منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟

كاتب الموضوعرسالة
أحمد ساه
زائر

هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟ Empty
مُساهمةموضوع: هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟   هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟ Emptyالأربعاء أكتوبر 17, 2007 5:54 am

هل توجد صداقة بين البنت والولد او الرجل والمراءة هذا سؤال يداعب عقل الشباب دائما خصوصا ان هذا

hلنوع من الصداقات مرفوض في المجتمع الشرقي رغم ان ممكن ان تكون هذه الصداقات مجرد صداقة

بريئة ولكن المجتمع يرفضها وخصوصا اهل الفتاة ولكن هل فكر احد من الاهل ان الممنوع دائما مرغوب

فية وان بذلك بيزيدوا رغبة كل من البنت والولد ليقيموا هذه الصداقة ومن الممكن ان يدركوا مفهوم هذه ا

الصداقة بطريقة خاطئة وتتحول هذه الصداقة الي حب ليس لة اي اساس خصوصا في الشباب اللي بيمروا

بسن المراهقة وممكن هذه الصداقة تتحول الي كارثة محققة كل هذا ممكن ان يحدث لسبب ان هذه الصداقة

اقيمت بعيدا عن رقابة الوالدين وانهم رفضوها بشدة فدفعوا الشباب الي البحث عن سبب هذا الرفض

واقامتها بطريقة خاطئة بعيدا عن مسمي الصداقة الحقيقي والبريئ فاليوم في مجتماعنا هذا نري الشباب

والفتيات مجتمعين في الاماكن العامة فننظر اليهم نظرة اذدراء بدلا من ان نعيد النظر في تفكيرنا هذا

ونحاول ان نوجة شبابنا وفتياتنا كيف ان يتعاملوا مع هذه الصداقة وكيف تقوم الفتاة بوضع حدود لهذه

الصداقة حيث انها تختلف عن الصداقة التي تقوم بينها وبين فتاة اخري وان نوعي الشباب بان صديقتة او

زميلتة فهي اخت لة يرعاها ويحافظ عليها بدلا من هذا الهجوم الذي يقوم بة الأهل ويكون نتيجتة اقامة

الشباب هذه الصداقة في الظلام و عندها لا يكون هناك رقابة او راعي او حتي نكون قادرين علي توجية

هؤلاء الشباب لذلك يجب علي الاهالي بدلا من التشديد والمنع الصارم لان المجتمع يريد ذلك يجب ان

يكون هناك توجية وتنصيح .يااااااااريت اعرف أرائكم.

مُساهمةموضوع: رد: هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟   هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟ Emptyالأربعاء أكتوبر 17, 2007 12:44 pm

احمد ابقى كلمنى على الايميل
لان الكلام على المنتدى مش هينفع معلش
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟   هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟ Emptyالخميس أكتوبر 18, 2007 12:06 pm

الرد  بتاعك ملوش اى دخل بالموضوع يا  حبيبى

بس متقلقش هكلمك ان شاء الله
نور الهدى
مشرف قسم اسلامنا
مشرف قسم اسلامنا
نور الهدى

مُساهمةموضوع: رد: هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟   هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟ Emptyالجمعة أكتوبر 19, 2007 11:08 am

اولا بجد كتابتك للموضوع و طريقتك رائعه

ثانيا
انا للأسف بلاقى كتير جدا من البنات و الولاد برضه شايفين ان الصداقه دى و ان امشى مع واحده و اخرج معاها فده شىء عادى جدا
ما دام ما بنعملش حاجه غلط و ما دام هى موافقه

يعنى الموضوع اصلا و المشكله هم فاهمينها غلط

يعنى اساس الموضوع من الاول و ان الاصداقه ما ينفعش و غلط و حرام
هو و هى معندهمش المفهوم ده خالص

و انا سمعت المبررات من واحده كانت بالشكل ده لكن الحمد لله ربنا هداها دلوقتى
بس حقيقى انا من كتر ما كانت المبررات مستفزة كنت بضايق

انا من رأيى ان فيه بنات و ولاد بيبقوا مش فاهمين ان الصداقه دى حرام او غلط او مش من الاسلام فدول اللى ممكن نكلمهم و نساعدهم و نحاول نقنعهم انها حرام و ما ينفعش

لكن بقى الناس اللى بتقعد تجادل و تكلم فدول اللى فعلا مش عاوزين يعرفوا الصح من الغلط
او هم عارفين ان ده غلط بس عاجبهم و فرحانين بيه

عموما ربنا يهدى كل الشباب و البنات كلهم و على فكرة الاباء فعلا ساعات بيكون توجيههم فيه نوع من الشده اللى ما تنفعش فى بعض الاوقات
لكن الشباب و البنات دول بجد لو عاوزين يعرفوا الصح فين و هل الصداقه دى صح ولا غلط كانوا هيعرفوا و هيلاقوا الف مين ينصحهم و يقف جنبهم

عموما شكرا على موضوعك يا احمد
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟   هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟ Emptyالجمعة أكتوبر 19, 2007 6:04 pm

شكرا  ليكى يا هنـــــــــــد وانا فهمت كلامك.وبجد بجد  شكرا يا ستى.
الداعي ا
زائر

مُساهمةموضوع: رد: هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟   هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟ Emptyالسبت أكتوبر 20, 2007 1:25 pm

الحمد للة انا عرفت بس طيب لما الموضوع يبقى حب يا جماعة واللى بتحبة خلاص اتعلقت بية
بجد انا عاوز ربنا يكون راضى عنى وفى نفس الوقت مش اعمل حاجة تغضب ربنا
واللة بس خلاص بقى الشخص اللى بتحبة دة هو اللى بيسامعك وهو الدافع والهدف بتاعك فى الحياة طبعا الكل هيقولى حرام وغلط وانا مش عاوز دة انا عاوز ارتباط رسمى بس منين وازاى وانا لسة طالب بجد كمان مش هاعرف ابعد عن اللى باحبة
ياريت حد يكلمنى

هل يوجد صداقة بين البنت والولد؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-