدا ليكى
و حمدالله على السلامه
ورينا همتك بأه
ENG_MUSLIMA
مشرفة وأميرة المنتدى
مشرفة وأميرة المنتدى
ENG_MUSLIMA

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )   حوار مع نفسى(اخر موضوع لى ) Emptyالأربعاء أبريل 16, 2008 4:59 pm

نورتى المنتدى من تانى يا مريم
وحمد لله على السلامه

حوار مع نفسى(اخر موضوع لى )
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-