منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟

sarahbosy
نور الهدى
EnG.AkRaM HeKaL
بوسى كات
DiaBiaN
علاء المصرى22
مسافر بلا عنوان
11 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟   ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ - صفحة 2 Emptyالأحد مارس 02, 2008 12:51 pm

موضوع رائع منك جدا بجد
و مشكله كبيــــــــــــــــره جداااا فى مجتمعنا
و بجد يعنى بقينا ماشين فى الشارع خايفين من الشباب اللى ما بقاش عندهم اى غيره ولا نخوه و رجوله على البنت اللى ماشيه فىا الشارع اللى لو فكر فى مره ان جد ممكن اخته بتعمل فيها كده هيتجنن و يطربق الدنيا فوق دماغ الكل حقيقى

انا رأى ان اكيد البنت غلطانه و الولد كمان بس البنت هى اللى بتسمح للولد انه يعاكسها او لأ , برضه بتسمح للولد انه يصحبها او لأ, برضه بتسمح انه يستغلها او لأ . على الرغم من ان فيه شبا ما بتفرقش معاهم سواء بنت محترمه او لأ
و فيه ناس بتوصل بيهم درجه السخافه و البجاحه و الجرأه انه يعاكس بنت منتقبه او بنت محترمه و ماشيه فى حالها الا اننا برضه لو البنات او لو احنا اخذنا بالاسباب و عملنا اللى علينا و مشينا كويس و مشينا فى حالنا فيكفى ان ربنا هيبقى معانا و كفى به وكيلا
جزاك الله خيرا على الموضوع
و شكرا ليك
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

مُساهمةموضوع: رد: ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟   ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ - صفحة 2 Emptyالإثنين مارس 03, 2008 6:52 pm

امل ياقمر
بصى ياحبى انا شايفه ان ان المشكله كلها بتعود الاول على المرءاه
ليه بقى ياحبى
؟؟
لان مستحيييييييييل واحد يشوف واحده ماشيه محترمه وفى حالها ويعاكسها من نفسه كده
0
0
طيب فى بنات بتكون لابسه كويس ومنتقبه أحيانا وبرده بتتعاكس
هقولك اكييييد عملت اى حركه أوحتله بكده
نظره عليت صوتها هزرت جامد اى حاااااااااااااااااجه

مش معنى كده ان الولد مش غلطان
لاء طبعا بس أ كيد البنت ليها دور

ومشكوووووووووووووره جداااا على المووضوع ياميره
http://www.alazhar.gov.eg
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟   ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ - صفحة 2 Emptyالأربعاء مارس 05, 2008 11:36 am

نور الهدى كتب:
موضوع رائع منك جدا بجد
و مشكله كبيــــــــــــــــره جداااا فى مجتمعنا
و بجد يعنى بقينا ماشين فى الشارع خايفين من الشباب اللى ما بقاش عندهم اى غيره ولا نخوه و رجوله على البنت اللى ماشيه فىا الشارع اللى لو فكر فى مره ان جد ممكن اخته بتعمل فيها كده هيتجنن و يطربق الدنيا فوق دماغ الكل حقيقى

ماهو كل شاب بيخاف على اخته طبيعى وفى نظره ان اخته ملاك وباقى البنات شيطان

انا رأى ان اكيد البنت غلطانه و الولد كمان بس البنت هى اللى بتسمح للولد انه يعاكسها او لأ , برضه بتسمح للولد انه يصحبها او لأ, برضه بتسمح انه يستغلها او لأ . على الرغم من ان فيه شبا ما بتفرقش معاهم سواء بنت محترمه او لأ
صح كدا لان الشاب عمره ما هيكون جرىء الا لو البنت هى اللى فتحت مجال للمعاكسة
و فيه ناس بتوصل بيهم درجه السخافه و البجاحه و الجرأه انه يعاكس بنت منتقبه او بنت محترمه و ماشيه فى حالها الا اننا برضه لو البنات او لو احنا اخذنا بالاسباب و عملنا اللى علينا و مشينا كويس و مشينا فى حالنا فيكفى ان ربنا هيبقى معانا و كفى به وكيلا

ربنا يهدينا
جزاك الله خيرا على الموضوع
و شكرا ليك
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟   ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ - صفحة 2 Emptyالأربعاء مارس 05, 2008 11:39 am

sarahbosy كتب:

امل ياقمر

بصى ياحبى انا شايفه ان ان المشكله كلها بتعود الاول على المرءاه
اشمعنى المراءة
ليه بقى ياحبى

؟؟
ايوة ليه بقى
لان مستحيييييييييل واحد يشوف واحده ماشيه محترمه وفى حالها ويعاكسها من نفسه كده
صح دايما الكل بيجرى على البنات اللى شايف انها غير محترمة
0

0

طيب فى بنات بتكون لابسه كويس ومنتقبه أحيانا وبرده بتتعاكس
يا ترى ايه السبب
هقولك اكييييد عملت اى حركه أوحتله بكده
صح بردك
نظره عليت صوتها هزرت جامد اى حاااااااااااااااااجه اكيد

مش معنى كده ان الولد مش غلطان لاء هوغلطان بس الغلط الاكبر من البنت

لاء طبعا بس أ كيد البنت ليها دور
صح كدا

ومشكوووووووووووووره جداااا على المووضوع ياميره الشكر لله

الطير الحزين
أزهري جديد
أزهري جديد
الطير الحزين

مُساهمةموضوع: رد: ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟   ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ - صفحة 2 Emptyالجمعة مارس 07, 2008 11:28 pm

اكيد كلامى جه متاخر بس انتو كلامكم متقارب من بعض وانا شايف ان كل بنت تجيب اللوم على الولد والولد يجيب الوم على البنت منا برده ولد وبنشوف كل يوم العجب بس تعالو نبص على الايام لو قلنا ان الولد غلطان تفرحح البنت ولو قلنا ان البنت غلطانه يفرح الولد ويتمادى فى الغلطبس مش كدهانتى بتقولى ده مشكلهاوك انا معاكى بصى الولد والبنت زى البنزين والنار لو جم جم بعض ولول من بعيد النار لو شمت البنزين هتولع اوك
بس ده حاجه ملهاش حل احنا مجتمعنا شرقى وكانو زمااااااااااااااااااااااان يضربو المثل بالرجل المصرى دلوقتى الواحد قبل مايبص للواحده مبيفكرش فى اخته لا المهم انه يرضى اغراضه وبس ويجى على شعور البنت
وبعدين فى برده غلط من الامهات تلاقى بنتها قاعده جمها تقلها ايه يا بنتى محدش عاكسك النهارده ولا قالك حاجه ده برده اكبر غلط من الام واكيد ممكن البنت تتعقد وتشوف بنت كده ولا كده فتعمل زيها تلبس اللبس المغرى
وتتمادى فى الغلط ونجى لو حد لمسها او عاكسها تشتمه ويبقى نهار مش فايت
ولو اتنقبت ولبس النقاب برده الولد لازم يبص ربنا مش خالق النات اجسادهم زى بعض فى كده وفى كده بس هنعمل ايه انا شايف الغلط كله بيبقى فى الكبر مش فى الصغر وان الولد عمره ماهيتغير ولول اتكلمتو من هنا لاخر الزمن
والبنت برده عاوزه تتجوز فبصراحه انا شايف ان المشكله ده ملهاش حل وبعدين ده مش مشكله ده اسمها داء ودواه فى الزمن ده خلص ولو انتو شايفين حاجه تانى قولولى يمكن انا مكنش عارف وانا مش بلوم على الولد ولا البنت انا بلوم على الاخلاق والنخوه والشهامه الى انعدمت زماااااااااااااااااااان لو كانت ست هدمها اقطعت كان الرجاله يجرو عشان يغطوها وده فعلا الشهامه دلوقتى وربى لو بنت ماشيه وهدومها اتقتعت ولو تعرت لتلاقى احشاد واقفين بتفرجو ليه من النت والمواقع الاباحيه والموبايل ده مرض بيقتل نخوه وشهامه الرجوله فكرو فى كلامى وشفى كلامى صح ولا غلطمن ساعه متعرف الكمبيوتر والنت والله الزمن باااااااااااااااااااااظشوفو كلامى كده هيعجبكو ولا لاء بس من غير اى زعل

**((الطير الحزين))**
http://www.7oob.com
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟   ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ - صفحة 2 Emptyالسبت مارس 08, 2008 9:15 pm

بصراحه الموضوع مش مستاهل المناقشه لان لو كل بنت احترمت نفسها ومشيت فى الشارع بلبس محترم عمر الولد مهيعاكسها .لان الولد لو شاف بنت لابسه خمار مثلا او بلاش خمار لبس يكون مظبوط مش محزق وملزق .
اكيد الولد مش هيفكر انه يعاكسها
مش كدااااااااا ولا ايه.
(القلب العاشق)
نورهان
أزهري متميزجدا
أزهري متميزجدا

مُساهمةموضوع: رد: ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟   ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ - صفحة 2 Emptyالأربعاء مارس 19, 2008 11:55 am

على فكرة والله العظيم البنت بتكون لابسه نقاب وبتتعاكس
مش عارفة الولاد بيعملوا كدة ليه
اكيد ده سوء تربيه وبعد عن الدين
ربنا يهديهم
STriKe
أزهري متميز
أزهري  متميز
STriKe

مُساهمةموضوع: رد: ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟   ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ - صفحة 2 Emptyالأربعاء مارس 19, 2008 11:50 pm

والله مش كله زى بعض يا جماعة صدقونى اقسم بالله الموقف ده حصل قصد عينى وفى جامعة الازهر تفهنا الاشراف بنت منقبة وتشوفها فى قمة الاحترام بمجرد وصولنا الجامعة خلعت عنها النقاب والاسدال وكانت لابسة ملابس بجد كانها رايحة الجامعة الامريكية بادى وبنطلون جنيز ولما سالتها ليه كدا قالتى بابا شيخ وانا عندى حفلة عيد ميلاد زمليتى فى الكافتريا
وغيرها ان بنت اخت عميد كلية الدراسات الانسانية وهى فى سنة اولى خدمة اجتماعية وكانت حاصلة على مجموعة لغات وترجمة بس الاسرة خافت عليها من مصر دخلت معنا تفهنا والله البنت شافت الويل من شباب الجامعة عندنا فى تفهنا لدرجة انها غيرت ملابسها وبقت تجى الكلية بالاسدال الاسمر وبردك مازالت بتتعاكس
وده بيدل على البيئة المحيطة بالشباب دول
ربنا يهدى شباب امة الاسلام الى مايحبه ويرضاه
ساره
أزهري متميزجدا
أزهري متميزجدا
ساره

مُساهمةموضوع: رد: ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟   ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟ - صفحة 2 Emptyالخميس مارس 20, 2008 9:27 pm

هتعملي ايه بئه يا بسمه
بجد المعاكسات دي ممله
وبتزهئ كتير من البنات
والمشكله ان مش ليها سبب
يعني كنا زمان نقول البنت اللي لابسه وحش هيه اللي بتتعاكس
انهارده المنقبه بتتعاكس
الست الكبيره تبئي اد مامته ويعاكسها
والله بستغرب موت
يلا ربنا يهديهم ويهدينا معاهم

ليه الولد بيعاكس البنت ؟؟؟؟؟؟؟؟
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
 مواضيع مماثلة