منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالجمعة يناير 18, 2008 7:56 pm

الحب في الجامعه:
يرى الشباب وعلماء النفس والإجتماع أنها مرحله لا تؤسس لعلاقات مستقبليه ثابته.

نظره فابتسامه،فموعد ،فلقاء.. هذا قد يحدث في أي مكان ولكنه في الجامعه يصبح مشهدا اخر يطل منه الشاب والفتاه على تجربه جديده ، حيث أكدت الأبحاث والدراسات الأجتماعيه الصادره في هذا الصدد تزايد نسبة اقبال الجنسين على خوض هذه التربه في الجامعه والذي ينتهي في النهايه كالعاده مع انتهاء اخر السنه دراسيه ..
• لكن التساؤل الأهم ما هي الأسباب والدوافع الحقيقيه وراء تنامي هذه العلاقه؟
• وماذا عن الأثار وانتائج الآجتماعيه والنفسيه الناجمه عنها؟
• وهل كل نماذج هذه التجربه تميل الى الفشل ؟ولماذا؟

وهذه بعض النماذج الواقعيه التي مر بها بعض الاشخاص والتي يظهر فيها فشل الكثير ونجاح القليل في هذه التجربه:

جامعي: كل فتاه رأيتها اعتبرتها فتاه أحلامي !!
هذا احدهم ،25سنه شاب سمع عن علاقات الحب بين الطلبه والطالبات وعندما التحق بالجامعه تمنى ان يمر بهذه التجربه ،وكان ينظر الى كل فتاه على انها فتاه احلامه،وتعرف صدفه على فتاه بنفس الكليه ونشأت بينهم صداقه تحولت بعد ذلك الى قصة حب وكانا يحلمان دائما بعش الزوجيه بعد التخرج ،ويرتبان لحياتهم في المستقبل كما لو انهم مرتبطان فعلا ،ولكن بعد تخرهه اصطدم بواقع الحياه وباءت جميع محاولاته للحصول على وظيفه بالفشل ، في نفس الوقت الذي لم تنتظر محبوبته وارتبطت بأول إنسان تقدم إليها لخطبتها.

جامعي :لم أعرف الحب إلا في الجامعه ...لكن!!
وهذا آخر 24سنه والذي يحكي عن تجربته الناجحه.. بعد حصوله على الثانويه العامه التحق بكليه العلاج الطبيعي وتعرف على فتاه معه بنفس الكليه وارتبط بها عاطفيا ، ولم تكن هذه العلاقه خفيه عن أهله ووالديها، ولكنها لم تأخذ الشكل الرسمي إلا بعد مرور 5سنوات ،عندما انتهيا من الدراسه فتقدم لخطبتها رسميأ.

انا حبيت ان انقل الموضوع لما فيه من اهميه لدى الشباب اليوم .. فكثير منهم تفشل هذه التجربه معه وهذا الحاصل في الأغلب فتسبب له رواسب نفسيه سيئه فيصبح شخصيه أخرى ،غير التي كان عليها ، وتظهر عليه علامات الأنطوائيه وفقدان الثقه في نفسه وفي الأخرين .بعكس لو نجحت هذه العلاقه.

أتمنى ان لا اكون قد اطلت عليكم ..وارجوا المشاركه في الموضوع
sarahbosy
أفضل مشرف
أفضل مشرف
sarahbosy

مُساهمةموضوع: رد: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالجمعة يناير 18, 2008 8:36 pm

ياسلالالالالالالالالالالام يابشمهندس
لا بجد هو ده الكلام

طيب انا مكنتش عايزه اول واحده تقول وجهه نظرها علشان متأثرش فى حد

بس انت طرحت عده نقاط للتساول وهما بصراحه فمنتهى الجديه والواقعيه

ما هي الأسباب والدوافع الحقيقيه وراء تنامي هذه العلاقه؟
هيا دوااااااااااااااافع مش دافع واحد
انا شايفه ان اولهم واهمهم الدافع الغريزى واعتقد ان دى طبيعه فى الجنسين ففتره الجامعه
بتكون النشاه الاولى للتحرر بالنسبه لكثير من الشباب والفتيات فمن وجهه نظرهم انهم خلاص من حقهم يحبو ويفكرو فى مستقبلهم وبيدأو يدور على نصهم الثانى الى المفروض هيكمل معاهم مستقبلهم

ممكن نقول كمان ان فى دافع اجتماعى
ان الجامعه هى اكبر ملتقى للشباب والفتيات فبيسهل على الجنسين البحث عن الحب
يعنى اعتقد ان الجو المهئ فى الجامعه لى دور فعال فى كد ه
وممكن نقول كمان انه بسبب العامل المادى
بمعنى ان الشباب لا يملك فلوس انه يرتبط ارتباط اسلامى صريح ويبنى حياته فالحب الجامعى ممكن يكون بالنسباله اسهل طريقه لاشباع رغباته العاطفيه ويوهم نفسه باحلام او اوهام الخطوبه والارتباط فيما بعد

وبصراااااااااحه بقى مش عارفه لانى احترت

اما عن الأثار وانتائج الآجتماعيه والنفسيه الناجمه عنها؟
فطبعا اغلبها ومش كلها بتكون سلبيه جدااااااااااااااااااااا
لان الحب بقى وسيله سهله جداااواى علاقه دلوقتى بين الشباب والفتيات انشاوها باسم الحب وظلمو الحب معاهم ده غير ان الشاب او الفتاه برضه بتنتقل لعلاقه لثانيه وبقيت شعورها بالاستقرار ضعيف بعد كده لانهم من الاول حرمو نفسهم من معنى الاستقرار
ههههههههه

وهل كل نماذج هذه التجربه تميل الى الفشل ؟ولماذا؟

لا مش كل النماذج بتكون فاشله
لان فى ناس بتكون واااااااضحه من الاول
لان اخويا ارتبط كده بس كان واضح هو عرفها انه بيحبها بس مكانش فى اى علاقه بينهم الا بعد الارتباط ولا هيا سمحتله بكده واول انما ظروفه هيئت تقدم لخطبتها
لكن الى بيحصل فى الغالب على خلاف كده
بتكون فى خروجات ملهاش واتصالات للاسف

بس انا عايزه اقول حااااااااااجه
فى الاخر كده التربيه عليها عامل كبير اوى والقرب من ربنا عامل اكبر
يعنى لو فعلا الشخص اتربى صح وكانت علاقته مع ربنا قريبه اكييييييييييد هيتقى الله فى نفسه وفى الشخص الى امامه ومش هيقبل بانشاء علاقه من غير ارتباط مهمه كانت درجه حبه

والله اعلللللللللللللللللللللللللم
بصرااااحه الموضوع جميييييييييييييييل اوى
وفى كلام كتير
بس مش عارفه اجمع افكار
فحقيقى مشكووووووووور ياكابوكا
http://www.alazhar.gov.eg
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالجمعة يناير 18, 2008 11:46 pm

والله يا اخوانى انا ضد كده تمااااااااااما..ولا شك ان كده غلط غلط غلط

انا لو شفت بنت وعجبتنى لو هروح فى منتهى الادب والاحترام واعرف

عنوانها او ابعت لها حد اعرفه ممكن دكتوره او معيده او اخت طالب ليا

او خطيبته او قريبته فى نفس الكليه..واروح فورا اتقدم لها ..انما غير كده

ده لعب عيال وكلام فاضى وتسالى وعاطفه كذابه..والمفروض

نهايتها الفشل ولو تم الزواج يبقى برده مبنى على فشل..

وطبعا طبعا السبب فى كده هو شهوه داخل كل ولد انه عايز يكلم بنت فى

الاول وبعدين وعايز بنت تكلمه فى التليفون وبعدين عايز يشوف بنت وبعدين

يظن انه حبها وميقدرش يعيش من غيرها..وبرده البنت

انما انا لو اعجبت بأنسانه هعمل اللى قلت عليه..وشكرا ليك يا كابوكا على

اثاره الموضوع الجامد ده
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالسبت يناير 19, 2008 12:30 am

نورتى الموضوع انسه ساره
انا متفق معاكى فى الراى دى من الاسباب برضه
وخلينا نشوف باقى الاراااااااء
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالسبت يناير 19, 2008 12:32 am

منور الموضوع يا ساهر
عندك حق بس اعتقد انه صعب انك تروح بنفسك تتكلم
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالأحد يناير 20, 2008 11:27 am

شكرا يا بشمهندس على كتابتك للموضوع المهم ده
و بشكر ساره على رأيها لانى موافقاه تماما

بس انا هذكر قصه
فيه فعلا شباب و بناتا عارفين الغلط و بيعملوه و لو حد كلمهم بيردوا عليه فى منتهى البجاحه
و بكل سخريه و تهكم على اللى بينصحه او بيكلمه

لكن فيه بجد شباب مش ععارفين لان انا مره اختى بتحيلى عن صاحبتها

بتقولها اخويا نزل مره و شاف اتنين واقفين مع بعض فاخوها قال هنصحه و خلاص يعنى هو حر بعد كده انا عملت اللى عليا

فبيكلم الولد بجد الشاب ده ما كانش يعرف ان ده حرام و ما ينفعش
و اعتقد يعنى ان الشباب اللى ما تعرفش و البنالت دورنا احنا نعرفهم باى وسيله بأه

ثالثا و اخيرا يعنى انا سمعت مره داعيه بيقول انت لو بتحب واحده بجد و فعلا ناوى تتقدملها بس مش جاهز فتعملوش حاجه حرام سواء كلام او خروجات لحد ما تجهز عشان ما تقللوش بركة المودة و الحب اللى المفروض يبقى بينكم بعض الجواز

عجبتنى جدا الكلمة ساعتها و تعليقا عليها قلت لجومانه و اصلا بعد الجواز الاتنين بيبقوا محتاجين يعنى و لو شبر من البركة عشان يدوم الحب فالحكايه مش ناقصه قلة بركة كمان هههههههه

مشكور يا بشمهندس على الموضوع
أبو عبدالملك
المدير العام
المدير العام

مُساهمةموضوع: رد: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالأحد يناير 20, 2008 11:41 am

السبب الرئيسي يامحمود الكل عارفه لكن انتو بتحاولو تفسروة تفسير اجتماعي السبب الرئيسي هو البعد عن الله وعن حب الله
يعني هنضرب مثل يامحمود بان مثلا كوب الماء اذا كان مليان للاخر لو صبيت فيه ميه تاني هتروح فين الميه دي اكيد هتنصب خارج الكوب صح
اكيد صح
فكذلك القلب لو كان مليان بحب الله وحب رسوله وعاطفته متوجهه لله ورسوله وحب الاهل والاقارب ثم الناس عامه اذا جاءت علاقه عاطفيه اخرى اللي هي بين شباب اليومين دول الا وهو العشق مش هيلاقي اي منفذ في قلبه للدخول منه وعلى العكس الشخص المنهمك في المعاصي
https://azhar.forummaroc.net
DiaBiaN
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا
DiaBiaN

مُساهمةموضوع: رد: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالأحد يناير 20, 2008 2:11 pm

ههههههههههههههههههههههههه
كابوكا
فى فرق بين
الحب .. و اللعب
عارف يعنى ايه حب ؟؟
و يعنى ايه لعب ؟؟
http://www.amrdiabstreet.com
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالأحد يناير 20, 2008 3:16 pm

هههههههههههههههه
بص انا سمعت مرة الشيخ محمود المصرى ابو عمار
والشيخ مسعد انور
فى شريط شباب دوت كوم
وشريط الشباب والحب
والكلام كان واحد
بتحب بنت
تروح تتقدم لابوها
وتعمل بنجاح عشان تتجوزها
ام الحب والخروج دة
بيكون دافع نفسى عند الفرد
طبعا دى حاجة جديدة
وفى الجامعة الولد بيميل للبنت
بس مفيش حب الا بعد الجواز
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالأحد يناير 20, 2008 3:58 pm

كابوكا ياحبيبى انت عايز تجوز هههههههههههههههه انت عارف يعنى أية ارتباط مش خروج وفسح لوعرفت هتفكر صح ارتباط يعنى حب وبعدة جواز وقبل كل دا فين امكنياتك علشان تتقدم الشرع انك تخدها كدا بنفسها من غير حتى شنطة هدومها مش اللى بيحصل النهردة اتقبلو فى الجامعة حبو بعض سنة أوأكتر والباشا مش جاهز راح يتقدم اتشكلو المرتبة على العريس ولا العروسة هههههههههه راحت الجوازة طب والمدة اللة يرحمها المطلوب انك تفكر صح
سيف-الاسلام
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا

مُساهمةموضوع: رد: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالأحد يناير 20, 2008 8:23 pm

الحب ما هو إلا مستخلص مركز وخليط من كل من التفاعلات النفسية الشديدة التي تبدأ بموجات متعاقبة من النكد, والتشاؤم, وفقدان الأمل, وضيق النفس, وحالات الاكتئاب المستمر, وهذا لا ينفي وجود أوقات تنتشي فيها المشاعر بحالة من السرور المفاجئ والعنيف, ولكنها تمرّ كسحابة صيف ثم لا تلبث أن تنقشع, ومن بعدها تبدأ سلاسل النكد الوراثية في العمل عند المحبوبة أو الحبيب, وتتنوع مظاهره من أول الشك في كل كلمة ونظرة والتفاتة.. إلى آخره, ولكن المحبين سيرون رأيًا آخر, إنهم يرون في هذا التوصيف لحالة الحب ظلمًا وتعديًا وتجاوزًا شديدًا.
إنّ الحبّ أنواع :
فمنه ما هو واجب كحبّ الله ورسوله ، وما يندرج تحت ذلك من الحبّ في الله ولله .
ومنه ما هو جائز ومباح ، وهو ما يكون بمقتضى الطبيعة والجبلة كحبّ الوالدين والزوجة والأولاد والعشيرة والوطن ونحو ذلك ، وهذا النوع له حدّ متى ما تجاوزه كان محرّماً ، ومثال ذلك قول أحد الشعراء مخاطباً وطنه :

ويا وطني لقيتك بعد يـأس *** كأني قد لقيت بك الشبابا
أدير إليك قبل البيت وجهي *** إذا فهت الشهادة والمتابا

فالشاعر هنا قد جعل الوطن قبلته الأولى التي يدير إليها وجهه إذا نطق بالشهادة قبل القبلة التي جعلها الله لعباده المسلمين ، ولا شكّ أنّ ذلك من الضلال الواضح ، والطغيان المبين .

ومنه ما هو محرم ، وهو الحبّ مع الله ، كما قال تعالى : {وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ} [ البقرة: من الآية165] ، وهذا نوع من الشرك ، يسمّى : ( شرك المحبّة ) ، وهو درجات بحسب ما يقوم بقلب صاحبه من التعلّق بالمحبوب ومحبّته من دون الله ، وهذا النوع هو الذي أردت الحديث عنه في هذا الكتاب ، وهو ما يمكن أن نسميه بـ ( حبّ الأفلام والمسلسلات والمجلات الهابطة ) ، الذي نشأ عليه الصغير ، وهرم عليه الكبير إلا من رحم الله عز وجل ، حتى إن بعض ما يسمى بالمسلسلات الدينية ! التي يُمثل فيها الصحابة رضي الله عنهم لم يسلم من إقحام هذا النوع من الحبّ فيها .
الحب شعور يدفعك على عمل كل ما يقرب إلى الله ، الحب عبادة قلبية تبعث على امتثال أوامر الله واجتناب نواهيه في علاقتك مع الخالق والمخلوق .
حب يسمو بالنفوس وليس حب الشهوة والمعصية .
حب سماوي يشمخ بالنفوس وليس دنئ أرضي يذلها ويجلب لها الهوان .
حب ينشد : حب لأخيك ما تحب لنفسك
قطافه وينعه : المتحابون يظلهم الله تحت ظله يوم لا ظل إلى ظله .
المحبون قدموا مهجهم قدموا دماءهم ودموعهم وأعمارهم نصرة وعزة لهذا الدين وتنافساً للجنان والنعيم المقيم . قال تعالى { والذين آمنوا أشد حباً لله } .

إخواننا في القدس يقتلون وفي أفغانستان يموتون برداً وجوعاً و الشيشان تصرخ وكشمير تبكي والعراق تنوح ،ونرى أحد الطائشين يتبجح ويقول مجروح من الحب وما به داء إلا الغفلة عن الله وأعظم بها من داء عافانا الله وإياكم ، وذاك السفيه يردد هجرني حبيبي ، وذلك بوقاحة يقول لوعة الحب وحرارة الشوق . { قل نار جهنم أشد حراً لو كانوا يفقهون } [التوبة]
http://download.come2store.com/seif_alislam/gadoal.doc
سيف-الاسلام
أزهري فعال جدا
أزهري  فعال جدا

مُساهمةموضوع: رد: الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!   الحب  الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!! Emptyالأحد يناير 20, 2008 8:25 pm

والموضوع خطير جداً ولا أريد أن أخوض فيه لكى لا أطيل عليكم وإن كنت قد أطلت.
وموضوعك يا أخى كابوكا موضوع ممتاز فتح نقاشاً مفيداً جداً.

وتقييمى للموضوع 10 من 10. وبجدارة.

وأشكرك أخى كابوكا على هذا الموضوع.
http://download.come2store.com/seif_alislam/gadoal.doc

الحب الجامعى بين الحقيقه والخيال !!!!!!!!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-