منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل بالمنتدى تفضل بالدخول على اشتراكك ان كنت عضو لدينا او قم بالنقر على زر التسجيل لتصبح عضو معنا
منتدى جامعة الأزهر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بجامعة الازهر للتعليم والدراسه من خلاله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

هل تتزوج فتاة مغتصبة؟للنقاش

كاتب الموضوعرسالة
volcano love
أزهري متميز
أزهري  متميز

هل تتزوج فتاة مغتصبة؟للنقاش Empty
مُساهمةموضوع: هل تتزوج فتاة مغتصبة؟للنقاش   هل تتزوج فتاة مغتصبة؟للنقاش Emptyالثلاثاء أكتوبر 16, 2007 8:37 am

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعذروني على جرأة الموضوع ولكن اهميته غلبت حيائي وترددي
اولا كلنا يعلم ان الزواج سنة الحياة
وان الزواج الصحيح يبنى على الثقة والصراحة فمتى غاب احداهما تزعزع هذا الكيان واضطربت احواله

اخواني الشباب…..
الاغتصاب جريمة مروعة قد لا يدرك مدى المها وقسوتها الا الفتاة المغتصبة وهي ترى أحلامها تتلاشى ومستقبلها يضيع عينيها بين يدي ظالم لا يأبه الا بنزواته وشهواته العمياء
قد يكون السبب في الاغتصاب الفتاة باهمالها وتهاونها في نفسها وتفريطها بحشمتها
وقد تكون ضحية لا غير على يد اقرب اقاربها من اب او اخ او عم او خال
وقد تكون ضحية جمالها وغبائها فيغرر بها على يد مريضي النفوس
والمعروف الان ان الاغتضاب ليس له سن فهناك حوادث اغتصاب لسيدات فوق الخمسين كما يوجد حوادث اغتصاب لاطفال
ولا يرتبط الاغتصاب بجمال لو انوثه والا فلما اغتصبت الطفله هند ذات العشر سنوات وهى لم تكتمل بعد انوثتها
اجمالا….لست بصدد ذكر اسباب الاغتصاب فهي جريمة واضحة لا يمكن انكارها كما لا يمكن الحد منها
لكن!

عزيزي الشاب:
هل ترضى بالزواج من فتاة مغتصبة؟
وهل ترى انه يجب ان تصارح الفتاة خطيبها قبل الزواج بما حدث لها؟
وهل في كتمانها للامر انتفاء لشرطي الثقة والصراحة؟
واذا اخفت الفتاة الامر بدافع الخجل والخوف من ان يتركها الشاب ثم ما يلبث الشاب ان يكتشف ذلك بعد الزواج فما موقفك وماذا يترتب على اخفائها لذلك الامر؟

اسئلة كثيرة تدور في خلد فتيات مغتصبات هدتهن الحيرة والجمتهن الحسرة والمجتمع يقف امامهن موقف المتفرج فتتهاوى امالهن وتنزوي اعمارهن خلف ظلم البعض منكم
بصراحة شديدة

آمل الاجابة على الاسئلة السابقة وفق معتقداتكم وآرائكم الشخصية لا غير
لنضع اللبنة الاولى في حل هذه المشكلة التي وللاسف الشديد قد انتشرت وسرت كسريان النار في الهشيم ولكنها للاسف من المسكوت عنه

ارجو تفاعلكم اخواني مع الموضوع وانا بانتظار آرائكم وياريت نشوف اراء البنات

عافانا الله واياكم وحفظ نساء المسلمين من كل سوء

مُساهمةموضوع: رد: هل تتزوج فتاة مغتصبة؟للنقاش   هل تتزوج فتاة مغتصبة؟للنقاش Emptyالثلاثاء أكتوبر 16, 2007 1:00 pm

اية يا جدعان هو المسلسل جامد كدا ولا اية
مكنتش اعرف انة شديد اوى
بص بقى هاقولك رايىء الشخصى
هل ترضى بالزواج من فتاة مغتصبة؟ طبعا مادام انا باحبها ارضى ليها دا انا اول شخص لازم اقف بجوارها هى ملهاش ذنب فى اللى حصل وبعدين الفتاة تدى ممكن تكون بعد الشر اختى او بنتى او مهما كان مادام انا عارفها كويس وباحب لازم اقف معها

طبعا لازم لان دة جواز مش لعب عيال وكفاية انة يعرف منها احسن مايعرف من غيرها وساعتها هيكون موقف صعب بجد احتمالة
وهل في كتمانها للامر انتفاء لشرطي الثقة والصراحة؟
اكيد طبعا
واذا اخفت الفتاة الامر بدافع الخجل والخوف من ان يتركها الشاب ثم ما يلبث الشاب ان يكتشف ذلك بعد الزواج فما موقفك وماذا يترتب على اخفائها لذلك الامر؟
بصراحة هتكون خاينة صعب احتمالها والحل الوحيد انى اتركها بردك
يعنى دة جواز وزى ماقولتك انا لو عرفت من الاول مش هاتركها واقف بجوارها ما دام انا باحبها وهى ملهاش ذنب
أحمد ساه
زائر

مُساهمةموضوع: رد: هل تتزوج فتاة مغتصبة؟للنقاش   هل تتزوج فتاة مغتصبة؟للنقاش Emptyالخميس أكتوبر 18, 2007 11:51 pm

أولا:تسمح لى أحيك يا حبيبى على موضوعك الجميل الراائع بجد والله .ويسعدنى انى اشارك فى الرد .

ده طبعا مش  بمزاجها ده لازم طبعا تصارحه لان دى من شروط الزواج ودين ودين الاسلام انها تصارحنى بأى مرض او اى شيئ غير اللى هو كان متصورقبل الزواج.

بالنسبه لرأى فهو:*لو كان الاغتصاب ده حصل غصب عن الفتاه وعن اهلها .اقصد يعنى مش  بسبب استهتار من البنت او استهتار من اهلها.اوضح..يعنى مثلا لو اغتصب ارضنا اليهود واعتصبو نسائنا ..هنا أعفوا عنها.وده ملوش دعوه بالشهامه...

انما لو كانت مثلا صغيره .واغتصبت .طيب كان فين ابوها ومدفعش عنها ليه وايه اللى يخلى بنته تتعرض لحاجه زى كده.ولو كبيره ايه اللى يحطها فى الموقف ده وايه اللى يخرجها فى وقت متأخر لوحدها ... باختصار لو كان الاغتصاب غصب عن اهلها وعنها وبدون استهتار من كليهما فلا مانع ان اعفو اعنها

اما لو مصرحتنيش الا بعد الزواج بما هى عليه فمتلزمنيش ....طبعا .وده راى.

هل تتزوج فتاة مغتصبة؟للنقاش
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-